تبیان، دستیار زندگی
خیلی سخته که بخوام بهترین کتابی که تو عمرم خوندم رو انتخاب کنم اما رمان های رومن گاری خصوصا خداحافظ گری کوپر را خیلی دوست دارم و پیشنهاد می کنم حتما بخوانید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد کتاب از طرف نویسندگان


خیلی سخته که بخوام بهترین کتابی که تو عمرم خوندم رو انتخاب کنم  اما رمان های رومن گاری خصوصا خداحافظ گری کوپر را خیلی دوست دارم و پیشنهاد می کنم حتما بخوانید .


کتاب

پیشنهاد چند کتاب از سروش صحت :

سروش صحت در این باره گفت : این اواخر کتاب یکی مثل همه از فیلیپ راث و هالیوود از چارلز بوکوفسکی را با ترجمه پیمان خاکسار از نشر چشمه خوانده ام ، نوشته های بوکوفسکی را خیلی دوست دارم . هم رمان قبلیش عامه پسند و هم کتاب جدیدش هالیوود ، داستانهایش اوج و فرود متداول را ندارند ولی آنقدر جریان زندگی ، احساسات و دیالوگ های دلنشین دارد که من بشخصه با لذت زیادی نوشته هایش را می خوانم . فیلیپ راث هم از آن دسته از نویسندگانی است که خیلی ها منتظرند در این سالها جایزه نوبل را بخاطر نوشته هایش ببرد . این کتاب زندگی یک آدم را با تمام افت و خیزها بخوبی نشان می دهد . کتاب دیگری هم از نویسنده اش در نشر نیلوفر چاپ شده با عنوان خشم .همچنین کتاب تاریخ جهان هم از ارنست گامبریچ و با ترجمه علی رامین جدیدا چاپ شده که خواندنش را به همه توصیه می کنم . کتاب خوش خوانی است و نویسنده در این کتاب در فصلهای کوچک ، از خلقت کره زمین تا زمان حاضر را بصورت اجمالی بررسی کرده و بنظرم برای کسی که حوصله کتاب خیلی طولانی را ندارد ، این کتاب حدودا 300 صفحه ای پیشنهاد خوبی است . چرا که گامبریچ در این کتاب با دیدگاه هنری خودش به بررسی جهان پرداخته و همین ، خواندن کتاب را شیرین می کند .خیلی سخته که بخوام بهترین کتابی که تو عمرم خوندم رو انتخاب کنم  اما رمان های رومن گاری خصوصا خداحافظ گری کوپر را خیلی دوست دارم و پیشنهاد می کنم حتما بخوانید .

پیشنهاد کتاب از احمد پوری :

این روزها كتاب «افسانه های ایتالیایی» را با گردآوری نویسنده بزرگ معاصر ایتالو كالوینو كه در سال 1985 از دنیا رفت، در دست دارم. این كتاب را روانشاد محسن ابراهیم ترجمه كرده و نشر مركز آن را چاپ كرده است. هر بار با مراجعه به آن چند افسانه كوتاه از آن را می خوانم و بار دیگر حتی برای لحظه ای هم كه شده در دنیای رویاها و ممكن ها سیری می كنم.این كتاب را به همه آنهایی كه از رخت بربستن فانتزی از ادبیات امروز دل خوشی ندارند و دنبال دریچه ای هستند برای نفس كشیدن و لحظه ای دور بودن از چهره در سركه شسته زندگی پرملال، توصیه می كنم.

پیشنهاد کتاب از ابوتراب خسروی :

ابوتراب خسروی نویسنده کتابهایی مانند "رود راوی"، "هاویه"، "دیوان سومنات" و "اسفار کاتبان" خواندن رمانهای نویسندگان کلاسیکی مانند تولستوی و داستایفسکی را در نوروز خواندنی و لذتبخش توصیف کرد. وی یادآور شد: فکر می کنم در ایامی مانند نوروز، لذت بخش ترین نوع ادبی برای مطالعه، رمانهای کلاسیک است. رمانهایی مانند جنگ و صلح و آناکارنینا ( لئو تولستوی) یا جنایت و مکافات و برادران کارامازوف ( فئودور داستایفسکی) هم داستان جذابی دارند و هم در برخی از آنها تاریخ به شکلی خواندنی و تاثیرگذار روایت شده است .  البته من در چنین ایامی خواندن آثار جامعه شناختی، فلسفی و تاریخی را هم سودبخش و خواندنی می دانم.

هر بار با مراجعه به آن چند افسانه كوتاه از آن را می خوانم و بار دیگر حتی برای لحظه ای هم كه شده در دنیای رویاها و ممكن ها سیری می كنم.این كتاب را به همه آنهایی كه از رخت بربستن فانتزی از ادبیات امروز دل خوشی ندارند و دنبال دریچه ای هستند برای نفس كشیدن و لحظه ای دور بودن از چهره در سركه شسته زندگی پرملال، توصیه می كنم.

