تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا رودكی، جودوكار سنگین وزن كه نخستین سهمیه حضور جودوی ایران در بازی‌های المپیك لندن را كسب كرده است، روز گذشته اعلام كرد كه به دلیل پاره‌ای از مشكلات از تیم ملی كناره گیری می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودکی:شرایط بهتر نشود بر نمی‌گردم


محمدرضا رودكی، جودوكار سنگین وزن كه نخستین سهمیه حضور جودوی ایران در بازی‌های المپیك لندن را كسب كرده است، اعلام كرد كه به دلیل پاره‌ای از مشكلات از تیم ملی كناره گیری می‌كند. عده‌ای از كارشناسان این تصمیم را حربه‌ای برای گرفتن امتیاز می دانند، اما خود رودكی معتقد است این اقدام یك نمایش نیست و اگر شرایط بهتر نشود، به تیم ملی باز نمی گردد.


رودکی به مدال نقره دست یافت

قهرمان جودوی آسیا در مورد دلایل این تصمیم بحث برانگیز خود اظهار كرد: دلیل این اقدام را بارها گفته ام، اما توجهی نمی‌شود. مشكلات آنقدر زیاد است كه نمی‌دانم از كجا شروع كنم و چه بگویم.

وی افزود: نحوه برگزاری اردوها ، امكانات و تجهیزات در اردوها، اعزام به مسابقات مهم، حریفان تمرینی و عدم توجه لازم بخشی از مهم‌ترین مشكلاتی است كه باعث شد چنین تصمیمی بگیرم. این مشكلات را یكسال است كه می‌گویم، اما توجهی نمی‌شود و هیچ كاری از سوی فدراسیون صورت نگرفته و نمی گیرد. بالاخره تصمیم نهایی خود را گرفتم.

قهرمان بازی‌های آسیایی 2006 دوحه با تاكید بر این كه اگر مشكلات حل نشود و توجهات لازم صورت نگیرد، از تصمیم خود برای كناره گیری از تیم ملی منصرف نخواهد شد، گفت: با من كه یك ورزشكار المپیكی هستم و این همه زحمت كشیده‌ام این طور برخورد می‌كنند چه برسد به بقیه.

رودكی با ابراز تاسف از این كه در مدتی كه تصمیم خود مبنی از كناره گیری از تیم ملی را اعلام كرده ، هیچ یك از مسئولان فدراسیون حتی با او تماس هم نگرفته‌اند گفت: تا این لحظه تنها ، دلیر سرمربی تیم ملی با من تماس گرفته و نگرانم بود، اما بقیه حتی به فكر من هم نمی‌افتند و شاید برایشان مهم نیست كه من باشم یا نه.

وی در تشریح شرایط فدراسیون جودو گفت: هم اكنون شرایطی حاكم است كه به فكر پست و مقام هستند و به نتایج تیم ملی حتی فكر هم نمی‌كنند و نگران هم نیستند. آنقدر فكر گرفتن پست هستند كه كاری به جودو ندارند!

نفر پنجم المپیك پكن با اشاره به این كه برخی از قهرمانان ایران در رشته‌های دیگر مانند احسان حدادی، مربیان اختصاصی دارند، گفت: چه بگویم. وقتی فدراسیون در انتخاب كمك مربیان تیم ملی مشكل دارد چه برسد به این كه به فكر یك مربی اختصاصی برای من باشد. به مربی اختصاصی فوق‌العاده‌ نیاز دارم و بارها هم به مسئولان گفته‌ام، اما هیچ اقدامی نشده است.

وی افزود: حاشیه در فدراسیون آنقدر زیاد است كه كسی به محمدرضا رودكی، كسب سهمیه المپیك ، نتیجه‌ گرفتن تیم ملی و عملكرد موفق در المپیك توجهی ندارد. رییس و نایب رییس فدراسیون زحمت زیادی می كشند، اما نمی‌دانم چه بگویم.

