تبیان، دستیار زندگی
بیاورید " یکی از کارهایی که با فرا رسیدن بهار مرسوم است کشت انواع گلهای بهاری است. برای این منظور باید گیاهانی را که مقاوم به یخبندان هستند و سرما را بخوبی تحمل می کنند، انتخاب نمایید. همچنین باید دقت کنید خاک باغچه شما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" گلهای بهاری را به خانه های خود بیاورید "

یکی از کارهایی که با فرا رسیدن بهار مرسوم است کشت انواع گلهای بهاری است. برای این منظور باید گیاهانی را که مقاوم به یخبندان هستند و سرما را بخوبی تحمل می کنند، انتخاب نمایید. همچنین باید دقت کنید خاک باغچه شما به قدر کافی حاصلخیز باشد، اما اگر این حاصلخیزی خیلی زیاد باشد سبب می شود در رشد رویش گیاه زیاد شده و گیاه علفی شود و گل ندهد. در ابتدا خاک سطحی را با شن کش خوب به هم بزنید تا به ذرات ریز تبدیل شود. سپس بذرها را به طور پراکنده در سطح خاک بکارید و پس از این که نشاءها به حد کافی رشد کردند آنها را جا به جا کنید و در زمین اصلی بکارید.

وقتی این نشاءها به گل رفتند باید به طور مداوم گلهای خراب را حذف کنید و از به بذر رفتن گیاه جلوگیری به عمل آورید.

بهترین نشاءها آنهایی هستند که دو یا سه برگ حقیقی داشته باشند. وقتی نشاء به ارتفاعی در حدود 5 تا 8 سانتیمتر برسد، کیفیت آن تنزل خواهد کرد ، در نتیجه نشاء دچار کمبود غذایی می شود. وقتی می خواهید نشاءها را جابه جا کنید، سعی نمایید در معرض نور مستقیم قرار نگیرند، چون ریشه ها حساس هستند و بزودی از میان می روند . پس از انتقال نشاء باید آبیاری صورت گیرد و برای مدت 24 ساعت آنها را از استرس رطوبتی حفظ کنید، یعنی به آنها سایه اضطراری بدهید یا چندین مرتبه در روز آنها را با آب غبار پاشی کنید تا از خطر پژمردگی حفظ شوند.

دراینجا تعدادی از گیاهانی که می توانید دراین فصل در فضای باز بکارید به طور خلاصه معرفی می شوند.


همیشه بهار

نام علمی:Calendunla officinalis

تیره:Asteoaceae

گیاه همیشه بهار با گلهایی درشت و رنگهای زرد و نارنجی برای تزیین باغچه های بهاری شما بسیار مناسب است. این گیاه براحتی از طریق بذر تکثیر می شود. اگر منطقه سکونت شما آب و هوایی معتدل دارد، بهتر است در مهر ماه بذر همیشه بهار با بکارید و در غیر این صورت اگر در منطقه ای سرد ساکن هستید اوایل بهار این کار را انجام دهید؛ البته اگر در بهار گیاه را بکارید گلهای کوچکتری را به شما خواهد داد.

برحسب زمان کاشت بذر و آب و هوای منطقه گیاهان از اواخر زمستان تا بهار به گل می نشینند. بذراین گیاه پس از 10 روز جوانه خواهد زد؛ البته می توانید از نشای آماده این گل زیبا نیز برای کاشت در باغچه منزلتان استفاده کنید.


بنفشه

نام علمی: Viola tricolor

تیره:Violaceal

در انگلستان به این گل زیباmoon fsce می گویند، یعنی گیاهی که چهره ای همانند ماه دارد. بنفشه یکی از گیاهان معروف باغچه است که در فصل بهار به حداکثر گلدهی می رسد. تمام انواع بنفشه ها مقاوم به سرما هستند . می توانید در مرداد ماه بذر بنفشه را بکارید و هنگامی که نشاءها به قدر کافی درشت شدند، آنها را در زمین اصلی به فواصل 15 سانتی متراز یکدیگر نشاء کنید. اگر بذر بنفشه تازه باشد، قوه جوانه زنی آن کامل نیست و باید دوره ای را طی کند تا جنین آن برسد و توانایی جوانه زنی پیدا کند.

هم اینک ارقامی از بنفشه با نام بنفشه 4 فصل بر اثر به نژادی حاصل شده اند که در تمامی فصول گل می دهند و پاییز و بهار فصل حداکثر گلدهی آنهاست.

در صورت نیاز ، می توانید از نشاءهای آماده کاشت در بازار استفاده کنید.


