تبیان، دستیار زندگی
سنای آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی لایحه‌ای را تنظیم کرده تا آثار باستانی و کتیبه‌های تخت جمشید که در موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود به حراج گذاشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم تاریخ با حراج الواح هخامنشی!


سنای آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی لایحه‌ای را تنظیم کرده تا آثار باستانی و کتیبه‌های تخت جمشید که در موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود به حراج گذاشته شود.


مجلس امریکا-سنا

به گزارش فارس به نقل از پایگاه "نایک" (شورای ملی ایرانیان آمریکا)، یکی از کمیته‌های سنا دیروز یک لایحه پیشنهادی را به رأی‌ گذاشت که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه‌های تخت جمشید هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند تا دولت آمریکا بتواند مدارک مستدل‌تری علیه ایران جمع آوری کند. اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به بالاترین پیشنهاد دهندگان فروخته خواهد شد.

این پیشنهاد که در راستای افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران است توسط سناتور "منندز" به زودی در مجلس سنا به رای گذاشته خواهد شد.

با این حال شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزء میراث بشریت هستند و  تلاش می‌کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کند و در این زمینه باید با دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید مبارزه کند.

از سوی دیگر كارشناسان و افكارعمومی از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهند با استناد به قانون 1970 یونسكو كه به امضای‌آمریكایی‌‌ها‌هم رسیده است‌جلوی‌حراج میراث تاریخی ایران در آمریكا گرفته شود. سنای آمریكایی در حالی به دنبال حراج الواح هخامنشی است كه این الواح باید 7 دهه گذشته به ایران باز می‌گشت.

از سوی دیگر برای نخستین بار نیست كه دولت آمریكا قصد ضبط میراث فرهنگ ایرانی را دارد. چند سال پیش هم وكلای 9 نفر از اتباع ایالات متحده آمریكا (جنی روبین و دیگران) با وارد كردن اتهام واهی حمایت ایران از تروریسم و تامین سلاح جهت حماس در جریان بمب‌گذاری 1997 بیت‌المقدس، نزد یكی از محاكم ایالت شیكاگو در آمریكا طرح دعوی كردند و در غیاب‌كشورمان به‌عنوان طرف دعوی (ایران اتهام مربوطه را رد كرده و دادگاه مورد نظر را صالح نمی‌دانست) موفق به اخذ حكم محكومیت ایران به پرداخت مقادیر كلانی غرامت به شاكیان پرونده شدند!

سنای آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدفرهنگی خود لایحه‌ای را تنظیم کرده تا آثار باستانی و کتیبه‌های تخت‌جمشید که در دانشگاه شیكاگوی آمریکا به صورت امانت نگهداری می‌شود به حراج گذاشته شود

‌به منظور اجرای این حكم، وكلای شاكیان پرونده خواستار توقیف و صدور حكم حراج اموال فرهنگی‌ـ تاریخی ایرانی كه در تعدادی از موزه‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات آمریكایی واقع در ایالات مختلف از جمله موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیكاگو نگهداری می‌شوند، شدند تا مبلغ حاصل از حراج اشیا به آنان تحویل شود.

به موجب این درخواست، حكم توقیف موقت اموال فرهنگی ـ تاریخی معرفی‌شده ازسوی وكلا به دادگاه صادر شد و مراحل بعدی قضایی برای بررسی و صدور حكم نهایی توسط دادگاه‌های مربوطه در ایالات ذی‌ربط آغاز شد. به موجب درخواست وكلای پرونده «جنی روبین و دیگران» تمامی اموال فرهنگی ـ تاریخی با منشأ ایرانی در دیگر موسسات و موزه‌های آمریكایی توقیف شدند.

از جمله این موسسات و موزه‌ها عبارتند از دانشگاه هاروارد، دانشگاه میشیگان، موسسات هنرهای دیترویت، موزه فیلد، موزه هنرهای زیبای بوستون. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اموال مورد نظر اگرچه منشا ایرانی دارند، لیكن مالكیت آنها متعلق به دولت ایران نیست، چراكه نظر به فقدان مدارك و مستندات مقتضی نه با اطمینان بلكه بنا بر حدس، غالب این اموال در حدود قانون 1309 راجع به حفظ آثار ملی به‌طور قانونی از كشور خارج شده‌اند و مالكیت موسسات مورد نظر بر آن اموال در محاكم مربوطه (از جمله دانشگاه هاروارد) به اثبات رسیده و حكم به رفع توقیف صادر شده است.

