تبیان، دستیار زندگی
استقلال و ذوب آهن روز جمعه یك نبرد تمام ایرانی را در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا انجام می‌دهند تا تنها یك تیم از ایران شانس صعود به مرحله گروهی این جام را داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ ایرانی‌ها در آسیا


برای تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان آسیا امسال زودتر از سال‌های قبل آغاز می‌شود، آن هم به یك دلیل؛ شاهكار مسوولان وقت سازمان تربیت‌بدنی و مدیران فدراسیون فوتبال.


استقلال - ذوب آهن

علی سعیدلو رییس وقت سازمان تربیت بدنی در برهه‌ای كه انتخابات كنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شد، هوس حضور در كمیته اجرایی AFC به سرش زد و از علی كفاشیان خواست كه به جای اینكه یك نماینده از جامعه فوتبال ایران برای حضور در این بخش نامزد شود، او را به كنفدراسیون فوتبال‌ آسیا معرفی كند. كفاشیان هم كه بیشتر مواقع گوش به فرمان مدیر بالا دستی‌اش است، این مساله را قبول كرد و در نهایت به دلیل اینكه در فوتبال آسیا با آن همه معادلات پیچیده كسی سعیدلو را نمی‌شناخت، او رای نیاورد تا مهمترین كرسی ایران در مدیریت كنفدراسیون فوتبال آسیا از دست برود و نتیجه‌اش بشود كاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا. اگر در جلسه آبان كمیته اجرایی AFC نماینده‌ای از ایران حضور داشت، قطعا او می‌توانست با استفاده از نفوذش دیگر تصمیم‌گیران در كنفدراسیون فوتبال آسیا را متقاعد كند كه همان چهار سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا حفظ شود اما این طور نشد تا استقلال و ذوب آهن مجبور باشند جمعه این هفته برای گرفتن سهمیه سوم ایران در این رقابتها با هم روبه‌رو شوند.

این روزها بر استقلال چه می‌گذرد؟

استقلال، تیمی كه ابتدای فصل از آن با عنوان "كهكشانی" یاد می‌كردند، این روزها به هیچ وجه حال و روز خوشی ندارد. شكست برابر حریف سنتی در داربی 74 چنان شرایط را برای آبی‌های تهران سخت و دشوار كرده كه حتی با گذشت یك هفته از آن بازی استقلال هنوز از كما خارج نشده است. تساوی برابر سایپا آن هم به لطف دو ضربه ایستگاهی و هنرنمایی انفرادی فریدون زندی و مصاحبه عجیب پرویز مظلومی درباره "عده‌ای خاص" نشان‌دهنده وضعیت اورژانسی در تیم محبوب پایتخت است.

استقلال، تیمی كه ابتدای فصل از آن با عنوان "كهكشانی" یاد می‌كردند، این روزها به هیچ وجه حال و روز خوشی ندارد. شكست برابر حریف سنتی در داربی 74 چنان شرایط را برای آبی‌های تهران سخت و دشوار كرده كه حتی با گذشت یك هفته از آن بازی استقلال هنوز از كما خارج نشده است

استقلال كه هفته پیش با تعدادی مصدوم به مصاف پرسپولیس رفت، پس از آن باخت مقابل سایپا هم مساوی كرد اما بدتر از توقف برابر نارنجی‌پوشان كرجی خبری بود كه دیروز از سوی فدراسیون پزشكی ورزشی مطرح شد و آن دوری سه هفته‌ای میلاد میداودی است و این یعنی غصه‌ای دیگر برای پرویز مظلومی. میداودی،  آندرانیك تیموریان و مجتبی جباری سه بازیكن كلیدی آبی‌ها هستند كه در بازی مهم روز جمعه غایب هستند. به این غایبان كه بزرگترین نگرانی مظلومی است یك مساله دیگر را هم باید اضافه كرد و آن هم قهر تماشاگران آبی از تیم‌شان است به طوری كه در بازی برابر سایپا تنها دو هزار تماشاگر برای دیدن بازی استقلال به ورزشگاه آزادی آمدند و همین باعث گلایه سایت باشگاه از هواداران شد.

