تبیان، دستیار زندگی
عزیز یکی از وسایل پرکاربردی که در سیم کشی و ساخت مدارها از آن استفاده می شود فرز دیوارکن می باشد که در اینجا با این دستگاه و نحوه‌ی کار با آن آشنا می شویم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرز دیوارکن

فرز دیوارکن
دانش پژوهان عزیز یکی از وسایل پرکاربردی که در سیم کشی و ساخت مدارها از آن استفاده می شود فرز دیوارکن می باشد که در اینجا با این دستگاه و نحوه‌ی کار با آن آشنا می شویم.

از فرز دیوارکن  برای ایجاد شیار روی سطح کار و قرار دادن لوله های مختلف سیم کشی استفاده می شود. با توجه به جنس جایی که شیار در آن ایجاد می شود (آجر، بتن و ...)، این دستگاه دارای تیغه هایی از جنس های مختلف می باشد.
برای کار با دستگاه فرز ابتدا محل هایی را که باید کنده کاری شود، مشخص کرده و روی کار خط کشی می کنند. سپس بسته به جنس کار و عرض شیار، تیغه‌ی مناسب با آن را نصب کرده و روی محل های خط کشی شده را کنده کاری می نمایند.
عمق شیار باید به اندازه ایی باشد که لوله ها به راحتی داخل آن شیار جای گیرد و سطح آن مقداری پایین تر از سطح کار باشد. از اره گردبر نیز می توان برای ایجاد محل قوطی کلید و تقسیم استفاده کرد. در صورت در دسترس نبودن فرز، باید با وسایل ابتدایی مانند تیشه‌ی دوسر، قلم و یا چکش جای لوله ها و قوطی کلید و تقسیم را روی دیوار کنده کاری کرد.
فرز دیوارکن
نصب قوطی کلید، پریز و تقسیم
در صورتی که چند پریز یا کلید مجاور هم باشند، بهتر است ابتدا پریزها و کلیدهای مجاور هم را در قوطی کلیدها بست. سپس آن ها را کنار یکدیگر روی زمین قرار داده فاصله‌ی مورد نیاز بین کلیدها را تنظیم کرد. برای الگو سازی فاصله‌ی بین پریزها و کلیدها یا می توان از خط کش استفاده کرد و فاصله‌ی بین قوطی ها را اندازه گرفت، یا می توان از یک تکه چوب استفاده کرد.
عرض چوب باید به اندازه‌ی فاصله‌ی بین قوطی ها باشد تا بتوان به عنوان الگو از آن استفاده کرد. در موقع نصب قوطی های مجاور هم، می بایست فاصله‌ی آن ها با چوب الگو تنظیم می شود. قوطی ها باید به گونه ای نصب شوند که لبه‌ی بالایی آنها حدود نیم سانتی متر پایین تر از سطح کار تمام شده قرار گیرد.
فرز دیوارکن

در هنگام نصب باید دقت شود که عمق واندازه های کنده شده به قدری باشد که قوطی های کلید و تقسیم به راحتی درون محل کنده شده نصب شوند. در ضمن باید توجه داشت که نصب لوله ها یا قوطی ها به تنهایی انجام نمی شود، بلکه باید عمل نصب توأم باشد تا کار بهتر، دقیق تر و راحت تر اجرا شود.
فرز دیوارکن

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دریل
هویه