تبیان، دستیار زندگی
همزمان با افول ستاره شبکه های الجزیره و العربیه ظرف یک سال اخیر، شبکه تلویزیونی المیادین که رویکردی مثبت به موضوع مقاومت، بیداری اسلامی و قیام ملت های مسلمان منطقه دارد، قصد دارد خیلی بی‌سر و صدا ظرف روزهای آینده کار خود را آغاز کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه"المیادین" رقیب قدرتمند الجزیره و العربیه به میدان می‌آید

آیا "غسان بن جدو" همه را شگفت زده خواهد کرد؟


همزمان با افول ستاره شبکه های الجزیره و العربیه ظرف یک سال اخیر، شبکه تلویزیونی "المیادین" که رویکردی مثبت به موضوع مقاومت، بیداری اسلامی و قیام ملت های مسلمان منطقه دارد، قصد دارد خیلی بی‌سر و صدا ظرف روزهای آینده کار خود را آغاز کند.

المیادین

همزمان با افول شبکه الجزیره ظرف ماه های اخیر و تبدیل آن به ابزاری در دست دستگاه دیپلماسی قطر و رژیم صهیونیستی، شبکه تلویزیونی "المیادین" که رویکردی حرفه ای و مثبت به موضوع محور مقاومت در منطقه، بیداری اسلامی و قیام ملت های مسلمان دارد، ظرف روزهای آینده، بی‌سر و صدا، پخش برنامه های خود را از لبنان آغاز می کند.

از زمان اعلام موجودیت این شبکه، افرادی که مسؤولیت راه اندازی آن را بر عهده گرفته اند بویژه "غسان بن جدو" خبرنگار "تونسی الاصل" و مدیر مستعفی شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر و همکاران معترضش، به دنبال ارائه چهره ای کامل، فارغ از ادعاهای پوشالی و بدون تحریف، از رخدادهای منطقه با رویکرد "موضوعیت" و "آرمان گرایی" برآمده اند.

البته به گفته آنان، آرمان گرایی در این زمینه به معنی بی طرفی نیست بلکه این شبکه می خواهد بطور مستقیم و شفاف، موضوع "حمایت از محور مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها یا هر گونه تجاوز و اشغال دیگر" را در دستور کار خود قرار دهد و از حق تمامی ملت های منطقه و جنبش های بر حق آنان حمایت کند.

بن جدو، خبرنگار لبنانی تونسی تبار شبکه الجزیره، چند سال ریاست دفتر این شبکه در تهران را بر عهده داشت. او به دفاع و حمایت از گروه های مقاومت اسلامی، به ویژه حزب الله لبنان شهرت دارد و پس از جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه در غزه، به مناطقی که از سوی رژیم صهیونیستی به آنجا حمله شده بود، رفت و گزارش های بسیاری از آنجا داد.

"بن جدو" که اوایل اردیبهشت ماه گذشته با تأکید بر خروج الجزیره از روند حرفه‌ای و واقع‏گرایانه استعفا داده بود، اعلام کرد که مهم‌ترین علت این اقدام وی، این است که «الجزیره، رؤیای کامل حرفه‌ای‌گری و واقع‏گرایی خود را از دست داده و این روند، در پست‌ترین حال خود قرار دارد زیرا الجزیره امروز به عنوان یک رسانه، به اتاق عملیاتی با هدف تحریک تبدیل شده است.»

استعفای وی، پیش از انحراف الجزیره از عملکرد حرفه ای پیشین خود و قبل از تشدید تحولات سوریه و در زمانی اعلام شد که بسیاری از کارشناسان و مردم بحرین نیز از عملکرد گزینشی الجزیره در قبال انقلاب‌های منطقه انتقاد و اعلام کردند که الجزیره حوادث بحرین را به دلیل جانبداری از سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا، پوشش نمی‌دهد.

البته به گفته آنان، آرمان گرایی در این زمینه به معنی بی طرفی نیست بلکه این شبکه می خواهد بطور مستقیم و شفاف، موضوع "حمایت از محور مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها یا هر گونه تجاوز و اشغال دیگر" را در دستور کار خود قرار دهد و از حق تمامی ملت های منطقه و جنبش های بر حق آنان حمایت کند

"غسان بن جدو" بتازگی در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، چاپ لندن اعلام کرد که سرمایه لازم برای راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای جدید خود از بیروت فراهم کرده و بزودی جزئیات کاملی درباره سرمایه‌گذاران، شرکا و مسؤولان بلندپایه آن ارائه خواهد داد.

روزنامه القدس العربی همچنین گزارش داد: نیروهای حامی مقاومت در منطقه، توجه زیادی به اجرای طرح‌های اطلاع‌رسانی جدید کرده‌اند تا با نیروهای ضد مقاومت و توطئه‌های خارجی که برای تسلط پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کار می‌کنند و زمینه را برای دخالت نظامی خارجی و پایان دادن به مسأله مقاومت فراهم می‌کنند مقابله کنند.

همچنین "ژرژ مالبرونو" در یادداشتی در روزنامه فرانسوی "لوفیگارو" نوشت: در حالی که مدیرعامل شبکه الجزیره به دلایلی که هنوز مشخص نشده است بتازگی جای خود را به داماد امیر قطر داد، فضای رسانه های تصویری در خاورمیانه، به شدت در حال تحول است و در این راستا، نخستین شبکه، "المیادین" است که "غسان بن جدو" مدیر اسبق الجزیره و "سامی کلیب" خبرنگار مستعفی الجزیره و تهیه کننده مشهور تلویزیونی، آن را در بیروت تأسیس کرده اند.

المیادین

سامی کلیب، مدیر اخبار شبکه المیادین

کلیب که مدیر اخبار المیادین است، در فرانسه نیز سابقه فعالیت رسانه ای دارد که در این بین می توان به همکاری وی با رادیو بین المللی فرانسه اشاره کرد. وی در نشستی خبری درباره "المیادین" تأکید کرد: «تلاش ما این است که آیینه ملت های عرب باشیم و در راه حرفه ای شدن، با آکادمی ها غربی که دانش آنها به کار رسانه های عربی بیاید نیز همکاری خواهیم داشت اما این را بدانید که از هیچ حزب و نظامی، هیچ گونه حمایت مادی دریافت نخواهیم کرد.»

المیادین قرار است از دو هفته بعد، به صورت مستقیم فعالیت رسمی خود را آغاز کند و پخش آزمایشی هم نخواهد داشت اما برنامه های آن در ابتدا منحصر به اخبار و پوشش اتفاقات داغ و مهم روز در جهان عرب و کشورهای دیگر بوده و برنامه ها و مستندهای سیاسی و اطلاع رسانی را نیز ارائه می کند.

این شبکه شامل تعدادی از ستاره های ژورنالیسم در منطقه و جهان عرب خواهد بود که "نایف کریم" مدیریت آنان را بر عهده خواهد داشت و بن جدو نیز در این شبکه ریاست شورای عالی اداری را عهده دار است.

در میان مجری ها نیز می توان به "زینب الصفار" مجری سابق المنار، "لینا زهرالدین"، "لونه الشبل " و "جمانه نمور" گویندگان زن مستعفی الجزیره و "سامی کلیب" خبرنگار مستعفی الجزیره اشاره کرد.

المیادین

لونه شبل، گوینده حرفه ای الجزیره که امسال از سمت خود استعفا کرد

المیادین

جمانه نمور، گوینده حرفه ای الجزیره که امسال از سمت خود استعفا کرد

المیادین

زاهی وهبی، مجری مستعفی تلویزیون المستقبل

المیادین

لینا زهرالدین، گوینده خبر مستعفی شبکه الجزیره قطر

در این میان، "زاهی وهبی" که علاوه بر فعالیت رسانه ای به شعرسرایی هم اشتغال دارد و برنامه های وی در شبکه "المستقبل" وابسته به جریان 14مارس لبنان، بیشترین مخاطب را در میان برنامه های هنری داشت، پس از استعفا از این شبکه و آغاز همکاری با شبکه المیادین گفت: «انصافاً المیادین، حرفه ای ترین شبکه ای است که تا کنون دیده ام زیرا علاوه بر اینکه بیش از دیگر شبکه های خبری به خبر و تحلیل می پردازد، بهترین ستاره های حرفه ای شبکه های الجزیره، العربیه، فرانس24 و دیگر شبکه ها را جذب کرده است.»

وی درباره علت همکاری با المیادین در عرصه فرهنگی گفت: «آنچه از همکاران و بویژه از شخص بن جدو شنیدم این است که مقوله فرهنگ، در کار المیادین جایگاه اصلی را دارد و در خبرها هم رتبه مهمی را به خود اختصاص خواهد داد.»

وهبی تأکید کرد: «قرار است در "المیادین" کار تکراری انجام نشود، یعنی به جای پرداختن به سوابق و کارنامه فرهیختگان و هنرمندان نسل جدید که میهمان برنامه های فرهنگی شبکه خواهند شد، بیشتر به حال و آینده آنان خواهیم پرداخت و سعی داریم کار را از حالت کلیشه ای بیرون بیاوریم.»

شورای اداری المیادین هم، شعار "واقعیت آن گونه که هست" را به عنوان شعار اصلی خود انتخاب کرده و تأکید می کند که نام این شبکه نیز از میدان التحریر و سایر میدان های عربی که خاستگاه بیداری اسلامی و انقلاب های مردمی بوده اند، گرفته شده است.

المیادین

مرکز اصلی این شبکه در بیروت خواهد بود و البته دفترهایی را در پایتخت های کشورهای دیگر از جمله آمریکا، ایران، فرانسه، چین، مصر، تونس، روسیه، ترکیه و سوریه خواهد داشت.

المیادین همچنین از اتاق فکری مرکب از خبره ترین نیروهای انسانی در حوزه تحلیل اخبار و داده ها برخوردار است که نقطه قوت این شبکه در مقایسه با دیگر شبکه های تلویزیونی مطرح جهان عرب به شمار می آید.

به گفته مسؤولان این تلویزیون، "المیادین" شبکه خبری 24ساعته ای خواهد بود که هدف از تأسیس آن پایان دادن به تبلیغات به دور از واقعیت شبکه قطری الجزیره است.

بن جدو همچنین در گفت وگویی با خبرنگار مشرق، با اشاره به اینکه امکانات مادی این شبکه در حد شبکه‌های الجزیره و العربیه نخواهد بود اما از لحاظ برنامه‌ها و اسلوب، کاری منحصر به فرد است، گفت: «بیشتر بودجه این شبکه، از راه فروش سهام آن به کارکنان و مخاطبان تأمین می شود.»

المیادین، معیارهای مشخصی را برای خود در نظر گرفته است که مهم ترین آنها وحدت جهان عرب و همگرایی میان جهان اسلام است. این شبکه می خواهد فرهنگ افراط گرایی و تروریسم و تبعیض نژادی، دینی و طایفه ای را کنار بگذارد و به مسائل جهان عرب و تمام کشورهای جهان بپردازد. این شبکه قصد دارد تا پرونده های آزادی و اصلاح و عدالت اجتماعی و حق ملت ها در آزادی بیان و گزینه های ملی آنان را مطرح کند.

یک منبع مسؤول در این شبکه نیز گفت که المیادین، پایگاهی برای گفت وگو میان جریان های مختلف در جهان عرب و تریبونی برای گفت وگو با غرب از جمله آمریکا و اروپا خواهد بود و البته محوریت اصلی این شبکه بر آرمان فلسطین تأکید خواهد داشت و مسؤولان این شبکه آن را به عنوان یکی از محورهای آزادیبخش در جهان عرب قلمداد خواهند کرد زیرا المیادینی ها اعتقاد دارند که اعتراضات و انقلاب ها، در سایه ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین و افزایش شهرک سازی صهیونیستی بی ارزش خواهد بود.

مرکز اصلی این شبکه در بیروت خواهد بود و البته دفترهایی را در پایتخت های کشورهای دیگر از جمله آمریکا، ایران، فرانسه، چین، مصر، تونس، روسیه، ترکیه و سوریه خواهد داشت

از همه مهم تر اینکه شبکه "المیادین" در صدد عدم استفاده از واژه "اسرائیل" است و بر عدم حضور مهمانان اسرائیلی در این شبکه تأکید دارد چرا که عای سازی فرهنگی و اطلاع رسانی با اسرائیل را که بسیاری از شبکه های عربی به دنبال آن هستند را رد می کند. این شبکه، تمام فلسطینی ها را یک ملت برشمرده و وارد اختلافات داخلی فلسطینی ها نمی شود.

مخاطبان عرب و ناظران و تحلیلگران بین المللی، از چند روز پیش و پس از اعلام فرکانس های شبکه "المیادین"، فرکانس های 11393 و 11394 ماهواره "نایل ست" با نرخ سمبل 27500 و پولاریته عمودی را روی دریافت کننده های تلویزیونی خود فعال کرده اند تا به محض اعلام پخش برنامه های این شبکه، نخستین بینندگان هنرنمایی این تیم حرفه ای و این رقیب قدرتمند جدید، به رهبری کاپیتان بن جدو باشند.

پرسش اینجاست که آیا همان طور که گفته می شود اگر المیادین بتواند در همان روزهای نخست، بینندگانش را میخکوب کند، شبکه های الجزیره و العربیه، چه مقدار ریزش مخاطب خواهند داشت؟ و آیا در سیاست های غیرحرفه ای خود که ظرف یک سال اخیر، خود به خود، باعث ریزش مخاطب های شان شده است، تجدیدنظر خواهند کرد؟

بخش ارتباطات تبیان

منبع: مشرق