تبیان، دستیار زندگی
طی گزارش مدیر عامل بانك توسعه صادرات در 5 سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور جهش 5 الی 6 برابری داشته تا جایی که از 8 میلیارد دلار ابتدای سال برنامه چهارم هم‌اکنون میزان صادرات در این بخش به 32 میلیارد دلار رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

45 میلیارد دلارسهم صادرات در سال جاری

گزارش عملكرد 9 ماهه توسعه صادرات كشور از این بانك


طی گزارش مدیر عامل بانك توسعه صادرات در 5 سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور جهش 5 الی 6 برابری داشته تا جایی که از 8 میلیارد دلار ابتدای سال برنامه چهارم هم‌اکنون میزان صادرات در این بخش به 32 میلیارد دلار رسیده است.

بهممن وکیلی

بهمن وكیلی هدف از صادرات امسال را رسیدن به سهم 45 میلیارد دلاری در این بخش عنوان كرد و گفت: در طی 9 ماهه امسال 37 میلیارد دلار از این میزان محقق شده است.

در سال گذشته نیز حدود 4.2 میلیارد دلار مانده تسهیلات و حدود 2.8 میلیارد دلار مانده تعهدات این بانک بوده است.

و همچنین بانک توسعه صادرات سه میلیارد دلار تسهیلات به صادرکنندگان اعطاء کرده است؛كه 2 میلیارد دلار ال‌سی وارداتی و صادراتی نیز داشته است.

این در حالی است كه83 درصد منابع بانک توسعه صادرات دراختیار صادرکنندگان قرار گرفته و این منابع بین هزار و 500 صادرکننده نمونه توزیع شده است.

وی افزود: حدود 7 میلیارد دلار پروژه برای صندوق توسعه ملی تعریف شده است اما براساس اولویت و اهمیت از این تعداد پروژه‌ها معادل 2 میلیارد دلار تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

بانک توسعه صادرات سه میلیارد دلار تسهیلات به صادرکنندگان اعطاء کرده است؛كه 2 میلیارد دلار ال‌سی وارداتی و صادراتی نیز داشته است

وی به امضاء تفاهم‌نامه با صندوق اپک اشاره کرد و گفت: بانک توسعه صادرات تفاهم‌نامه‌ای با این صندوق امضا کرد تا در پروژه‌های صندوق مشارکت داشته باشدو اعضای صندوق نیز بتوانند با این بانک همکاری متقابل انجام دهند.

همچنین بانک توسعه صادرات قرار است صندوق‌های مشترکی را با برخی از کشورها از جمله چند کشور افریقایی تأسیس کند.

بهممن وکیلی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین در مورد مشکلات صادرکنندگان در حوزه ال‌سی اظهار داشت: مشکلاتی برای ال‌سی وجود دارد، اما جلساتی با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها داشتیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

واز آنجایی كه قوانین مربوط به ال‌سی ریالی در داخل کشور کامل نبود، برخی افراد که از جریان پرونده فساد مالی سوءاستفاده‌هایی را انجام دادند موجب بروز این مشکلات شده است.

همچنین به نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن در فعالیت صادرکنندگان اشاره گردید كه صادرکنندگان از اختلاف ارز آزاد و رسمی خوشحال نمی‌شوند چرا که برای آنها مشکلاتی به وجود می‌آید؛ نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای بازپرداخت اکثر افرادی که تسهیلات ارزی دریافت کرده بودند به وجود آورد.

البته این مشکلات برای صادرکنندگان خیلی کمتر از واردکنندگان بوده است؛ كه با افزایش نرخ سود و اوراق مشارکت نقدینگی از بازار ارز و طلا جمع شده و قیمت دلار منطقی تعیین گردد.

حشمت بهادری

بخش اقتصاد تبیان