تبیان، دستیار زندگی
دهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا در حالی با نبرد حذفی ایرانی‌ها در آسیا آغاز می‌شود که 9 نماینده باشگاه‌های ایران در این جام تاکنون تنها دو عنوان نایب قهرمانی را بدست آورده‌اند و در حسرت قهرمانی مانده‌اند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی ها در حسرت قهرمانی


دهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا در حالی با نبرد حذفی ایرانی‌ها در آسیا آغاز می‌شود که 9 نماینده باشگاه‌های ایران در این جام تاکنون تنها دو عنوان نایب قهرمانی را بدست آورده‌اند و در حسرت قهرمانی مانده‌اند!


پرسپولیس - بنیادکار

دوره جدید مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا در حالی از روز جمعه با برگزاری دیدار استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌شود که در دوره‌های گذشته این مسابقات کسب دو عنوان نایب قهرمانی توسط سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان مهمترین افتخارات فوتبال ایران در مهمترین تورنمنت باشگاهی در قاره کهن است.

البته در این بین تیم سپاهان با کسب عنوان نایب قهرمانی در سال 2007 و با توجه به اینکه اوراواردز ژاپن قهرمان آن جام میزبان مسابقات جام باشگاه‌های جهان بود، توانست به عنوان نخستین و تنها تیم ایرانی جواز حضور در این رقابت‌های معتبر را بدست آورد.

در 9 دوره گذشته، سپاهان 7 مرتبه، استقلال 5 مرتبه، ذوب‌آهن و پرسپولیس 3 مرتبه، صبا با دو نام صباباتری و صبای قم 2 مرتبه و تیم‌های پاس تهران، فولادخوزستان، سایپا کرج و مس کرمان هر کدام یک مرتبه در این جام شرکت کرده‌اند اما افتخار چندانی بدست نیاوردند.

برتری 6 بر صفر تیم فولاد خوزستان برابر القادسیه کویت در چهارمین دوره این جام، جذاب‌ترین پیروزی نمایندگان ایران در این جام بود. شکست 5 بر یک سایپا برابر بنیادکار در ازبکستان در مرحله یک‌چهارم نهایی ششمین دوره و باخت 5 بر یک پرسپولیس برابر الغرافه در دوحه در مرحله گروهی هفتمین دوره این جام، بدترین شکست‌های تیم‌های باشگاهی کشورمان در مسابقات مهم باشگاهی در آسیا بود.

علاوه بر موفق نبودن تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا، دو اشتباه تاریخی که توسط مسئولان تیم‌های استقلال و سپاهان در این جام انجام شد، تلخی‌های این ناکامی‌ها را افزایش داد. استقلال در پنجمین دوره، فهرست نفراتش را دیرتر از زمان مقرر به AFC فرستاد تااز گردونه مسابقات اخراج شود و سپاهان هم به دلیل استفاده از بازیکن دو اخطاره از حضور در مرحله نیمه‌نهایی محروم شد.

علاوه بر موفق نبودن تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا، دو اشتباه تاریخی که توسط مسئولان تیم‌های استقلال و سپاهان در این جام انجام شد، تلخی‌های این ناکامی‌ها را افزایش داد. استقلال در پنجمین دوره، فهرست نفراتش را دیرتر از زمان مقرر به AFC فرستاد تا به راحتی از گردونه مسابقات اخراج شود و سپاهان هم به دلیل استفاده از بازیکن دو اخطاره در مرحله یک‌چهارم نهایی این جام، با توجه به پیروزی در دو دیدار رفت و برگشت برابر السد قطر، از حضور در مرحله نیمه‌نهایی محروم شد.

همچنین باید به این موضوع توجه کرد دیدار استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا دومین نبرد ایرانی‌ها در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا است. نخستین نبرد ایرانی‌ها در آسیا به بازی حذفی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باز می‌گردد که در آن دیدار ذوب‌آهن در اصفهان با یک گل مس را شکست داد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر