تبیان، دستیار زندگی
رئال مادرید اگر چه در فصل جدید رقابت‌های لالیگا ستاره های جدید را به خدمت نگرفته است و با همان بازیکنان و ترکیبات فصل گذشته پا به این رقابت گذاشته، اما به اذعان بیشتر کارشناسان فوتبال در اروپا و جهان نسبت به فصل گذشته بازی‌های بسیاری زیباتری را به فصل گذش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئالی‌های تشنه، بارسلونای سیر


رئال مادرید اگر چه در فصل جدید رقابت‌های لالیگا ستاره های جدید را به خدمت نگرفته است و با همان بازیکنان و ترکیبات فصل گذشته پا به این رقابت گذاشته، اما به اذعان بیشتر کارشناسان فوتبال در اروپا و جهان نسبت به فصل گذشته بازی‌های بسیاری زیباتری را به فصل گذشته بازی‌های بسیار زیباتری را به نمایش گذاشته است و صدرنشینی این تیم با اختلاف هفت امتیاز آن هم با وجود تیم پرستاره ای همچون بارسلونا شاهد گویایی در این زمینه است.


بارسلونا - رئال

اما برعکس بارسلونا نتوانسته است آن طراوت و صلابت بازی‌های پرگل فصل گذشته را به نمایش بگذارد و به خصوص در بازی‌های خارج خانه اصلاً موفق کار نکرده و از 30 امتیاز ممکن تنها 17 امتیاز را به دست آورده است.

بارسلونا اگر چه برخلاف رئال مادرید در فصل جابه‌جایی تابستانی بسیار خوب کار کرده توانست سسک فابرگاس کاپیتان آرسنال و الکسیس سانچز مهاجم شیلیایی اودینزه را به خدمت بگیرد، اما حضور این دو ستاره هم با وجود ارایه بازی‌های قابل قبول نتوانسته است به تیم گواردیولا در تکرار بازی‌های پر گل و سراسر هجومی فصل گذشته کمک کند و اختلاف امتیازی این تیم با رئال صدرنشین نشان دهنده و وضعیت این تیم است.

دلایل افت بارسلونا

1- آسیب دیدگی زیاد بازیکنان

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی افت شاگردان گواردیولا در این فصل را آسیب دیدگی های زیاد و پیاپی بازیکنان این تیم دانست. داوید و یا مهاجم اصلی و تأثیرگذار این تیم در بازی نخست تیمیش در جام جهانی باشگاه‌ها مقابل السد قطر از ناحیه پا دچار مصدومیت شدید شد و شش ماهی به دور از میادین خواهد بود.

از دیگر بازیکنان بارسلونا که در این فصل گریبانگیر مصدومیت طولانی مدت شده است، می‌توان به ابراهیم آفلای هلندی اشاره کرد که در همان آغاز فصل از ناحیه رباط صلیبی دچار مصدومیت شد و به احتمال زیاد تا پایان فصل نمی‌تواند در جمع آبی اناری‌ها بازی کند. از دیگر بازیکنان اصلی و تأثیرگذار بارسلونا که در این فصل چندباره دچار مصدومیت شده و شاید بتوان گفت که تیم گواردیولا بیشترین ضرر را از غیبت‌های مکرر او برد، آندرس اینی استا بود.

هافبک خوش تکنیک و خلاق بارسلونا که بسیاری مثلث او، ژاوی و مسی را علت اصلی درخشش آبی اناری‌ها در چند فصل اخیر می‌دانند، در این فصل چند بار مصدوم شده و هر بار دو، سه هفته ای از ترکیب تیمش دور مانده است. او آخرین بار در ال کلاسیکو در چارچوب بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به میدان رفت و در همان نیمه اول به دلیل مصدومیت از بازی تعویض شد پدرو هم از دیگر بازیکنان بارسلونا بود که بیشتر بازی‌های این فصل را به خاطر مصدومیت از دست داد. او اگر چه در بازی برگشت جام حذفی مقابل رئال مادرید به جای اینی استا وارد زمین شد و گل اول تیمش را به ثمر رساند، اما پس از مصدومیت‌های پیاپی از روزهای اوج خود به دور افتاده است.

2- کمبود بازیکن

پپ گواردیولا با توجه به مصدومیت بازیکنانی همچون ویا، آفلای و اینی استا چاره ای جز استفاده از بازیکنان جوان مدرسه لاماسیا در این فصل نداشت. در بعضی از بازی‌های حساس این فصل اسم‌هایی مطرح شدند که برای نخستین بار در ترکیب تیم اول بارسلونا به میدان می‌رفتند. طبیعی است که چنین بازیکنانی در کوتاه مدت نمی‌توانند جواب دهند و جای بازیکنان شاخص این تیم را پر کنند.

3- خستگی بازیکنان

بارسلونا در این فصل هر سه روز یک بار به میدان رفته است. همین مساله باعث شده که عملکرد بازیکنان این تیم پایین آید و آن‌ها نتوانند در تمام بازی‌های در یک سطح ظاهر شوند و آن صلابت و طراوت همیشگی خود را به نمایش گذارند. به عنوان مثال در دو، سه بازی اخیر این تیم به ویژه بازی مقابل ویارئال که با تساوی بدون گل به پایان رسید، گواردیولا مجبور شد ژاوی و جرارد پیکه را به علت خستگی بیش از حد از بازی بیرون بیاورد. فابرگاس هم در این چند بازی اخیر اصلاً نتوانسته است که بازی‌های خوب خود را به نمایش بگذارد و از روزهای اوجش بسیار دور بوده است.

پپ گواردیولا سرمربی بارسلونا

4- رو شدن دست گواردیولا

شیوه بازی که بارسلونا در این چند فصل اخیر به نمایش گذاشته تقریباً برای همه رو شده است و تیم‌ها با آگاهی کامل برابر این تیم ظاهر می‌شوند. به طوری که تیم‌ها با پرس شدید و تکیه کردن بر ضد حملات و خطاهای پیاپی روی لیونل مسی از بارسلونا امتیاز می‌گیرند و در واقع می‌توان گفت آبی اناری‌ها امتیازات زیادی را این گونه از دست داده‌اند.

5- ناکامی در بازی‌های خارج خانه

بارسلونا در این فصل لالیگا در بازی‌های خانگی بسیار خوب کار کرده به طوری که از 10 بازی خانگی 9 پیروزی و تنها یک تساوی کسب کرده است، اما برعکس در بازی‌های خارج خانه اصلاً خوب کار نکرده و از 9 بازی چهار برد، پنج مساوی و یک باخت کسب کرده و از 30 امتیاز ممکن تنها 17 امتیاز را به دست آورده است. این در حالی است که بارسلونا در کل فصل گذشته تنها شش مساوی داشت. بر عکس بارسلونا، رئال مادرید رقیب سنتی این تیم نتایج بسیار خوبی در فصل جدید گرفته است و بسیاری این تیم را از همین الان قهرمان زود هنگام لالیگا می‌دانند. اگرچه رئال مادرید در بازی‌های مقابل بارسلونا در دوران خوزه مورینیو بسیار ضعیف کار کرده و تنها در فینال جام حذفی سال گذشته با تک گل کریستیانو رونالدو به پیروزی رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد، اما در دیدار مقابل دیگر تیم‌ها نمایش خیره کننده ای داشته و در اکثر بازی‌ها با اختلاف گل به پیروزی رسیده است.

دلایل اوج گرفتن شاگردن مورینیو

1- عملکرد خوب در بازی‌های خارج از خانه

رئال مادرید برعکس بارسلونا در بازی‌های خارج خانه‌اش در این فصل بسیار خوب کار کرده است و از 10 بازی هشت بار به پیروزی رسیده و تنها یک باخت و یک تساوی داشته است، به طوری که از 30 امتیاز ممکن 25 امتیاز را به دست آورده است. شاگردان خوزه مورینیو در بازی‌های خانگی هم خیره کننده کار کرده‌اند و از 10 بازی 9 برد و تنها یک باخت را به دست آورده‌اند که آن هم مقابل بارسلونا بود.

2- بازی90 دقیقه است

این شعاری است که در تمام تیم‌هایی که مورینیو هدایت آن را بر عهده می‌گیرد،موج می‌زند. به طوری که تیم‌های آقای خاص تا پایان 90 دقیقه حتی اگر با اختلاف زیاد عقب باشند، دست از تلاش بر نمی‌دارند. رئال مادرید در این فصل پنج بار در دیدار مقابل تیم‌های رایو وایه کانو، اتلتیکو مادرید، مایورکا، رئال ساراگوسا و اتلتیک بیلبائو عقب افتاد، اما در نهایت توانست بازی به سود خود پایان برساند؛ مساله ای که از زمان کاپلو تاکنون در رئال مادرید بی سابقه بوده است.

مورینیو و رونالدو

3- طراوت کریستیاتورونالدو

این مهاجم پرتغالی فصل گذشته نمایش خیره کننده ای با قوهای سپید داشت و با زدن 40 گل، گوی سبقت را از لیونل مسی ربود و عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. او در این فصل هم در امر گلزنی بسیاری خوب کار کرده است و با زدن 24 گل در صدر جدول گلزنان قرار دارد. نکته جالبی که می‌توان درباره این بازیکن پرتغالی مطرح کرد، روحیه بالا و شم گلزنی مثال زدنی وی است.

به عنوان مثال کریستیاتو رونالدو در بازی رفت رئال مادرید مقابل بارسلونا در سانتیاگو برنابئو به خاطر نمایش ضعیف از سوی هواداران رئال مادرید هو شد، اما بلافاصله در بازی بعد از آن مقابل سویا که با پیروزی شش بر دو رئال مادرید به پایان رسید هت تریک کرد که این را کمتر می‌توان در دیگر بازیکنان جهان فوتبال پیدا کرد.

4- تنوع در خط حمله

رئال مادرید در فصل جدید در آمار گلزنی خیره کننده کار کرده و تقریباً در هر بازی سه گل به ثمر رسانده است. هر سه مهاجم این فصل رئال مادرید یعنی کریستیانو رونالدو، هیگواین و کریم بنزما در اوج بوده اند. البته باید به این لیست، کایخون مهاجم جوان این تیم را هم اضافه کرد . خوزه مورینیو در بازی‌های این فصل کمتر پیش آمد که این سه بازیکن را به طور ثابت در ترکیب اصلی تیم قرار دهد و از آن‌ها به طور متناوب استفاده می‌کرد و فوتبال جهان در هر بازی شاهد درخشش یکی از آن‌ها بود به طور مثال در بازی مقابل مالاگا در مرحله یک هشتم نهایی کوپادل ری وقتی هیگواین را به جای بنزما به زمین فرستاد، این بازیکن به مرد اول بازی تبدیل و در بازی مقابل بارسلونا وقتی که در نیمه دوم کریم بنزما را به جای هیگواین به بازی فرستاد، این بار او بود که مرد اول رئال مادرید لقب گرفت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: گل