میمون

نام علمی:Antirrhinum majus

تیره: Schrofulariaceal

گل در گیاه میمون به صورتی بسیار زیبا می روید، یعنی خوشه ای از گلهای رنگی روی این گیاه تیره ظاهر می شود که زیبایی فراوانی به فضای منزل شما خواهد بخشید.کاشت میمون نیز همانند بنفشه است. یعنی باید بذرها را در شهریور ماه بکارید و سپس در زمین اصلی نشاء کنید تا در فصل زیبای بهار گلهای آن جلوه بخش منزل شما شوند. بذر میمون بسیار ریزی است و تنها باید روی سطح خاک پاشیده شوند و با اندکی فشار به خاک بچسبند. وقتی گیاه 3 تا 4 برگ درآورد باید سر آن را قطع کرد تا گیاه چند شاخه و زیباتر شود.

بهتر است گل میمون در محلهای آفتابگیرکاشته شود، البته حاشیه های نیمه سایه نیز مناسب هستند . لازم به ذکر است که نشای میمون در اواخر زمستان برای فروش عرضه می شود که می توانید آنها را خریداری کنید و در باغچه منزلتان بکارید.


مینای چمنی

نام علمی:Bellis Perennis

تیره: Composute

بذراین گیاه را باید درماههای مرداد یا شهریور بکارید تا بتوانید از اواسط اسفند تا اواخر بهار از گلهای زیبایش بهره مند گردید. این گلها به رنگاهای مختلف سفید، سرخ و قرمز رنگ وجود دارند. اگر نشاء ها به اندازه کافی رشد کرده بودند، می توانید در فصل پاییز، در زمین اصلی اقدام به کاشت آنها کنید. در غیر این صورت ماههای اسفند و فرودین برای این کار مناسب هستند.

اگر در منزل خود محیطی را به کاشت چمن اختصاص داده باشید، می توانید مناطقی از وسط و حاشیه آن را با مینای چمنی تزیین کنید.

مینای چمن به محلهای آفتابی و تا حدودی سایه دار عادت دارد.


پامچال

نام علمی:Primula spp

تیره:Primvlacece

وقتی پامچال گل میدهد، نوید بهار را با خود می آورد وبحق نام آن را گل نوروز نهاده اند.گل پامچال محصول دمای خنک است و رشد آن در گرمای تابستان ناچیز است.

این گیاه نیاز به خاکهای قوی و مرطوب دارد و به زهکشی خاک بسیار حساس است.

برعکس آنچه درمورد بنفشه گفته شد، بذرهای پامچال باید بی درنگ کاشته شوند؛ درغیراین صورت ممکن است تا 6 ماه جوانه زنی انجام نشود. بذرها را روی سطح خاک بپاشید و روی آنها را خاک نریزید تا نور به آنها برسد و جوانه بزنند. به محض آمادگی نشاءها، آنها را در گلدان های کوچک بکارید و تا جایی که مقدور است گیاهتان را در محل خنک نگاهداری کنید.

اگر نتوانستید به این روش عمل کنید، می توانید به نزدیک ترین گلفروشی مراجعه کنید ویک گلدان زیبای پامچال را بخرید و سر سفره هفت سین بنشانید!


نرگس

نام علمی:Narcissus

تیره: Amaryllidaceae

نرگس یکی از گیاهان پیازی بسیار محبوب است. انواعی از آن که گلهای ریزتری دارند، بسیار معطرند. در مناطق معتدله می توان پیاز نرگس را در ماههای مهر و آبان در فضای بیرون کاشت و در مناطق سردتر باید این کار را اواخر تابستان انجام داد . به اندازه 3 برابر طول پیاز زمین را گود کنید و پیاز را بکارید. برگهای نرگس نسبت به برف وسرما مقاوم هستند و پس از رفتن سرمای زمستان ، همزمان با شروع سال نو گلهای زیبای آن می شکفند.

اگر پیاز را در گلدان می کارید باید دقت کنید که نیمی از پیاز باید خارج از خاک قرار گیرد. نرگس شیراز را نیز می توان در سر بطری آب پرورش داد و به این ترتیب یک بطری زیبا برای تزیین منازل بهاریتان درست می کنید.


لاله

نام علمی:Tulipa gesneriana

تیره: Liliaceae

لاله نیزازگلهای بسیار زیبایی است که به وسیله پیاز تکثیر می شوند. در اوایل مهر ماه پیازهای لاله را به فواصل 2 سانتی متر و درعمق ده سانتیمتر بکارید و برای این که دچار یخ زدگی نشوند  روی آن را با برگ خشک بپوشانید.

درفروردین واردیبهشت پیازها به گل می رسند . بهتر است دست کم هر 2 سال یک بار پیازها را از زمین خارج کنید و پیازچه هایشان را جدا نمایید.

همچنین می توانید در گلدان نیز اقدام به کاشت پیاز لاله کنید. در مهر ماه پیازها را در گلدان بکارید و تا ماه آذر در فضای باز قرار دهید و روی آنها قدری برگ خشک بریزید.

در این مدت ریشه ها در پیاز به وجود می آیند. پس از آن گلدانها را به درون اتاقی با هوای معتدل بیاورید تا گل در آنها ظاهر شود.