تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه تلفن‌ همراه دارند، از بچه‌ها گرفته تا سالخورده‌ها. داشتن تلفن‌همراه خیلی کارها را راحت کرده است چون می‌توانیم هر زمان که خواستیم به هر کسی که دوست داشتیم تلفن کنیم و با این روش همه همیشه در دسترس هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمارهایی جالب از اعتیاد به «پیامک»!


این روزها همه تلفن‌ همراه دارند، از بچه‌ها گرفته تا سالخورده‌ها. داشتن تلفن‌همراه خیلی کارها را راحت کرده است چون می‌توانیم هر زمان که خواستیم به هر کسی که دوست داشتیم تلفن کنیم و با این روش همه همیشه در دسترس هستند.


برگزاری مسابقه پیامک نوروزی در اصفهان

اما برای بعضی افراد، موبایل به یک دوست تبدیل شده است. آنها وقت زیادی را برای بازی کردن، عوض کردن تنظیمات، پیدا کردن و دانلود کردن برنامه و آهنگ، صرف می‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که وقتی فراموش می‌کنند موبایل خود را همراهشان جایی ببرند یا در جایی باشند که گوشی‌همراهشان آنتن ندهد، عصبی شده و احساس آرامش همیشگی را ندارند.

این یعنی آنها به موبایلشان معتاد شده‌اند.

یکی از راه‌های غلبه بر این اعتیاد این است که مدت زمانی از روز گوشی خود را خاموش کنید. به مرور این مدت زمان را باید طولانی‌تر کنید. راه دیگر حتی می‌تواند از این هم اغراق‌آمیزتر باشد. می‌توانید همیشه موبایلتان را در دسترس قرار دهید، با آن حرف بزنید و پیامک بزنید اما بعد از گذشت چند روز، از آن خسته می‌شوید.

یکی دیگر از اعتیادهایی که تلفن‌های همراه به دنبال دارند، اس‌ام‌اس زدن است. آمار نشان می‌دهد که فرستادن تعداد پیامک‌های کوتاه به سرعت بیشتر می‌شود. جوانان و نوجوانان مشتریان اصلی پیامک هستند.

اصلاً بد نیست که بتوانید برای رساندن یک پیام یا اطلاعات کوتاه به کسی از پیامک استفاده کنید اما اگر بخواهید هر روز و در هر موقعیتی تعداد زیادی پیامک ارسال کنید، یعنی اعتیاد پیدا کرده‌اید.

دکترها درمورد اعتیاد به اس‌ام‌اس صحبت می‌کنند که غلبه بر آن اصلاً کار ساده‌ای نیست.

اما چرا جوانان اینقدر فرستادن پیامک را دوست دارند؟ چون کار ساده‌ای است و نیازی به حرف زدن، جمله ساختن و فکر کردن به نحوه بیان و ابراز یک حس ندارد. این روزها حتی خیلی افراد از طریق پیام‌کوتاه به عشق‌شان اعتراف می‌کنند یا با نامزدشان ارتباط برقرار می‌کنند!

نوجوانانی که به پیامک اعتیاد پیدا می‌کنند زمان کمتری را صرف ارتباط واقعی می‌نمایند. نتیجه آن ایجاد مشکل در روابط آنها در بزرگسالی خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که تلفن‌های همراه تنها ابزارهایی برای ساده‌تر کردن زندگی ما هستند و نباید به اسباب‌بازی تبدیل شوند که زمان زیادی را صرف آن می‌کنید. تلفن‌همراه نباید جایگزین ارتباطات ما در دنیای واقعی شود.

60 درصد از جوانان برای ارتباط با دوستان خود بیش از 125 پیام‌کوتاه در روز ارسال می‌کنند.

استفاده بیش از حد از پیامک منجر به ایجاد مشکلات مختلفی برای کودکان و نوجوانان می‌شود، مشکلاتی مثل بی‌خوابی، افسردگی، بی‌اشتهایی، تنهایی و از این قبیل. علاوه بر این، براساس گزارشات موجود، استفاده طولانی‌مدت از چنین فعالیتی می‌تواند موجب بیماری‌هایی مثل تومور و ناباروری شود.

در یک مصاحبه، بیش از 95 درصد از شرکت‌کنندگان اعتراف کردند که با تلفن‌همراه خود می‌خوابند طوریکه سبب بیدار کردن آنها به دفعات در طول شب می‌شود.

ارسال پیامک حین خواب می‌تواند موجب بیماری‌هایی مثل بی‌خوابی و اضطراب در میان جوانان شود.

اکثریت شرکت‌کنندگان این مطالعه تایید کردند که معمولاً بعد از رفتن به رختخواب با یک پیامک یا تماس بیدار می‌شوند و این کمبود خواب بر کار و پیشرفت آنها تاثیر منفی گذاشته است.

تقریباً 80 درصد از جوانان هر چند لحظه یکبار تلفن خود را چک می‌کنند تا ببینند پیامی دریافت کرده‌اند یا خیر و بخاطر تایپ کردن سریع معمولاً دچار درد جدی در ناحیه بین شست دست و مچ دستشان می‌شوند.

این تحقیق بر روی حدوداً 2000 جوان و نوجوان 12 تا 20 ساله انجام گرفته بود که تعداد دخترها و پسرها در آن یکسان بود.

تقریباً 70 درصد از این پسرها تایید کردند که حدود 100 تا 125 پیامک در روز ارسال می‌کنند و تعداد پیامک‌های ارسالی آنها در ماه به 3000 می‌رسد.

در این تحقیق مشخص شد که حدود 55 درصد از دختران حدود 100 تا 125 پیامک در روز ارسال می‌کنند.

حدود 60 درصد از آنها اعتراف کردند که حین رانندگی نیز پیامک می‌فرستند.


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: miri_1364