بررسی آثار منسوب به امام جعفر صادق علیه السلام
آثار بسیاری به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است . سید محسن امین تعداد 24 کتاب و رساله به آن امام منسوب دانسته و می گوید : دلیل موثقی بر تالیف چنین آثاری از آن حضرت وجود ندارد و اکثر آنها را شاگردان امام به نقل از ایشان تالیف نمودهاند و یا اینکه برخی از شیعیان گفتارهای امام را جمعآوری نموده و به آن حضرت نسبت داده اند.(1) در این مقال با برخی از این آثار آشنا می شویم.
خواص القرآن الکریم یا منافع القرآن
آغاز : قال الامام ابوعبدالله جعفر الصادق بن محمد بن علی بن زین العابدین بن الحسین الشهید بن علی بن ابی طالب رضی الله عنهم ، من کتب سورة البقرة و علقها علیه زالت عنه الأوجاع کلها ...
پایان : سمرة الفاتحة من قرأها فی کل ساعة تغفر جمیع الذنوب و هی لکل مرض تقرأ علیه یبرأ باذنالله تعالی تم کتاب منافع القرآن الکریم، نفعالله لصاحبها و کاتبها و قارئها و سامعها و لجمیع المسلمین آمین .نسخه ای از این کتاب به شماره 7365 در کتابخانه ظاهریه دمشق موجود است و استنساخ آن متعلق به قرن هشتم هجری قمری است و نیز نسخهای دیگر از همان کتاب به شماره 9594 در همان کتابخانه وجود دارد ، ولی ناقص است. این کتاب که در آغاز آن به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است ، مجموعهای از روایات امام در منافع قرآنکریم میباشد که پس از نیمه دوم قرن چهارم تالیف شده است. در این کتاب بسیاری از مطالب از کتابی به نام «کشفالسرالمصون و العلم المکنون فی شرح خواص القرآن الکریم و منافعه» نوشته ابوعبدالله محمد بن احمد بن سعید تمیمی.(2) (زنده به سال 390 ه) اقتباس شده است و نام تمیمی در این کتاب (منافع القرآن الکریم) چندین بار ذکر شده است . علاوه بر دو نسخه مذکور نسخههایی در گوته به شماره 3/1256 و واتیکان سوم به شماره 4/1014 ولالهلی در استانبول وجود دارد.(3) که در نسبت آنها به امام صادق علیه السلام شک و تردیدی روا نداشتهاند .
صحائف الامام الصادق
آغاز : هذه صحایف الامام ابی عبدالله جعفر الصادق رضیالله عنه و کانت مودوعة عند اهل بیته یتوارثونها بینهم الی زمان المأمون الخلیفة ...
پایان : الآیات :« و ان الله ال یهدی کید الخائنین » (یوسف ، 14/52) یدل علی الخیانة و القدر . «أن خلق لکم من أنفسکم أزواجاً (الروم ،30/21) یدل علی صلاح أمر النساء . « رب قد آتیتنی من الملک و علمتنی من تأویل الأحادیث» (یوسف ، 12/101) یدل علی أنه یرزق ملکاً و علماً . نسخهای از این کتاب در ضمن مجموعهای ] 165 ب -177ب [ به شماره 5373 در کتابخانه ظاهریه وجود دارد، این کتاب به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است، ولی دلیل موثقی بر این ادعا وجود ندارد . رسالة یعلم منها اختبارات الایام النحسة و الجیدة آغاز : بعد البسمله ، و صلی الله علی سیدنا محمد و آله و صحبه و سلم ، اعلم وفقک الله تعالی ان هذه رسالة یعلم منها اختبارات الایام النحسة و الجیده ... پایان : عاشر ساعة للزهرة جیدة لکل عمل ، حادی عشر ساعة لعطارد سافر فیها حیث شئت ، ثانی عشر ساعة للقمر ادخل فیها علی الملوک ، و الله اعلم.
رسالة لجعفر بن محمد الصادق فی الکیمیاء
آغاز : هذه الرسالة لجعفر بن محمد الصادق رضی الله اجمعین قال : ان الاکسیران احدهما فضیة و السبع الصبغ و الثانی الذهبیة و السبع الصبغ ... پایان : فهذه دیوه [ ؟ ] انما قعدت فیها کما لا لفائدة و الله الموفق للصواب و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه أجمعین و الحمد لله رب العامین ، تمت رسالة جعفر بن محمد الصادق بحمدالله و عونه و حسن توفیقه . الرسالة المفضیلة و الاتکال علی باری البریة پایان : و من هؤلاء یکون مداد الطالبیین فأحمد الله علی ما خولک من معرفته و منحک من هدایته و الحمدلله حمد الشاکرین و صلواته علی النبی و آله الطیبین الطاهرین .
الصراط
آغاز: رو اه الشیخ أبوالحسین محمدبن علی الهذری عن الشیخ الثقه أبی الحسین محمد بن علی الجلی عن سیدنا ابی عبدالله الحسین بن حمدان الخصیبی ...عن المفضل بن عمر علیه اسلام انه قال : سألت مولای جعفر الصادق الوعد منه السلام و قد حضر عنده جماعة من اهل التوحید و الاقرار یسألونه عن معرفة الصراط و شرح باطنه و بیان نعته .... پایان : یا مفضل ، فاعرف نعمة ربک علی هذه الشروح فقد آجبتک عن کل سؤال اردت أن تسأل عنه و هو صراط ربک فتمسک به ....فکن لمولاک من الشاکرین و علی نعمه من الحامدین و علی معرفته من الثابتین و صلی الله علی حجابه الأعظم و سلم تسلیماً کریماً .
پی نوشت:
1) اعیان الشیعه، ج 1، ص668-669.
2) الزرکلی، الاعلام،ج5،ص313؛ حاجی خلیفة ، كشف الظنون ، ص1574؛ كحالة ، معجم المؤلفین ، ج8، صص263-264،؛ البغدادی، هدیةالعارفین ، ج2، ص9؛ صفدی، الوافی بالوفیات،ج2، ص82.
3) الذریعه ، ج5، ص312.
4) فهرس مصادر الفرق الاسلامیة، ج1، ص103.
5) همان، ص115 ؛ تاریخ التراث العربی، ج1، ص279؛ تاریخ الادب العربی ، ج3، صص 358-359.
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
منبع: مجله کیهان اندیشه ، شماره46.