تبیان، دستیار زندگی
اگر برای سفر آینده‌تان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستید و همه آگهی ها را در این زمینه مطالعه می‌كنید، باید کمی محتاط تر باشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرأت دارید سفر‌ كنید!
جرأت دارید سفر‌ كنید!


اگر برای سفر آینده‌تان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستید و همه آگهی ها را در این زمینه مطالعه می‌كنید، باید کمی محتاط تر باشید. این آگهی ها همه چیز را به شما نمی گویند! برخی مناطق دنیا هستند که اگرچه زیبا و توریستی به حساب می آیند اما بهتر است به آنها سفر نکنید! توصیه ما این است كه این مطلب را به دقت مطالعه کرده و بعد از آن برای سفر برنامه‌ریزی كنید.

شهر پیرمردهای 40 ساله

«نیژنی نودگورود اوبلاست» در كشور روسیه و 400 كیلومتری شرق مسكو است و البته به عنوان آلوده‌ترین شهر از نظر آلودگی‌های شیمیایی شناخته شده است. این شهر سال 1920 میلادی بنا شده و از ابتدا شاهد تغییراتی بنیادین بوده است.

این شهر از اوایل سال 1941 میلادی و شروع جنگ سرد به بزرگ‌ترین مكان برای تولید سلاح‌های شیمیایی در اتحاد شوروی تبدیل شد. كارخانه‌های تولید گازهای سمی مثل گاز خردل، اعصاب و دیگر مواد شیمیایی برای تولید سلاح‌های شیمیایی در این شهر به سرعت ساخته شدند و همین سرعت در ساخت كارخانه‌ها باعث آلودگی بیش از حد منطقه شد به طوری كه همه كارخانه‌ها سال 1965 میلادی به طور كامل تعطیل شدند. اما سطح آلودگی مواد شیمیایی در منطقه بقدری بود كه منابع آب و حتی خاك شهر نیز آلوده به مواد شیمیایی شده و كنترل آن برای دولت هرگز امكانپذیر نشد.

اكنون این شهر حدود 250 هزار سكنه دارد كه عمدتا در كارخانه‌های تولید سلاح و كودهای شیمیایی و آفت‌كش‌ها كار می‌كنند، اما آلودگی منابع طبیعی در منطقه باعث شده كه متوسط زندگی مردان در منطقه 41 سال و زنان 47 سال باشد و تقریبا كمتر كسی علاقه‌مند به زندگی در این شهر آلوده خواهد بود. بنابراین تقاضای سفر به این منطقه نیز به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

جرأت دارید سفر‌ كنید!

بزرگ‌ترین حلبی‌آباد

این منطقه مسكونی در شهر شلوغ و پرجمعیت بمبئی واقع شده و بزرگ‌ترین حلبی‌آباد آسیا است که در آن هزاران هندی فقیر زندگی می کنند. این منطقه هرگز از زیرساخت‌های شهری مثل آب آشامیدنی و فاضلاب برخوردار نبوده و همین امر باعث بروز آلودگی در سطح بسیار بالا در آن شده است. با توجه به عدم رعایت اصول شهرسازی بر اثر باران‌های موسمی در منطقه و بروز سیل بسیاری از ساكنان این منطقه هر ساله جان خود را از دست می‌دهند.

نبود سیستم بهداشتی و سرویس‌های بهداشتی در این منطقه باعث شده كه بیماری‌های واگیردار در سطح بسیار بالایی در این حلبی‌آباد شایع شود. برای مثال طبق آمار دولت هندوستان برای هر 1444 نفر فقط یك سرویس بهداشتی وجود دارد. بنابراین می‌توانید تصور كنید كه سطح آلودگی در این منطقه از شهر بمبئی چقدر بالاست، اما این منطقه پس از اكران فیلم بسیار معروف میلیونر زاغه‌نشین در جشنواره‌های جهان از شهرت دیگری نیز برخوردار شد، اما تغییری در اصل آن داده نشده است.

دولت مركزی چین با سانسور اخبار و كنترل بسیار شدید جراید هرگز اجازه انتشار مشكلات این شهر را نداده اما طبق گزارش‌های تایید شده سازمان جهانی بهداشت، تقریبا همه ساكنان این شهر از ناراحتی‌های تنفسی رنج می‌برند

جرأت دارید سفر‌ كنید!

شهر غبار

شهر لیفن كه یكی از شهرستان‌های كنار رودخانه استان شانشی در جنوب كشور چین است با حدود 5 میلیون سكنه به عنوان یكی از شهرهای آلوده جهان شناخته شده است. آلودگی محیط زیست در این منطقه به‌دلیل وجود نیروگاه‌های تولید برق كه سوخت آنها ذغال سنگ است به وجود آمده است.

دولت مركزی چین با سانسور اخبار و كنترل بسیار شدید جراید هرگز اجازه انتشار مشكلات این شهر را نداده اما طبق گزارش‌های تایید شده سازمان جهانی بهداشت، تقریبا همه ساكنان این شهر از ناراحتی‌های تنفسی رنج می‌برند.

این مردم مجبور هستند همیشه از ماسك‌های تنفسی در طول روز استفاده كنند یا این‌كه به دلیل غبار ناشی از دود كارخانه‌ها همیشه باید چراغ منازل خود را روشن كنند تا نور كافی داشته باشند. طبق گزارش‌های بین‌المللی درصورت تعطیلی كارخانه‌ها مدتی طول خواهد كشید تا ساكنان شهر آسمانی صاف و بدون دود را تجربه كنند.

جرأت دارید سفر‌ كنید!

گردشگری با دزدان دریایی

‌منطقه بنادیر‌‌كه در شهر موگادیشوی سومالی واقع شده یکی از نا امن ترین مناطق سفر است. این شهر ساحلی كه قرن‌ها به عنوان یكی از بنادر مهم تجاری كشور سومالی بوده در اثر ناآرامی‌های گسترده در كشور و جنگ‌های داخلی این منطقه به دست شورشیان نظامی افتاد و به ناامن‌ترین منطقه در سطح كشور سومالی تبدیل شده است.

قتل و خونریزی و تجاوز از جمله اخبار بسیار عادی در سطح شهر است كه تقریبا هر مسافری را از سفر به این منطقه منع خواهد كرد.

امروزه اسم این منطقه به دلیل وجود و حضور دزدان دریایی نیز بسیار مشهورتر از قبل است و باعث تشدید نا‌امنی در سطح جامعه این شهر شده است.

جرأت دارید سفر‌ كنید!

صبحانه با طالبان

مظفرآباد پاکستان! این شهر كه در نزدیكی شهر كراچی و پایتخت كشور پاكستان واقع شده، آخرین جایی است كه به شما پیشنهاد نمی‌كنیم بروید. اگر قصد سفر به كشور پاكستان را دارید سعی كنید مسیر خود را به گونه‌ای تنظیم كنید كه از این منطقه سر در نیاورید. این شهر 3 میلیون نفری به عنوان مركز تروریست مالی منطقه شناخته شده و سازمان ملل نیز این شهر را به عنوان خطرناك‌ترین گزینه برای سفر به گردشگران اعلام كرده است. شنیدن صدای شلیك و انفجار امری بسیار عادی در منطقه است و مردم به آن عادت كرده‌اند.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم