تبیان، دستیار زندگی
فرضیه محققان انگلیسی، تمرکز بر این پرسش بود که آیا چارلز بابیج، ریاضی‌دان قرن نوزدهم ایده نخستین کامپیوتر قابل برنامه‌نویسی را در دهه ۱۸۳۰، یک‌صد سال پیش از ایده آلن تورینگ، داده است یا خیر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با مخترع واقعی كامپیوتر


فرضیه محققان انگلیسی، تمرکز بر این پرسش بود که آیا "چارلز بابیج"، ریاضی‌دان قرن نوزدهم ایده نخستین کامپیوتر قابل برنامه‌نویسی را در دهه 1830، یک‌صد سال پیش از ایده آلن تورینگ، داده است یا خیر؟


مخترع واقعی كامپیوتر

به نقل از هفته‌نامه تایم، آلن تورینگ کسی بود که در دهه 1930 به عنوان پدر علم محاسبهء نوین و علم رایانه شناخته شد و مهم‌ترین جایزهء علمی رایانه به افتخار وی جایزهء تورینگ نام گرفته ‌است. تسوزه هم در سال 1938 نخستین رایانه خود به نام Z1 را ساخت که البته قابلیت برنامه‌نویسی نداشت. اگر پاسخ شما یکی از افرادی است که ذکر آن‌ها رفت، باید بگوییم که بر اساس نتایج تحقیقات یک تیم انگلیسی، همگی این پاسخ‌ها می‌تواند اشتباه باشد.

فرضیه محققان انگلیسی، تمرکز بر این پرسش بود که آیا "چارلز بابیج"، ریاضی‌دان قرن نوزدهم ایده نخستین کامپیوتر قابل برنامه‌نویسی را در دهه 1830، یک‌صد سال پیش از ایده آلن تورینگ، داده است یا خیر؟

چارلز بابیج (1791 تا 1871) فیلسوف، تحلیل‌گر و ریاضی‌دان انگلیسی و نخستین کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه‌گر برنامه‌پذیر را ارائه داد. وی در سال 1820 طراحی ماشین محاسبه‌گر خود را آغاز کرد؛ ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد.

بابیج ایده و وقت بسیار زیادی را صرف کرد تا بتواند ماشین محاسبه‌گر مکانیکی را طراحی کند که نخست این‌كه بتواند به صحت نتایج اعلام شده به وسیله او اطمینان داشت و دوم این‌که زمان طولانی‌ای را که صرف محاسبات پیچیده و خسته‌كننده می‌شد را کاهش دهد.

وی برای این کار، طرح‌هایی مبتنی بر ساختارهای مکانیکی متنوع، طراحی و با ارائه آن به دولت وقت انگیلس، آن‌ها را راضی کرد تا روی ساخت این ابزار مهم سرمایه‌گذاری کنند.

گفته شده که نتیجه مذاکرات وی با دولت، هفده‌هزار پوند حمایت مالی بود که از طرح او به عمل آمد. با این کمک مالی و همین‌طور استفاده از مجموعه‌ای از مهندسان و صنعت‌گران، وی زمانی طولانی را صرف ساخت ابزارهای لازم برای بدنه نهایی ماشین تفاضلی خود کرد؛ اما برخلاف انتظار، وی به نتیجه جالبی نرسید و حتی نتوانست نمونه کاملی از ماشین خود را ارائه کند. بخش‌هایی از سازوکارهای ناتمام ساخت او در موزه دانش لندن به نمایش درآمده است.

در سال 1991 بر پایه طرح‌های اصلی بابیج، یک دستگاه تفاضلی (Difference engine) ساخته شد که به خوبی کار می‌کرد. این امر نشان داد که دستگاه بابیج درصورتی‌که کامل می‌شد، می‌توانست به خوبی کار کند. وی همان سال‌ها روی طرح ماشین پیچیده‌تری هم کار می‌کرد که نام ماشین تحلیلی بر آن گذشته بود.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: rohi1346