تبیان، دستیار زندگی
بهمن جلالی برای تشریح و انتقال تاریخ عكاسی معاصر و نمایش عكس‌های انقلاب اسلامی ایران، به لبنان رفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلالی با عكس‌های انقلاب به لبنان رفت

بهمن جلالی

بهمن جلالی برای تشریح و انتقال تاریخ عكاسی معاصر و نمایش عكس‌های انقلاب اسلامی ایران، به لبنان رفت.

به گزارش ایسنا، سمینار و نشست‌های بررسی آثار فرهنگی دنیا در بیروت در حال برگزاری است و هنرمندان به‌دعوت عرب فوندیشین به لبنان سفر كرده‌اند تا در این همایش سالانه حاضر شوند.

این همایش سالانه در بخش‌های فیلم، ویدئو، كتاب و ادبیات، موسیقی و... تدارك دیده شده است و بهمن جلالی و رعنا جوادی نمایندگان ایران در این همایش هستند.

"تاریخ عكاسی معاصر ایران در یك نگاه" عنوان موضوع مورد سخنرانی بهمن جلالی است.

وزارت فرهنگ و شورای فرهنگی انگلیس در لبنان، موسسه‌ی هنریش بل، جامعه‌ی باز، فورت و... حامیان برگزاری این همایش معرفی شده‌اند.

جلالی با همكاری همسرش - رعنا جوادی - و به درخواست برگزاركنندگان سمینار، مجموع عكس‌های انقلاب اسلامی ایران را در 40 دقیقه به‌صورت DVD  آماده‌ی عرضه كرده است.

سخنرانی جلالی شامگاه سه‌شنبه برگزار می‌شود و سمینار یادشده از 12 آوریل - 24 فروردین - آغاز شده و تا 20 آوریل 2008 - اول اردیبهشت‌ماه سال‌جاری - ادامه دارد.

بهمن جلالی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم سیاسی و اقتصاد است و عكاسی را به‌شكل تجربی آموخته است. وی مدت كوتاهی پس از پایان جنگ ایران و عراق با آژانس خبری سیپا همكاری كرد، ولی خیلی زود به‌خاطر آنچه خود او علاقه به عكاسی مستند می‌نامد این همكاری را قطع كرد.

تاكنون مجموعه‌ی كاملی از آثار جلالی كه یكی از عكاسان باسابقه، حرفه‌یی و پركار ایران به‌شمار می‌رود، گردآوری و یك‌جا در ایران ارایه نشده است. اما اسپانیا پاییز سال گذشته میزبان حاصل 40 سال فعالیت حرفه‌یی او بود. اسپانیایی‌ها كتاب جامعی از آثار این هنرمند عكاس ایرانی و مدرس دانشگاه نیز در دنیا منتشر كردند.

این كتاب توسط برگزاركنندگان نمایشگاه به سه زبان اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی تدوین و گردآوری شده و دربر گیرنده‌ی مقاله‌ها، تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی از منتقدان بین‌المللی عكس، جامعه‌شناسی و تاریخ است.

او می‌گوید: براى دنیا یك عكس از انقلاب ارزش طلا دارد، جامعه ایران با تصویر بیگانه است و ارزش آن را نمى‌داند. هیچ كوشش جدى و حرفه‌یى براى نگهدارى درست از این عكس‌ها نكرده‌ایم. این عكس‌ها پراكنده‌اند و خیلى از آن‌ها هم ازبین رفته است.