تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله سخن از مهم ترین عامل تعادل در خانواده یعنی، مسرّت زندگی و خوشرویی است که گویی تمام جنبه های حیات انسانی را در خود متبلور می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کپسول‌های نشاط آور برای همسران


در این مقاله سخن از مهم ترین عامل تعادل در خانواده یعنی، مسرّت زندگی و خوشرویی است که گویی تمام جنبه های حیات انسانی را در خود متبلور می کند.

ازدواج

از ویژگی های برجسته پیامبران الهی و اولیای بزرگ پروردگار، خوش خلقی و گشاده رویی با مردم و اطرافیان ذکر شده است و شخصیت رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) در میان همه آنان از حیث نرمی اخلاق و خوشرویی و نفوذ در انسان ها، ممتاز شد.

در روابط متقابل زن و مرد، لحظه ها، سرشار از بیم و امید است. زمانی می توان زندگی را قرین شادکامی ساخت که در چهره زوجین، نشانه هایی که بیشتر حاکی از امیدهای آینده هستند تا بیم و نگرانی، مشاهده گردد.در برخورد دو شخصیت، آنچه ابتدا تأثیرگذار است، ظاهر شاد و بانشاط آنهاست، فروغ زندگی است که از چشمان شان ساطع می شود. به ویژه زمانی که این دو، زوج جوان آرزومندی باشند که از دریچه روابط امروز، فردایی روشن و پر امید را در ذهن خود به تصویر می کشند.

از نگاه بزرگان مومن کسی است که علی رغم قلبی غمگین، چهره ای پرنشاط دارد و این بهترین میزان و ضابطه برای ارزیابی لیاقت زن یا شوهر در زندگی مشترک است. برای تعادل در زندگی، باید چون چشمه از درون جوشید و خرمی و زیبایی آفرید و به دیگران مسرّت حیات، عرضه نمود. باید دستی از آستین همت بیرون آورد و گرد و غبار افسردگی را از چهره ها (به ویژه همسر) زدود و گل لبخند را بر لبان آنان، رویاند.

عواطف مُسری است

اساسى ترین تأثیر شادابى، ایجاد آرامش و آسایش روحى براى افراد و پیشرفت و توسعه اجتماعى اقتصادى براى جامعه است. به اعتقاد صاحبنظران مسائل رفتارى، شادابى در خانواده موجب از بین رفتن اضطراب و نگرانى مى شود و افراد با انگیزه بالا براى تأمین نیازهاى جسمى، روانى، عاطفى و معنوى خود فعالیت مى کنند، اما چیزى که در سال هاى اخیر بیشتر به چشم مى آید فراموش شدن هنر شاد زیستن در بین خانواده هاست.احساس نشاط در خانواده یکى از ضروریات زندگى است و نقش پدر و مادر در ایجاد فضاى شاد براى خانه بسیار پر اهمیت است. نبود شادى در خانه موجب افسردگى و انزوا مى شود با این همه برخى از خانواده ها احساس مى کنند ثروت و درآمد بالا فضاى خانه را شاد و پرانرژى مى کند به طورى که بعضى مواقع خانواده شاداب را خانواده مرفه در جامعه مى دانند این در حالیست که درآمد مناسب فقط ممکن است انگیزه اى براى شاد بودن باشد، اما شادى واقعى نمى تواند با معیارهاى مالى سنجیده شود.

به گفته دکتر «مجید ابهرى» آسیب شناس اجتماعى، قناعت، ساده زیستى، تفاهم و صداقت بین زن و شوهر مبناى اصلى شادمانى خانوادگى است. ابهرى مى گوید: اقتصاد خانواده هیچ نقشى بر روى شادى افراد ندارد و از طرفى گرما و صمیمیت خانواده را کاهش مى دهد، زیرا حصارهاى مادى و معیارهاى اقتصادى مبناى حرکت افراد خانواده مى شود. وى تفاهم را ضرورتى انکارناپذیر براى شادى مى داند و مى گوید: طبق تحقیقات میدانى انجام شده 65درصد فرزندان دچار افت تحصیلى و 75 درصد دختران فرارى، عضو خانواده هاى متشنج و خالى از روح تفاهم هستند.

معیارهای شخصی خود را در زمینه سود و ضرر، بازبینی کنیم. شادکامی، عمدتاً به ادراک صحیح واقعیّت، بستگی دارد. همیشه، به دست آوردن چیزی سود و از دست دادن چیزی ضرر نخواهد بود

ما در خلاء زندگی نمی کنیم و ناگزیر از زندگی در جمع هستیم. هر نوع حالت روحی ما اعم از شادی و غم، خواه ناخواه تأثیرات فوری و مشخصی بر اطرافیان ما بر جای می گذارد. از این رو، انتخاب نوع تآثیر بر دیگران، برعهده خود ماست. اینکه علاقه مند باشیم بر دیگران تأثیر مثبتی بر جای گذاریم یا خاطره نامطلوبی از ما در ذهن داشته باشند، بستگی به نوع گزینش ما دارد.

همه ما عباراتی نظیر:

« افسرده دل، افسرده کند انجمنی را » و یا « مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد » را به کرّات شنیده ایم؛ اینها و نظایر آن، در برگیرنده واقعیت غیرقابل انکاری است که دیگران از ما روحیه می گیرند و با روحیه خود را می بازند. هر نوع عاطفه اعم از شادکامی و یا تلخ کامی ما در همسر، اثر تعیین کننده و مشخصی بر جای می گذارد. ما، خود نیز از تأثیرات مسلم و انکارناپذیر روحیه همسرمان بر کنار نیستیم. روحیّات زن و شوهر به مثابه ظروف مرتبط به هم عمل می کنند.

کپسول های نشاط آور

خانواده شاد

**شادکامی، یک احساس درونی با منشأ باطنی است و آثار بیرونی هم دارد که تا قلباً خود را آماده خوشرفتاری و خوشرویی نکنیم، در رفتارمان تجلی نخواهد کرد.

** هر یک از زن و مرد، در شادکامی زندگی، نقش برجسته ای دارند. ولی مرد به لحاظ مدیریت خانواده، در این زمینه مسئولیت سنگین تری دارد. همه اعضای خانواده، به او تکیه می زنند. لذا مرد شادکام، خانواده شادکام خواهد داشت.

** خود را باید علیه بی حالی روحی و بی حوصلگی حفظ کنید و سهم خود را در شادکامی زندگی و خانواده ارتقا دهید. هرگز اجازه ندهید افکار منفی و یاس آلود، چون موریانه ها، ریشه های مسرّت و شادکامی زندگی تان را از بین ببرند و بر شما مسلط شوند.

** معیارهای شخصی خود را در زمینه سود و ضرر، بازبینی کنیم. شادکامی، عمدتاً به ادراک صحیح واقعیّت، بستگی دارد. همیشه، به دست آوردن چیزی سود و از دست دادن چیزی ضرر نخواهد بود. آن چیزهایی را که به دست آوردنش ممکن است نظیر مال و منال، برای فقدانش متأسف نشوید. و آن چیزهایی که نصیب تان می شود، شما را خیلی خوشحال ننماید. معیارهای سنجش سود و ضرر را از این گونه امور بالاتر ببرید و از زوایه دیگری آنها را ببینید، در چنین صورتی، تعادل تان بر هم نمی ریزد و در خود در برابر مسایل زندگی، نیروی مقاومت بیشتری احساس خواهید نمود.

** از احساس نفرت و انزجار نسبت به خودتان فاصله بگیرید. اگر در گذشته زندگی مطابق دلخواه تان نبوده، آینده را فدای گذشته نکنید. می توان با بهتر زندگی کردن و برخورد مثبت و عقلانی از رنج های زیادکاست. اگر با خودتان کمی مهربان و واقع بین باشید، شادکامی زندگی را بهتر احساس خواهید نمود.

غم خوردن یک عاطفه انسانی است. برای رهایی از آن باید با تغییرات و فراز و نشیب ها، خویشتن را تطبیق دهیم

** خود را آماده کسب تجربه از دیگران نظیر اطرافیان و همسرتان نمایید. تجارب تلخ و نامطبوع دیگران، شما را متوجه ارزش های موجود زندگی تان و قدردانی از آنها و در نتیجه شادکامی بیشتر خواهد نمود. تجارب مطبوع دیگران، نیز قابل انتقال به زندگی شخصی ما خواهد بود و بر نشاط و شادابی زندگی خواهد افزود.

** توجه به جهان بیرون از خویشتن، راهی برای فرار از تلخ کامی و زانوی غم در بغل گرفتن است. غم خوردن یک عاطفه انسانی است. برای رهایی از آن باید با تغییرات و فراز و نشیب ها، خویشتن را تطبیق دهیم. باید این واقعیت را بپذیریم که همه آنچه را که موجب نگرانی ما می شود، هرگز رخ نمی دهد و آن بخشی که واقع می شود، نیز غیرقابل اجتناب است.

فرآوری : فهیمه کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

برگرفته از کتاب خانواده متعادل

مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی

مطالب مرتبط :

بیا زندگی را زندگی کنیم

مهندسی یک خانواده متعادل

بروشور یک زندگی شاد

شاه کلید داشتن خانواده ای شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.