هوداران استقلال

سایت استقلال با انتشار بیانیه‌ای با گلایه از هوداران تیمش نوشت: "استقلال بدون تماشاگرانش، به ماهی بیرون از آب شباهت دارد که علت وجودی‌اش را از دست می‌دهد. نیمی – دست کم نیمی – از قدرت میدانی استقلال روی سکوهاست: هواداران، تماشاگران. چندی است که استقلال از نصف اصلی‌تر «قدرت» خود دور افتاده. هفته‌هاست که استقلال وقتی وارد ورزشگاه آزادی می‌شود، دلش می‌گیرد و «جان مایه» بازی‌هایش را نمی‌بیند. برای استقلال بازی در ورزشگاه خالی، یعنی «بیگاری» کردن یعنی به «تبعید» رفتن یعنی از چشم و از دل هوادارانش افتادن. برای استقلال بازی کردن و بردن و هنر فوتبال را به نمایش گذاشتن وقتی ممکن می‌شود که هواداران باشند. استقلال چون در حلقه هوادارانش محاصره می‌شود جان می‌گیرد، روح می‌گیرد و تبدیل به بزرگ‌ترین تیم ایران می‌شود. روز پیش استقلال قبل از آنکه بازی را به دوندگی سایپا واگذار کند، بازنده فضای ورزشگاه شد. بازنده به سکوهای خالی. بازنده ندیدن هواداران خود. بازنده عدم حضور مردانی که حضورشان خون را در رگ‌های استقلال به جریان در می‌آورد."

اضافه بر این‌ها، ذهن مظلومی درگیر اتفاقات دیگری هم هست، جایی كه او بدون اینكه نامی از امیر قلعه‌نویی ببرد آشكار در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه از دوست و همكار سابقش در تیم ملی انتقاد می‌كند و می‌گوید: "آنهایی که استقلال را فقط برای خودشان می‌خواهند شروع کرده‌اند به جوسازی. از استقلالی‌های واقعی که استقلال را فقط به خاطر خودش دوست دارند، می‌خواهم وارد صحنه شوند و در خانه ننشینند.

هر چه قدر وضعیت برای استقلال بد باشد، شرایط آنها بدتر از ذوب آهن نیست. تیمی كه هر سال جزو بهترین‌ تیم‌های لیگ بود و با نتایجش چشمها را خیره كرده بود، ‌امسال بدترین نتایج را در لیگ گرفته تا جایی كه سبزپوشان اصفهانی در پایان هفته 25 لیگ در رده هشتم قرار گرفته‌اند

آنها باید کنار ما باشند، پرویز مظلومی یک روز می‌آید و یک روز می‌رود، اما مهم افتخاری است که استقلال همیشه باید به دست بیاورد. پس برای این افتخار باید به تیم کمک کنیم. توکل ما به خدا و امیدمان به هواداران است. ما سرباز استقلالیم و هوادار فرمانده ما، اما باید در یک جبهه کنار هم بجنگیم. به زودی واقعیت‌ها را خواهم گفت که چه دست‌هایی پشت‌پرده هستند و چرا هیچ مربی در استقلال موفق نمی‌شود جز عده‌ای خاص؛ ناصر حجازی، کریمی و حتی کخ و... اینها موفق نمی‌شوند جز عده‌ای خاص، اما این بار کوتاه نمی‌آییم و از استقلالی‌های واقعی می‌خواهم کنار ما باشند تا با هم گام برداریم." اگر همه این‌ها را كنار هم بگذارید متوجه می‌شوید كه استقلال در شرایط خوبی در آستانه بازی برابر ذوب آهن قرار ندارد.

ذوب آهن

وضعیت ذوب آهن به چه شكل است؟

هر چه قدر وضعیت برای استقلال بد باشد، شرایط آنها بدتر از ذوب آهن نیست. تیمی كه هر سال جزو بهترین‌ تیم‌های لیگ بود و با نتایجش چشمها را خیره كرده بود، ‌امسال بدترین نتایج را در لیگ گرفته تا جایی كه سبزپوشان اصفهانی در پایان هفته 25 لیگ در رده هشتم قرار گرفته‌اند. بدتر از نتایج ذوب آهن، اتفاقاتی است كه برای این تیم افتاده تا جایی كه بارها بازیكنان این تیم به خاطر مشكلات مالی تهدید به اعتصاب كرده‌اند و حتی پیش از بازی هفته قبل‌شان برابر مس سرچشمه تهدید كردند به كرمان نمی‌روند و در آخرین ساعات رضایت دادند كه به كرمان بروند و برابر مس بازی كنند. مشكلات مالی ذوب آهن كه پس از مصوبه مجلس در ممنوعیت دولت برای هزینه كردن در ورزش حرفه‌ای به وجود آمد،‌ محدودیتهای بسیاری را برای تیم تمام دولتی ذوب آهن به وجود آورده و این مساله اصلی‌ترین دلایل ناكامی این تیم در لیگ برتر بوده. با وجود این شرایط باید منظر رویارویی دو تیم ایرانی بود كه از شانس بدشان در این مرحله به پست هم خورده‌اند و این به معنای حذف قطعی یكی از دو تیم ایرانی از لیگ قهرمانان آسیاست.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان