تبیان، دستیار زندگی
چند ماه پس از سرنگونی سرهنگ، بشکه‌های نفت مرغوب لیبی به غرب لبخند می‌زنند. پیش از خرابی‌های مسیر تلاش برای سرنگونی قذافی، لیبی روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، ولی اکنون در گام نخست، میزان تولید با سرعت رشدی بالا، به 1.3 میلیون بشکه رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول نفت لیبی در جیب آمریکا؟!


چند ماه پس از سرنگونی سرهنگ، بشکه‌های نفت مرغوب لیبی به غرب لبخند می‌زنند. پیش از خرابی‌های مسیر تلاش برای سرنگونی قذافی، لیبی روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، ولی اکنون در گام نخست، میزان تولید با سرعت رشدی بالا، به 1.3 میلیون بشکه رسیده است.


نفت

چند ماه پس از سرنگونی سرهنگ، فرصت‌های سرمایه‌گذاری لیبی به شرکت‌های غربی و به ویژه آمریکایی لبخند می‌زند؛ هر چند هنوز ناامنی و مشروعیت ناکافی شورای انتقالی، سرمایه‌گذاران خارجی را در حالت انتظار نگاه داشته است. از میان شرکت‌های بزرگ آمریکایی، «کونوکو فیلیپس» و «ماراتن اویل»، مشغول فعالیت در لیبی هستند.

به نقل از شبکه «لانگ‌لی»، اتاق بازرگانی آمریکا ـ لیبی اعلام کرده است که به تازگی از سوی شورای انتقالی لیبی (دولت موقت) دعوت شده تا در اواخر فوریه، سرپرستی هیأتی را برای سفر که در جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های آمریکایی است بر عهده داشته باشد.

ماجرا چیست؟

پس از این که سرهنگ قذافی، تسلیم فشارهای غرب درباره برنامه هسته‌ای خود شد، پرونده لاکربی به سوی مختومه شدن رفت و تحریم‌های اعمالی علیه لیبی به حالت تعلیق درآمد و شرکت‌های آمریکایی در سال 2004 وارد صنعت نفت لیبی شدند، ولی رخدادهای پارسال، بیشتر شرکت‌های خارجی را فراری داد.

بنا بر آمار موجود، لیبی با 46.6 میلیارد بشکه منابع نفتی، دارای بزرگترین ذخایر در آفریقا و هشتمین ذخیره بزرگ نفت در بین کشورهای جهان است

حال بناست که گروهی پرنفوذ از تاجران آمریکایی با وزیران و اعضای دولت لیبی دیدار کنند تا فرصت‌های موجود در سرمایه‌گذاری برای بازسازی لیبی را مورد بحث قرار دهند. مهمترین موضوعات مورد گفت‌وگو، ادامه خشونت‌ها در لیبی و ناتوانی دولت در احیای نظم و انجام خلع سلاح است.

نفت لیبی و امریکا

از سوی دیگر، به دلیل اعلام شورای انتقالی در ماه دسامبر مبنی بر این که تا زمان انتخابات ملی، قرارداد بلندمدتی امضا نخواهد کرد، نگرانی‌هایی برای آمریکایی‌ها هست.

«ریچارد گریفیث»، معاون اتاق بازرگانی آمریکا‌ ـ لیبی که پیش از این در به رسمیت شناخته شدن شورای انتقالی به عنوان دولت لیبی از سوی کشورهای خارجی، نقش موثری بازی کرده است، با توجه به روابط صمیمانه‌اش با حاکمین جدید لیبی، خبر داده که در آینده، شرکت‌های خصوصی لیبی، نقشی پررنگ خواهند داشت.

در آغاز هفته پیش، شرکت کونوکو نخستین محموله نفت خود را به مقصد آمریکا بارگیری کرد. این شرکت از راه مشارکت با شرکت لیبیایی واحه ( Waha oil company) و شرکت ماراتن اویل در صنعت نفت لیبی فعال و تولید نفت توسط شرکت واحه به میزان 16 هزار بشکه در روز آغاز شده است.

نفت لیبی و امریکا

صنعت نفت لیبی

بنا بر آمار موجود، لیبی با 46.6 میلیارد بشکه منابع نفتی، دارای بزرگترین ذخایر در آفریقا و هشتمین ذخیره بزرگ نفت در بین کشورهای جهان است، حال آن که به علت تحریم‌های پیشین علیه لیبی و عدم توافق با شرکت‌های خارجی، اکتشاف نفت هنوز در بسیاری از نقاط این کشور انجام نشده است.

گفتنی است، تا پیش از رخدادهایی که منجر به سقوط حکومت قذافی در سال 2011، شد، لیبی روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد.

اما نکته مهم درباره صنعت نفت این کشور، این است: در حالی که نفت این کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، هزینه برداشت آن بسیار پایین بوده و در برخی از میادین نفتی در حد یک دلار است و باید گفت که تا پیش از این، 85 درصد این نفت به کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تابناک