تبیان، دستیار زندگی
آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، این یادداشت را بخوانید......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه می کنم، پس هستم!


آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، این یادداشت را بخوانید...

مقایسه می کنم، پس هستم!

رضایت‌مندی از هرآنچه که خداوند به انسان عطا فرموده، علاوه بر اینکه خود شیوه‌ای از شکرگذاری است، باعث آزامش خاطر فرد نیز می‌شود

آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، به دلیل این است که همواره خود را با اطرافیان‌تان مقایسه می‌کنید. وقتی شما فضایل و کمالات، توانایی‌ها یا حتی اموال دیگران را می‌بینید و آنها را با عیوب و محدودیت‌های خویش مقایسه می‌کنید، باعث می‌شود که احساس نقصان و کاستی ‌کنید. بدین ترتیب حس "خود محترم شمردن" در شما آسیب می‌بیند و احساس بدبختی و تیره روزی می‌کنید.

چرا مقایسه کردن درست نیست؟

اگر می‌خواهید دست از مقایسه کردن بردارید، باید ابتدا به این موضوع یقین کنید و اعتراف کنید که مقایسه کردن کردن اساسا کار درستی نیست. مقایسه کردن غلط است چون همیشه کسانی بهتر از شما یا در موقعیت و شرایط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر این شما تا دست از مقایسه کردن بر ندارید و نپذیرید که موقعیت شما در زندگی به شرایط و موقعیت هیچ کس دیگر ربط ندارد، از زندگی راضی نمی‌شوید.

وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید،‌باعث می‌شود نسبت به کسانی که از شما موفق‌ترند یا شرایط بهتری دارند،‌خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می‌کنید و بر اساس برداشت‌های خود آنها را از خود موفق‌تر می‌بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می‌کنید که آنها از شما موفق‌تر باشند.

و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر اساس عادت خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، بدانید که این عادت مقایسه، احساس ناامنی با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامنی می‌کنید گاهی فکر می‌کنید باید درارتباط با دیگران فضایل و کمالات خود را به رخ آنها بکشید. کسانی که هر آنچه را که انجام داده‌اند، هر کجا که رفته‌اند، هر چه که دارند را به رخ دیگران می‌کشند چندان شخصیت‌های دوست داشتنی ندارند و نمی‌توانند کسان زیادی را جذب کنند.

هوشیار و آگاه باشیم

چطور مقایسه خود با دیگران را ترک کنیم؟ نمی‌توانیم انکار کنیم که مقایسه کردن جزئی از طبیعت بشر است و گاهی هم مقایسه بدون آگاهی صورت می‌پذیرد. اما ترک عادت مقایسه نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد و باید با آگاهی انجام شود.

مثلا وقتی ویژگی‌ها یا دارایی‌های خود را با دیگری مقایسه می‌کنید،‌ کاری که باید با آگاهی انجام بدهید این است که قدری درنگ کرده و به خود یادآوری کنید که " شاید مقایسه یک امر طبیعی باشد اما درست و منطقی نیست" و آگاهانه هر بار که به سمت مقایسه کردن رفتید این هشدار را به خود بدهید.

تصویر سازی مثبت را بیاموزید

تصویر ذهنی فردی موفق را به طور مستمر و دایمی در ذهن خود حك و تثبیت كنید و هرگز به صورت آدمی شكست خورده به خود نگاه نكنید. به قدرت واقعی تصویر ذهنی هرگز شك نكنید، زیرا هر چیز به ذهن وارد شود، ذهن آن راتقویت می كند و این كار خطرناكی است.. هرگاه فكری منفی می خواهد ذهنتان را به خود مشغول كند، با وارد كردن فكری مثبت آن را از مغزتان بیرون كنید.

اگر نتوانید توانایی‌های خود را تشخیص دهید،‌ هرگز نمی‌توانید در راه خواسته‌های خود ثابت قدم و محکم باشید.

بر روی شایستگی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود متمرکز شوید

تنها در سایه اعتماد به نفس، می‌توانید شاد باشید و پرداختن به نقاط ضعف، تنها غصه به همراه دارد. کسی که اقدام به نوشتن یک داستان می‌کند، نباید در همان گام نخست بتواند مانند نویسنده‌های بنام بنویسد، بلکه چیزی که مهم و باارزش است تصمیم و اقدام او برای نوشتن است و لزوما هم همه نباید کار او را بپسندند.

زمانی که به این آگاهی برسید که "بدون اینکه بهترین باشید هم می‌توانید خوب باشید" شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد.  باید توانایی و استعداد خود را بشناسید و چیزهایی که واقعا ارزش دارند که زیربنای زندگی قرار گیرند را درک کنید. ترک عادت مقایسه نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد و باید با آگاهی انجام شود.

قدردان نقیصه‌های خود باشید

منطقا هم همه می‌دانند که مطلق بودن و کامل بودن غیرممکن است. برای اینکه احساس رضایتمندی و شادی داشته باشید، باید یاد بگیرید که این حقیقت را بپذیرید که شما موجودی کامل، مطلق و بی عیب نیستید. پذیرش این مطلب بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آرزوهای بزرگ داشته باشید یا برای موفقیت‌های بزرگ نباید تلاش کنید. بلکه در کلام ساده یعنی اگر شما توقع مطلق بودن داشته باشید، همواره ناامید می‌شوید.

مقایسه می کنم، پس هستم!

بزرگنمایی نکنید

مسایل را در ذهنتان بزرگ نكنید. هر مانعی را كوچك و بی ارزش بشمارید و آن را تا حد امكان كوچك كنید. مشكلات را باید با دقت بررسی و به طور مؤثر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مسایل را باید آن طور كه هستند دید؛ نباید اجازه داد افكار ترس آور آنها را بزرگتر از آنچه هست، جلوه دهد. اگر نتوانید توانایی‌های خود را تشخیص دهید،‌ هرگز نمی‌توانید در راه خواسته‌های خود ثابت قدم و محکم باشید.

به خویشتن احترام بگذارید

تحت تأثیر اعمال و موفقیتهای اطرافیان قرار نگرفته و سعی نكنید از آنها تقلید كنید. در عوض  تواناییهای بالقوه خود را ارزیابی كنید و سپس آنها را افزایش دهید. به خود مغرور نشوید، اما حس احترام به خود را تقویت كنید؛ به قدرت درونی و خدادادی خود ایمان داشته باشید.  به خود مرتباً تلقین كنید كه خدا با شماست و هیچ چیز نمی تواند شمارا شكست دهد. فراموش نکنید که حسادت، منفی صحبت كردن در باره خود، احساس گناه، اهمیت ندادن به نیازهای خویش و مقایسه خود با دیگران از راههای تقویت یك تصویر ذهنی نا سالم  و منفی هستند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

چانه تان را بالا بگیرید

خاکسپاری یک دلواپسی

احساست در دستان توست

زندگی کنید اما با مهارت..

انتظاراتت را واقعی کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.