تبیان، دستیار زندگی
رشد چشمگیر وب جهانی و توسعه سریع تکنولوژی های چند رسانه ای ، منابع اطلاعاتی وسیعی را که تا کنون دسترسی به آنها غیر ممکن است بود برای عموم مردم فراهم می نماید. یاهو Yahoo ، شرکتی که ابزار جستجو و فهرست بندی مطالب اینترنتی را فراهم می کند، و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرشیوهای دیجیتالی مناسب معلمان و دانش آموزان

آرشیوهای دیجیتالی

رشد چشمگیر وب جهانی و توسعه سریع تکنولوژی های چند رسانه ای ، منابع اطلاعاتی وسیعی را که تا کنون دسترسی به آنها غیر ممکن  بوده است را برای عموم مردم فراهم می نماید. یاهو Yahoo ، شرکتی که ابزار جستجو و فهرست بندی مطالب اینترنتی را فراهم می کند، مدعی است، هر هفته پنجاه هزار سرور جدید وب به شبکه اضافه می شود. تکنولوژی های نوظهور می توانند حامیان نیرومندی در تلاش برای بهبود آموزش و یادگیری باشند. برای اینکه تکنولوژی ها نقشی کاملا فراگیر در شکل گیری دوباره ماهیت تعلیم داشته باشند، بایستی دیدگاه وسیع تری از تغییر آموزشی را حمایت نمایند.

تکنولوژی هایی که به خوبی طراحی و منطبق با آموزش می شوند می توانند این نوع تغییرات را در کلاس های درس ایجاد کنند. تکنولوژی های ارتباطات ،موقعیت هایی برای معلمان و دانش آموزان جهت سهیم شدن در بحث و تبادل نظر با گروه های بزرگ تری از یادگیرندگان را فراهم می کنند. شبیه سازی ها، دنیاهای میکرو، و دیگر برنامه ها بر محور اکتشاف، محیط هایی را ایجاد می نمایند که در آنها دانش آموزان می توانند مهارت های فکری را برای حل مسایل دنیای واقعی به کار گیرند، دانش آموزان می توانند به طور گروهی با هم کار کنند و معلمان – فارغ از بعضی وظایف مدیریت کلاس درس می توانند برای دانش آموزان راهنما و مربی باشند. ابزارهای مجموعه نرم افزار از قبیل پردازشگرهای کلمه ، اسکنرها، برنامه های نشر کامپیوتری و دوربین های ویدیویی دانش آموزان را قادر می سازد آنچه می دانند به صورت نتایج ملموس بیان نمایند، و این نتایج به نوبه خود می تواند گفتمان و یادگیری بیشتری را باعث شوند و شکل های جدیدی از ارزیابی ارایه دهند.

وسایل ذخیره سازی دیجیتالی با ظرفیت و انعطاف پذیری زیاد خود به معلمان و دانش آموزان این اجازه را می دهد که دامنه وسیعی از پرسش ها را در مجموعه مطالب اصلی که برای منافع و نیازهای شخصی مرتب می شوند دنبال نمایند، و این امر می تواند موجب یادگیری بیشتر دانش آموزان شود. پتانسیل آموزشی آرشیوهای دیجیتالی که توسط موزه ها ، کتابخانه ها و دیگر موسسات آرشیوی گسترش می یابند از جمله منابعی هستند که باعث تحریک علاقه مندی آموزشی در زمینه تکنولوژِِِِی های چند رسانه ای بر پایه اطلاعات می شوند. رشد آرشیوهای دیجیتالی اطلاعاتی توانایی دسترسی به اهداف زیر را دارد: اطلاعات را در هر زمان و هر مکان فراهم می کند،دسترسی به مجموعه های اطلاعات چند رسانه ای، که متن ، تصویر ، نمودار، رسانه های صوتی و تصویری و دیگر رسانه های مستمر را تلفیق می کند، امکان پذیر میسازد.

برای کاربران این فرصت فراهم می شود تا چگونگی دسترسی و ارایه اطلاعات را شخصی یا سفارشی نمایند، مثلا فقط با گزینش اطلاعات مناسب و پرهیز از حجم زیاد اطلاعات. اساسا فعالیت های فکری جمعی شامل تحقیق، یادگیری و طرح را از طریق کاهش موانع جغرافیایی، فاصله سازمانی و زمان ارتقا می دهد.

پذیرندگان دانش آموز:

برای ایجاد آرشیوی بزرگ از منابع مرتبط با دانش آموزان، طراحان منابع باید در نظر بگیرند کودکان از نظر معرفتی ، اجتماعی و احساسی در کدام جایگاه هستند و به کدام جایگاه می توانند برسند. در پایه های ابتدایی، درک یک دانش آموز از خویش خیلی مهم است و دانش آموزان وقتی بتوانند موضوع مطالعه را به زندگی خود ارتباط دهند درک بهتری را در تمام زمینه ها پیدا می کنند. مثلا در مطالعات اجتماعی معلمان ممکن است از عکسها، یادداشت ها و دیگر آثار تاریخی برای تشویق دانش آموزان جهت مقایسه زندگی در زمانی خاص از گذشته با زندگی امروزی استفاده نمایند. طراحان منابع برای سطح ابتدایی می توانند مفاهیمی که اغلب انتزاعی و دور از ذهن به نظر می رسند را برای کودکان جهت جستجو و تحقیق با روش هایی خلاقانه ، آشناتر و قابل حصول تر کنند.

دانش آموزان راهنمایی نیاز به روشی متفاوت جهت آموزش و یادگیری دارند. دانش آموزان در این سن از تحقیقات و استدلالها بهره مند می شوند و مواد آرشیوی می توانند ملاکی برای حل یک معما یا مسئله ذهنی بزرگتر شوند. دانش آموزان راهنمایی از مسایل مربوط به تفسیر از طریق یکی کردن اطلاعات تعدادی از اسناد یا آثار هنری مختلف لذت می برند، آنها می توانند کم کم به درک بهتری از معانی هر منبع برسند و نتایجی بر اساس شواهد استخراج نمایند.

در سطح دبیرستان دانش آموزان قادر به تحقیق پیچیده هستند؛ آنها همچنین باید در ارتباط با زمینه های مورد مطالعه علاقمند باشند. دانش آموزان می توانند از پایگاه داده های علمی به عنوان منابع اصلی جهت پروژه های محیطی محلی استفاده نمایند. یا آنها می توانند از آرشیوهایی که دارای تبلیغات تاریخی هستند برای مقایسه تصاویر گذشته با وضعیت معاصرشان استفاده کنند. خلاصه اینکه طراحان برای قابل دسترس ساختن آرشیوهای دیجیتالی خصوصیات عاطفی و ادراکی مرتبط با دانش آموزان در سنین مختلف را به دقت در نظر می گیرند. بهترین اطلاعات دهندگان به طراحان احتمالا خود دانش آموزان و معلمان هستند.

طراحان باید برای قابل دسترس ساختن آرشیوهای دیجیتالی خصوصیات عاطفی و ادراکی دانش آموزان در سنین مختلف را در نظر بگیرند.

کبری تفکری دلیری

روزنامه کیهان