تبیان، دستیار زندگی
پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد تا زنان ایرانی با حضور محجبه خود در عرصه‌های مختلف علم و صنعت حضور چشمگیری داشته باشند؛ رشد 439 درصدی میزان باسوادی زنان پس از پیروزی انقلاب و حضور چشمگیر آنها در عرصه صنعت و کارآفرینی ثابت کرد که حجاب زن ایرانی نه تنها او را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف جنسیت در تحصیل پس از انقلاب


پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد تا زنان ایرانی با حضور محجبه خود در عرصه‌های مختلف علم و صنعت حضور چشمگیری داشته باشند؛ رشد 439 درصدی میزان باسوادی زنان پس از پیروزی انقلاب و حضور چشمگیر آنها در عرصه صنعت و کارآفرینی ثابت کرد که حجاب زن ایرانی نه تنها او را محدود نکرده بلکه با حفظ مصونیت و امنیت زمینه‌ پیشرفت اجتماعی زن مسلمان ایرانی را فراهم کرده است.


قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان رژیم پهلوی زنان محدودی حتی موفق به کسب دیپلم می‌شدند و جای خالی زنان در عرصه تکمیلی به شدت احساس می‌شد.

کشف حجاب در مدارس و مراسم های دولتی به دستور رضا شاه پهلوی

زنان در رژیم پهلوی حضور اجتماعی کمرنگی داشتند کشف حجاب لازمه حضور آنها در عرصه اشتغال بود و از آنجا که اغلب خانواده‌های ایرانی مذهبی بودند بسیاری از زنان حاضر به کنار گذاشتن حجابشان برای رسیدن به اشتغال نبودند.

در زمان طاغوت خبری از اشتغال زنان و حضور آنها در بخش صنعت و هیئت علمی دانشگاه‌ها نبود اما زن به عنوان یک ابزار جهت سودآوری و لذت بخشی به خوبی نقش ایفا می‌کرد و تنها چیزی که از زن در ذهن مردان حک شده بود لذت جویی و استفاده از زیبایی ظاهری او برای تبلیغات تجاری و فروش بیشتر اجناس بود.

پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ابزاری به زن را حذف کرد و زنان ایرانی با حفظ حجاب خود بر روی این تفکر غرب که حجاب مانعی بر سر راه پیشرفت زنان است خط بطلان کشیدند و توانستند با حفظ حجاب خود عرصه‌های علمی را فتح کنند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون دانشگاه‌های کشور در قبضه مسلم دختران است، بر‌خلاف رژیم پهلوی که زنان حضور کمرنگی در دانشگاه‌ها داشتند هم‌اکنون آمار ورودی‌های دختر همچنان رو به افزایش است.

آموزش عالی ایران در رژیم پهلوی با مشکلات متعددی از جمله تقلید از غرب، ساختار غیر‌دینی، مرد محوری و اختصاص یافتن آموزش عالی به طبقات متوسط و مرفه جامعه مواجه بود.

زنان در رژیم پهلوی حضور اجتماعی کمرنگی داشتند کشف حجاب لازمه حضور آنها در عرصه اشتغال بود و از آنجا که اغلب خانواده‌های ایرانی مذهبی بودند بسیاری از زنان حاضر به کنار گذاشتن حجابشان برای رسیدن به اشتغال نبودند

سال 76 شروع پیشتازی زنان در عرصه آموزش عالی

در سال 57 سهم پذیرش زنان در دانشگاه‌ها 23 درصد بود اما روند پیشتازی زنان در ورود به مقطع آموزش عالی از سال تحصیلی 77-76 شروع شد و تعداد دختران دانشجوی کشور از 23 درصد کل دانشجویان در سال 57 به 63 درصد در سال 85 رسید یعنی به یکباره طی 27 سال در حدود سه برابر افزایش یافت.

هم‌اکنون نیز سهم دختران از جمعیت دانشجویی بیش از 60 درصد است که این نشان‌دهنده قبضه آموزش عالی توسط دختران دانشجوست.

کار زنان

افزایش 11 برابری پذیرفته‌شدگان زن در مراکز آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب

مجتهدزاده ادامه می‌دهد: تعداد پذیرفته‌شدگان زن در مراکز آموزش عالی دولتی در سال 88-87، 324 هزار و 173 نفر بود که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بیش از 11 برابر شده است.

وی همچنین از حضور 173 زن در هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی خبر داد.

رتبه 22 کارآفرینی جهان/شاغل بودن83 درصد زنان بالای 10 سال

دختران دانشجو پس از فارغ‌التحصیل شدن از مراکز آموزش عالی جذب بازار کار می‌شوند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب ایران در میان 54 کشور جهان به رتبه 22 در زمینه کارآفرینی دست یافته‌ایم و 83.8 درصد زنان فعال بالای 10 سال شاغل هستند.

دستیابی دختران در روستاهای دورافتاده به تحصیلات تکمیلی/ حذف جنسیت در تحصیل

لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان مجلس در‌خصوص پیشرفت علمی و حضور اجتماعی پررنگ زنان پس از پیروزی انقلاب عنوان می‌کند: حضور زنان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها پر رنگ تر از گذشته شده است به‌گونه‌ای که حتی در نقاط دور‌افتاده کشور دختران به سطوح بالای تحصیلی دست پیدا می‌کنند و خانواده‌های روستایی همانند گذشته برای تحصیل فرزندانشان جنسیت را مد‌نظر قرار نمی‌دهند.

دانشگاه

50درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دخترند/حضور در عرصه علم و صنعت

طیبه صفایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است: در سه دهه گذشته باسوادی 126 درصد رشد داشته است و نرخ باسوادی زنان به بیش از 80 درصد رسیده است.وی می‌افزاید: پیروزی انقلاب فرصتی را برای حضور زنان محجبه در عرصه‌های مختلف اجتماعی فراهم کرد و زنان توانستند با حفظ حجاب در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور پیدا کرده و نگاه ابزاری به زن حذف شد.

به گزارش فارس در زمان رژیم پهلوی زنان فرصت کمی را برای حضور در مراکز آموزش عالی و بازار کار داشتند اما پس از پیروزی انقلاب با حذف نگاه ابزاری به زن و حفظ حجاب حضور علمی و اجتماعی زنان ایرانی رشد چشمگیری یافت.

پیشرفت زنان در عرصه علمی موجب مشارکت بیشتر آنها در عرصه اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی می‌شود و هر چه زنان در آموزش عالی و کسب تجربیات تحصیلی مشارکت بیشتری داشته باشند، شانس بیشتری برای توسعه شغلی پیدا می‌کنند همچنین افزایش مشارکت زنان در جامعه موجب دسترسی بیشتر آنها به مجاری قدرت می‌شود.

افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی در سالهای اخیر، واقعه خوشایندی است که از گسترش مردم‌سالاری و توسعه اجتماعی ایران حکایت می‌کند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :فارس