رودكی اضافه كرد: من كه در این سال‌ها كه در تیم ملی بوده‌ام، بیش از 50 مدال آسیایی و تورنمنت را در كارنامه دارم و تنها المپیكی جودو هستم، ماهیانه 510 هزار تومان حقوق می‌گیرم. خود شما و مسئولان قضاوت كنید آیا این مبلغ برای گذران زندگی یك قهرمان كافی است؟

رودكی در پاسخ به این سوال كه مطرح شده او به خاطر مشكلاتش در لیگ برتر و برخورد مسئولان تیم استقلال تصمیم به كناره گیری از تیم ملی گرفته است؟ گفت: طبق قراردادی كه با این تیم داشتم اگر قهرمان می شدیم 20 درصد بیشتر از قرارداد پرداخت می‌شد و اگر قهرمان نمی شدیم 30 درصد كم می‌شد كه به خاطر قهرمان نشدن این مبلغ كم شد. من در دور رفت لیگ هم به داوریها اعتراض داشتم كه با ارسال نامه از فدراسیون به تیم استقلال، 15 درصد از قراردادم هم كسر شد كه تاكنون حدود 50 درصد از قراردادم كسر شده است!

رودکی

وی ادامه داد: كل مبلغ قراردادم برای یك فصل 15 میلیون تومان بود كه با این مبالغ كسر شده و مبالغی كه فدراسیون، بیمه و باشگاه هم می‌گیرند فكر نمی كنم چیزی برایم باقی بماند و شاید آخر كار هم مبلغی را هم باید بپردازم.

رودكی اضافه كرد: من كه در این سال‌ها كه در تیم ملی بوده‌ام، بیش از 50 مدال آسیایی و تورنمنت را در كارنامه دارم و تنها المپیكی جودو هستم، ماهیانه 510 هزار تومان حقوق می‌گیرم. خود شما و مسئولان قضاوت كنید آیا این مبلغ برای گذران زندگی یك قهرمان كافی است؟

وی افزود: در لیگ جودو و چیزهایی را دیدم كه به عنوان یك جودوكار و عضو خانواده‌ جودو ناراحت شدم. مسئولان لیگ بلایی بر سر تیم‌های تازه وارد به لیگ می‌آورند كه آن‌ها پس از یك فصل حضور در لیگ، دیگر علاقه‌ای به تیمداری ندارند.

قهرمان جودو آسیا با اشاره به این كه اوضاع كمیته‌ داوران جودو اسفناك است، گفت: مطمئن هستم كه اگر مسئولان كمیته‌ داوران فدراسیون جهانی در لیگ ما شرایط داوران جودوی ایران را می دیدند حتما كمیته‌ داوران ما را تعطیل می‌كردند. داوران جودوی ایران با داوران جهانی آنقدر فاصله دارند كه دیگر نمی‌توان در مورد این فاصله صحبت كرد. متاسفانه در حالی كه جودو در حال رشد است، داوران ما در ایران مانده‌اند و فكری برای بهتر شدن ندارند. اگر كسی می‌خواهد در جودوی ایران با این شرایط كار كند باید آزاده‌ بودن را فدا كند.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا در این موقعیت حساس تصمیم به كناره گیری از تیم ملی گرفته است؟ گفت: پیش از بازی‌های آسیایی «گوانگجو» هم شرایطم را گفتم، اما كسی توجه نكرد و با همان فشار ناشی از ناكامی تیم ملی و نداشتن حریف تمرینی به گوانگ‌جو رفتم كه مجبور شدم پس از بازگشت دوباره پایم را جراحی كنم.

رودكی اظهار كرد: پیش از اعزام به المپیك پكن، بحث انتخابی بین من و میران و مشكلاتی كه سر راهم به وجود آوردند، كار به جایی رسید كه پس از شكست در بازی آخر حالم بسیار بد شد و مستقیم به بیمارستان دهكده منتقل شدم و پنج ماه قرض و اسپری قلب مصرف می‌كردم. من آن دوره تا مرز سكته پیش رفتم.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا در مورد مشكلاتش با مسئولان وزارت ورزش و جوانان صحبت كرده است و آیا آن‌ها در جریان هستند؟ ادامه داد: خودم عضو مشاورین جوان وزارت ورزش و جوانان هستم و مطمئنم مسئولان هم در جریان مشكلات من هستند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا