تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که سید غلامعلی ، از زادگاهش سلماس ، عازم به جبهه بود ، مادرش در گوشه ای از محوطه ساختمان بسیج ، غلامعلی را به سینه اش فشرد و در زیر چادر مشکی اش در گوش غلامعلی چند جمله ی کوتاه زمزمه کرد که فقط غلامعلی و چند تن از نزدیکان آن را شنیدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر گفت: شهید شو ولی اسیر نه!


هنگامی که سید غلامعلی ، از زادگاهش سلماس ، عازم به جبهه بود ، مادرش در گوشه ای از محوطه ساختمان بسیج ، غلامعلی را به سینه اش فشرد و در زیر چادر مشکی اش در گوش غلامعلی چند جمله ی کوتاه زمزمه کرد که فقط غلامعلی و چند تن از نزدیکان آن را شنیدند


شهید غلامعلی شجاعی

سید غلامعلی شجاعی ، از پاسداران شهر سلماس بود که در سال 1364 ، به حکم قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) فرماندهی واحد بسیج شهرستان نقده را بر عهده داشت. اما سینه ی سید غلام در شوق نبرد در جبهه های جنوب می سوخت و سرانجام نیز موفق شد موافقت قرارگاه حمزه (ع) را برای اعزام به جنوب دریافت کند. هنگامی که سید غلامعلی ، از زادگاهش سلماس ، عازم به جبهه بود ، مادرش در گوشه ای از محوطه ساختمان بسیج ، غلامعلی را به سینه اش فشرد و در زیر چادر مشکی اش در گوش غلامعلی چند جمله ی کوتاه زمزمه کرد که فقط غلامعلی و چند تن از نزدیکان آن را شنیدند: «پسرم ! تو را مثل علی اکبر امام حسین (ع) به میدان می فرستم ، مثل علی اکبر (ع) با دشمن جنگ کنید ، شهید بشوید ولی اسیر نه».

تنها دو ماه بعد از این خداحافظی شورانگیز ، سید غلامعلی شجاعی ، در حالی که جانشینی فرماندهی گردان حضرت علی اکبر (ع) از لشکر 31 عاشورا را بر عهده داشت ، در ساحل اروند (تیرماه 1364)، با آتش دشمن بعثی بال در بال ملائک گشود و پیکر پاکش در سلماس مدفون گردید.

وصیت نامه ی پاسدار شهید سید غلامعلی شجاعی:

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیت نامه ی بنده ی گنهكار

سید غلامعلی شجاعی

یا أَیهَا الَّذِینَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِیكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَیرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ - سوره صف آیه 10-11

در لحظه ی گرفتن قلم به دستم جهت نوشتن وصیت نامه از ترس خدا و غضب خدا در خود لرزیدم . بار خدایا ، چگونه و چطور وصیتنامه بنویسم در حالی كه از سر تا پا گناه كردم و آنچنان كه بایستی به وظیفه ام عمل می كردم ، نكردم . در اعمالم نافرمانی و نقص وجود داشت .ولی بار خدایا ، از فضل و كرم و رحمت و بخشش تو ناامید نیستم .ترسم از این است كه نیامرزیده از این دنیا بروم ، می ترسم رفتنم خالص نباشد و پذیرفته ی درگاهت نشوم . بار الها، بارخدایا از سر تقصیرات و گناهان ما بگذر .الهی العفو .

تنها دو ماه بعد از این خداحافظی شورانگیز ، سید غلامعلی شجاعی ، در حالی که جانشینی فرماندهی گردان حضرت علی اکبر (ع) از لشکر 31 عاشورا را بر عهده داشت ، در ساحل اروند (تیرماه 1364)، با آتش دشمن بعثی بال در بال ملائک گشود و پیکر پاکش در سلماس مدفون گردید

حالا وظیفه اسلامی و شرعی و انسانی ما ایجاب می كند كه طبق آیه ی شریفه قرآن عمل نموده و با مال و جان خود در راه مقدس اسلام عزیز جهاد نماییم .امروز دیگر تمام آرزوها باید جهت دیگری پیدا كند و آن تقویت اسلام است و زمانی كه پای مسئولیت الهی پیش می آید، همه باید قبول داشته باشیم كه دستور خدا و قرآن را باید عمل كرد .حفظ اسلام و دستاورد های انقلاب اسلامی بر همه واجب است.

به فكر آخرت باشید و كوله بار سفر را آماده نمائید، چرا كه ما مسافرانیم و از قافله عقب مانده ایم .ماها در این دنیا امانتی بیش نیستیم و باید امانت را به صاحب امانت پس بدهیم .ولی چطور و چگونه و كجا ؟ جبهه بهترین محل آزمایش و مقدس ترین مكان برای پس دادن امانت به صاحبش است . وقتی انسان می خواهد با خدای خویش معامله كند باید بهترین چیزی را كه دارد ، تقدیم نماید و ما كه به غیر از یك جان ناقابل چیز دیگری نداریم .

شهید غلامعلی شجاعی

امیدوارم كه خداوند از سر تقصیرات ما بگذرد .ما این راه را با آگاهی كامل و شناخت كامل انتخاب نموده ایم و رفتن ما به جبهه تنها به این خاطر است كه اسلام امروز در خطر است و برای صیانت از آن حركت خود را برای رفتن به جبهه الزامی می دانیم چون رضای خدا را در این می بینیم و حركت ما غیر از رضایت الله چیز دیگری نیست. پیامبر اكرم (ص) می فرمایند هیچ قطره خونی همچون خونی كه در راه خدا ریخته شود ، نزد خدا محبوب نیست .

توصیه ام این است كه ، ملت عملا تابع دستورات امام عزیزمان باشند و قدر این نعمت الهی را بدانند و پشتیبان روحانیت مبارز و در خط امام باشند .به جوان های حزب الهی و امت حزب ا... توصیه می كنم وحدتتان را حفظ نمایید و فریب یك عده افراد ناشایست و نالایق كه با قیافه های گوناگون و چهره های مختلف و لباس های مقدس كه خودشان را توی آنها مخفی نموده و از آن لباس ، به عنوان سنگر برای حفظ منافع خویش و نیت های پلیدشان استفاده می نمایند ، نخورید. چرا كه هر زمانی برای خودش طلحه و زبیر هائی دارد و شما امت حزب الله هستید كه با وحدت خویش می توانید نیت های شوم آن ها را در نطفه خفه كنید و در صورت دیگر اگر به كثافت كاری خودشان خواستند ادامه دهند ، بر جوان های حزب الهی است كه چهره و اعمال آن ها را به مردم بگویند و مردم را آگاه سازند و دنبال قضیه را بگیرند.

شهید غلامعلی شجاعی

به نماز زیاد اهمیت بدهید بخصوص صف های نماز جماعت را فشرده تر نمائید كه دشمنان اسلام از وحدت شما و نماز جماعتها و نماز جمعه ها می ترسند . در نماز هایتان به روح ا... ،‌ به روح خدا ، به ابراهیم زمان ،‌به نجات دهنده ما از منجلاب عصر حاضر و ظلم و ستم و عصر كفر و الحاد و عصر مظلومیت اسلام دعا كنید .

وصیت به پدر و مادرم و برادران و خواهرانم و اهل فامیل :

همیشه و در همه حال به یاد خدا باشید و قوانین و فرامین اسلام را عمل نمائید . چرا كه اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست . به آخرت فكر نمائید و سعی كنید برای آخرتتان توشه ای جمع كرده باشید . به مجالس دعاها و مجالس یاد اباعبدالله و شهداء اهمیت زیادی بدهید و بخصوص به نماز هایتان و به فرزندان خود نیز همچون تربیت دهید كه سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و از سربازان واقعی آقا امام زمان و اسلام به بار آیند .

از همه كسانی كه از من رنجیده اند و حقی بر گردنم دارند ، طلب بخشش و حلیت می نمایم و امیدوارم خداوند مرا با گناههای بسیار بیامرزد.

بنده ی گنهكار سید غلامعلی شجاعی

روحش شاد و یادش گرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : مشرق نیوز