تبیان، دستیار زندگی
احسان و نیکوکاری که گاه از آن به انفاق و صدقه تعبیر شده است، در شرع مقدس اسلام دارای جایگاهی بسیار والاست و آیات و روایات زیادی درباره اهمیت و آثار نیک آن و در مواردی پی آمدهای منفی ترک آن وجود دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمکی رویایی به رویای خبرگزاری ها


احسان و نیکوکاری که گاه از آن به انفاق و صدقه تعبیر شده است، در شرع مقدس اسلام دارای جایگاهی بسیار والاست و آیات و روایات زیادی درباره اهمیت و آثار نیک آن و در مواردی پی آمدهای منفی ترک آن وجود دارد.


تقدیم محبت

در قرآن هرجا که از نماز به عنوان نماد عبادت ها سخن گفته شده، از انفاق نیز به عنوان نماد وظایف اجتماعی یاد شده است. درباره اهمیت و ضرورت کمک به نیازمندان، توجه به امور آنان و برآورده ساختن نیازهایشان روایت ها بسیار زیاد است، از جمله آنکه «هر کس شب با شکم سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه باشد، مسلمان نیست.» با توجه به این تعبیرها و تأکیدها، می توان دریافت که در اسلام کمال و سعادت انسان بر دو پایه اصلی بنا شده که یکی نماز به عنوان عبادت و راز و نیاز با خداست و دومی کمک به نیازمندان به عنوان یک وظیفه مهم اجتماعی.

چند روز پیش در سایت تابناک خواننده وضعیت اسفناک دختر 18 ساله ای بودیم که به دلیل تنگنای مالی با ظاهر دردناک خود دست و پنجه نرم می کرد و قادر نبود تا به توصیه پزشکان مبنی بر جراحی برای بازگشتن به شرایط عادی جامه عمل بپوشاند . دختری که بیماری عجیبش، کاری با او کرده که می‌خواهد دیده نشود؛ حتی به قیمت خانه‌نشینی تمام وقت!

آنچه در این میان ارزشمند است فرهنگ بزرگ منشانه افرادی است که حمایت به هم نوع را در صدر وظایف خود دانسته و هریک بنا به اقتضای موقعیتی خود در صدد کمک برآمدند . لذا جای تقدیر و تشکر دارد که رسانه ها و مطبوعات بیش از پیش نسبت به ترویج این فرهنگ کوشا باشند . همچنین جا دارد که از این ویژگی بارز ایرانی (که بارها و بارها در این امتحانات سرافراز بیرون آمده است ) تمجید به عمل آید .

اما ماجرا به همین جا ختم نشده و این موضوع قلب بسیاری از هموطنان را به درد آورد . گزارشی که تنها در تابناک، نزدیک به یکصد هزار مخاطب داشته در کمتر از دو شبانه روز، موج بزرگی به راه انداخت که بازخوردهای مثبت زیادی را به سمت این دختر جوان سرازیر کرده است. نظراتی که آمادگی خود را برای کمک به این دختر جوان اعلام کرده و بخش یا همه هزینه درمانی او را متقبل شده بودند .

آنچه در این میان ارزشمند است فرهنگ بزرگ منشانه افرادی است که حمایت به هم نوع را در صدر وظایف خود دانسته و هریک بنا به اقتضای موقعیتی خود در صدد کمک برآمدند . لذا جای تقدیر و تشکر دارد که رسانه ها و مطبوعات بیش از پیش نسبت به ترویج این فرهنگ کوشا باشند . همچنین جا دارد که از این ویژگی بارز ایرانی (که بارها و بارها در این امتحانات سرافراز بیرون آمده است ) تمجید به عمل اید .

چه خوب است هر یک از ما در کنار وظایف محوله ، بخشی از چالش های ذهنی خود را به این نوع مسایل معطوف کنیم و کمک رسانی به این افراد را در زمره وظیفه فردی و اجتماعی خود هرچه بیشتر مورد اهمیت قرار دهیم .

کهتری

بخش اجتماعی تبیان