پیشنهاد کتاب از اسدالله امرایی:

اسدالله امرایی مترجم و منتقد ادبی گفت : بهترین کتابی که سال گذشته خوانده ام مجموعه داستان "نقشه هایت را بسوزان" با ترجمه مژده دقیقی و "برف سیاه" میخائیل بولگاکف با ترجمه احمد پوری بودند. کتاب "برج بلور"؛ داستانهای کوتاه از امریکای لاتین و " دریا" نوشته جان بنویل با ترجمه خودم هم بسیار جالب می باشند . همچنین "سیاهاب" نوشته جویس کرول اوتس با ترجمه مهدی غبرایی، "کافه پری دریایی" نوشته میترا الیاتی، "نگران نباش" نوشته مهسا محب علی، "گوساله سرگردان" نوشته مجید قیصری، "اژدها کشان" نوشته یوسف علیخانی، "تو میگی من اونو کشتم" نوشته احمد غلامی، "من قاتل پسرتان هستم" نوشته احمد دهقان، "اعتماد" نوشته آریل دورفمن با ترجمه عبدالله کوثری، "شورش خرگوش ها" نوشته آریل دورفمن با ترجمه امیلی امرایی، "صورتکهای تسلیم" نوشته محمد ایوبی و"اشتباه قشنگ" نوشته مجید دانش آراسته. بی نیاز "فرار کن خرگوش" جان آپدایک از دیگر پیشنهادات من است  .

پیشنهاد کتاب از فتح الله بی نیاز :

فتح الله بی نیاز نویسنده و منتقد ادبی نیز گفت: در سال 87 حدود 85 رمان خواندم که از این میان می توانم 8 کتاب را که برایم جذاب بود، برای مطالعه در نوروز پیشنهاد کنم. اگر اشتباه نکنم تعداد کتابهایی که امسال خواندم حدود 85 جلد بود . از جمله این کتابها می توانم به شادی در آسمان (فردینان رامو)، ناشناخته ماندگان (پاتریک مودیانو)، مرد در بند (منتخب داستان های اروپا)، تونل (ارنستو ساباتو)، کاناپه قرمز (میشل لبر)، رز گریه کرد (مجموعه داستانی از ویلیام ترور) زنگبار یا دلیل آخر (آلفرد آندرش)، گورستان اهل فرنگ (ریچارد دولینگ) و دلتنگی (آلبرتو موراویا)اشاره کنم. اشتیاق (مجموعه داستانهای کوتاه آمریکایی) هجوم دوباره مرگ (ژوزه ساراماگو)، از کافکا تا گراس (مجموعه داستان)، فرزند پنجم (دوریس لسینگ)، برف سیاه (میخائیل بولگاکف)، تعطیلات پایان هفته در گواتمالا (میگل آنخل آستوریاس)، زن و شوهر واقعی (منتخب داستان های آفریقا)، شناختی از هرمان هسه، خانه و جهان (تاگور)، آب خوردن مورچه(یاشار کمال) و فرار کن خرگوش (جان آپدایک) هم دیگر کتابهایی است که خواندنشان برایم جذاب بود.

پیشنهاد کتاب از دکتر شمس :

این نویسنده، شاعر و روزنامه نگار گفت: کتابهای برگزیده جشنواره های مختلف در سال گذشته را بهترین گزینه برای مطالعه در نوروز امسال می دانم. کتابهای "طبقه هفتم غربی" و "پسرک کرم به دوش" را به نوجوانان برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می کنم. مجموعه کتاب "سفید برفی" اثر دونالد بارتلمی در حوزه ادبیات بزرگسال هم از آثار قابل توجه برای مطالعه در این ایام است . کتاب "تارک دنیا مورد نیاز است" اثر میک جکسون با ترجمه گلاره اسدی آملی و کار جدید ریچارد براتیگان "باد ما را با خود نخواهد برد" نیز دیگر آثار خواندنی هستند. کتاب "کافه زیر دریا" اثر استفانو بننی با ترجمه رضا قیصریه هم از کتاب های خوب برای مطالعه در نوروز است که ساختار روایی خاصی دارد و موضوعات را بسیار شیرین بیان کرده است.

پیشنهاد شهرام اقبال زاده :

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: سال گذشته آثار بسیار خوبی داشته ایم که انتخاب از میان آنها دشوار است اما آثار احمدرضا احمدی را گزینه مناسبی برای مطالعه کودکان و نوجوانان می دانم . همچنین رمان "لالایی برای دختر مرده" اثر حمیدرضا شاه آبادی که یک روایت داستانی است و از تکنیک امروزی قوی برخوردار است،کتاب "پرنده بی آشیان" ترجمه شهلا انتظاریان نیز گزینه مناسب دیگری برای مطالعه در تعطیلات نوروزی است. کتابهای رضی هیرمندی و شل سیلور استاین در حوزه طنز نیز گزینه های مناسبی برای مطالعه هستند. همچنین کتابهای "تخیل مکالمه ای" اثر باختین، "ادبیات شفاهی" نوشته سلیمه جواهری و کتاب گاندی که در عین حال که تاریخی است یک روایت داستانی را بیان می کند گزینه های دیگر مطالعه خواهند بود .

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع : ماهنامه پارسوما، سینمابوک