هخامنشی

لذا هیچ‌گونه ادعای مالكیتی بر اموال مورد نظر پرونده (به‌جز الواح تخت جمشید) ازسوی ایران مطرح نشده است؛ زیرا تنها مالكیت ایران بر الواح تخت جمشید محرز است. به عبارت دیگر آمریكایی‌ها متوجه شدند براساس قوانین ملی دو كشور و قوانین بین‌المللی غیر از الواح تخت جمشید، تمام اشیای متعلق به تاریخ وتمدن ایران در این موزه‌ها به این كشور تعلق دارند. در سال 1316 (1937) طی حفاری مشتركی توسط دولت وقت ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیكاگو در تخت جمشید، تعداد قابل توجهی اموال فرهنگی، تاریخی ارزشمند به‌دست آمد كه این اموال بین ایران و موسسه مذكور به‌طور مساوی تقسیم شدند. این حفاری و تقسیم اموال میان ‌، شكل كاملا قانونی و مجاز داشت؛ زیرا قانون 1309 راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 شمسی مجلس، اولا حفاری‌های علمی مستقل توسط موسسات پژوهشی خارجی‌ یا حفاری‌های علمی مشترك میان دولت ایران و این موسسات را مجاز و معتبر دانسته بود، ثانیا تقسیم اشیای حاصل از این حفاری‌های علمی میان دو طرف و خروج اموال سهم طرف خارجی از كشور را رسما تایید می‌كرد.

به همین منظور شورای ملی ایران-آمریکا از کنگره خواسته است که متن این لایحه را تغییر دهد و آثار باستانی و تاریخی موجود در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را مورد تهاجم و حراج قرار ندهد.

سنای آمریكا درحالی امروز به دنبال حراج میراث بشری و تاریخ ایران باستان ‌ است كه این الواح 70 سال پیش به رسم امانت برای مطالعات به دانشگاه شیكاگو سپرده شد و براساس قوانین و توافق نامه بین دو دولت قرار شد تا این الواح 3 سال بعد به ایران بازگردانده شوند. آمریكا در حالی امروز به دنبال حراج این میراث بشری است كه با توجه به نقض قرارداد دو كشور باید هزینه نگهداری غیر قانونی این الواح و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی در 7 دهه گذشته بپردازد

الواح ایرانی در سكوت خبری!

تا پیش از آنكه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور در را به روی خبرنگاران و رسانه‌ها ببندد و به صدور تكذیبیه‌ها و متهم كردن رسانه‌ها كمر همت بندد، درج اخبار الواح ایرانی و چگونگی عملكرد ایرانی در دادگاه‌هایی كه برگزار می‌شد باعث می‌شد تا همچنان وضعیت این الواح در صدر اخبار رسانه‌ها باشد اما قهر سازمان میراث فرهنگی وتحریم خبرنگاران فعال این حوزه الواح ایرانی را مانند اخبار بسیار زیادی به سایه برد تا زمانی كه باز هم خبرنگاران با توجه به اخباری كه روی نایك رفت زنگ خطر را به صدا درآوردند. حتی زمانی كه سازمان میراث فرهنگی در جریان بازگرداندن 18 شئ سنگ صابونی جیرفت، تمام تلاش وزارت اطلاعات و یوسف مجید زاده باستان شناسان نام آشنا را به نام خود سند زد بسیاری جویای احوال كتیبه‌های هخامنشی درآمریكا شدند كه البته هیچ خبر خوشی از سوی میراث فرهنگی به‌گوش نرسید. این سازمان در مقابل خبر حراج اشیای مفرغی هم واكنشی نشان نداد. البته بعد از درج خبر تصمیم سنا آمریكا در رسانه‌های مختلف،‌پورتال‌روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی از نشان دادن واكنش این سازمان به تصمیم سنا خبر داد و قول داد در یك اطلاعیه این حركت را محكوم كند. افكارعمومی امیدوار است سازمان میراث فرهنگی آنقدر اعتراض خود را روی تصمیم سنا ادامه دهد كه سنا باتوجه به بازخوردهای جهانی از تصمیم خود برگردد تا دوباره بحث بازگرداندن كتیبه‌های هخامنشی درروال قانونی وحقوقی خود قرار گیرد!

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، تهران امروز