تبیان، دستیار زندگی
لایحه بودجه کل کشور سال 91 هفته گذشته در حالی از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور به مجلس تقدیم شده بود که تاخیر دو ماهه در رساندن این لایحه از پاستور به بهارستان انتقادات بسیاری را از سوی نمایندگان برانگیخته بود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه دیرهنگام،به‌موقع تصویب می‌شود؟


لایحه بودجه کل کشور سال 91 هفته گذشته در حالی از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور به مجلس تقدیم شده بود که تاخیر دو ماهه در رساندن این لایحه از پاستور به بهارستان انتقادات بسیاری را از سوی نمایندگان برانگیخته بود، چه اینکه آیین نامه داخلی مجلس مهلت ارائه لایحه بودجه را تا 15 آذر ماه تعیین کرده تا بر اساس زمانبندی پیش بینی شده در آیین نامه بررسی و تصویب نهایی بودجه تا پایان سال ممکن شود.

احمدی نژاد

انتقادات به دولت در این باره در حالی انجام می شد که محمود احمدی نژاد در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس به نوعی شانه دولت را از زیر بار این مسوولیت خالی کرد و تلویحا تصویب دیرهنگام لایحه برنامه پنجم در سال 89–که پیش از این علت تاخیر در لایحه بودجه سال گذشته عنوان می شد- را علت تاخیر در ارائه بودجه عنوان کرد و از نمایندگان خواست تا با کار دو و سه شیفته تا پایان امسال بودجه را به تصویب برسانند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه ارائه دیرهنگام لایحه بودجه با توجه به در پیش داشتن انتخابات را در نحوه بررسی بودجه در مجلس موثر می داند و می گوید: برخی نمایندگان در این انتخابات رای نمی آورند و تعدادی به مرحله دوم کشیده می شوند، طبیعی است که این افراد حال و حوصله بررسی بودجه را ندارند.

مشروح گفت و گوی تبیان با جعفر قادری را در پی می خوانید:

جعفر قادری

-با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه، مجلس با چه راهکارهایی می تواند نسبت به تصویب بودجه پیش از پایان سال اقدام کند؟

براساس زمانبندی اعلام شده از سوی هیات رییسه قرار شد از زمان توزیع لایحه بودجه، مهلت 10 روزه نمایندگان برای ارائه پیشنهاداتشان آغاز شود زیرا از آخر این هفته به بعد مجلس تا 12 اسفند که زمان برگزاری انتخابات است، بنابراین این چند روز به حساب بخشی از این 10 روز گذاشته می شود و مابقی آن به بعد از 12 اسفند موکول می شود تا فرصتی پیدا کنند و پیشنهادات را ارائه کنند.

کمیسیون ها هم که براساس آیین نامه داخلی مجلس 15 روز برای بررسی پیشنهادات نمایندگان فرصت دارند، تا پایان این هفته این کار را انجام می دهند و بقیه این مهلت بعذ از زمان انتخابات دنبال خواهد شد.

عملا کمیسیون ها 19 اسفند کارشان را تمام می کنند و بعد از آن کمیسیون تلفیق شروع می شود. اگر در ظرف یک هفته تا پایان سال بتواند بررسی لایحه را اتمام خواهد کرد که بعید است زیرا معمولا کمیسیون تلفیق در مهلت پیش بینی شده در آیین نامه نمی تواند این کار را به انجام برساند و آن را تمدید می کند و حداقل به دو هفته زمان نیاز دارد. بنابراین احتمالا کمیسیون تلفیق تا یکی دو هفته بعد از عید کار خودش را به اتمام می رساند تا بودجه برای بررسی و تصویب نهایی به صحن بیاید.

براساس زمانبندی اعلام شده از سوی هیات رییسه قرار شد از زمان توزیع لایحه بودجه، مهلت 10 روزه نمایندگان برای ارائه پیشنهاداتشان آغاز شود زیرا از آخر این هفته به بعد مجلس تا 12 اسفند که زمان برگزاری انتخابات است، بنابراین این چند روز به حساب بخشی از این 10 روز گذاشته می شود و مابقی آن به بعد از 12 اسفند موکول می شود تا فرصتی پیدا کنند و پیشنهادات را ارائه کنند

-در این صورت چه اقدامی صورت خواهد گرفت تا دولت سال 91 را بدون بودجه آغاز نکند؟

برای اینکه روز اول آغاز کار اداری در سال جدید دستگاهها بتوانند منابع مالی را در اختیار داشته باشند و بتواند آن را هزینه کند ناچاریم به دولت اجازه دهیم که از بودجه دو دوازدهم یا سه دوازدهم استفاده کند.

البته مطلوب این است که خود دولت این را در قالب لایحه بیاورد اما اگر نیاورد شبیه کاری که مجلس در سال گذشته انجام داد اتفاق می افتد و در واقع بودجه برای دو ماه تمدید می شود.

جعفر قادری

-فکر می کنید تاخیر در ارائه لایحه بودجه با توجه به در پیش داشتن انتخابات دوره نهم مجلس چقدر در نحوه بررسی لایحه بودجه موثر است؟

من فکر می کنم حتی بعد از 12 اسفند با توجه به اینکه برخی نمایندگان رای نمی آورند و تعدادی به مرحله دوم انتخابات کشیده می شوند، آنها حال و حوصله بررسی بودجه را ندارند. کسانی که انتخابشان به دور دوم کشیده شده فکرشان متمرکز بر مرحله دوم انتخابات است و کسانی که رای نیاوردند هم درگیر تبعات و مسائل بعد از انتخابات هستند. بنابراین تاخیر لایحه بودجه با چنین شرایطی خیلی مناسب نبود و شاید باعث شود امسال بررسی آنچنانی را نداشته باشیم.

-رییس مجلس تاخیر دولت  در این رابطه را تخلف عنوان کرده اما در عین حال گفته مجلس با این موضوع عکس العملی برخورد نمی کند، آیا نمایندگان این موضوع را در بررسی های خود دخالت نخواهند داد؟

البته که نمایندگان و به ویژه کسانی که رای آورده اند یا کسانی که کاندیدا نبوده اند برای بررسی لایحه بودجه وقت خواهند گذاشت اما باقی شاید حوصله و دقت کافی نداشته باشند.

-توصیه شما به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه به دولت برای ارائه لایحه بودجه در سالهای بعد چیست؟

فکر می کنم اگر همه مقید باشیم قانون را رعایت کنیم و لایحه بودجه به موقع از سوی دولت ارائه شود این اشکالات به وجود نمی آید.

سارا کیان

بخش  سیاست تبیان