تبیان، دستیار زندگی
سازندگان اولین هواپیمای سرنشین دار که از سوخت هیدروژنی استفاده می کند، می گویند آن را با موفقیت در آسمان اسپانیا آزمایش کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین هواپیما با سوخت هیدروژنی پرواز کرد

هواپیمای سبک با سوخت هیدروژنی

سازندگان اولین هواپیمای سرنشین دار که از سوخت هیدروژنی استفاده می کند، می گویند آن را با موفقیت در آسمان اسپانیا آزمایش کرده اند.

این هواپیمای کوچک ملخی که توسط شرکت بوئینگ تولید شده است، به گفته این شرکت، سه پرواز کوتاه بر فراز یک میدان هوایی در مادرید انجام داد.

موتور این هواپیما از سلولهای سوخت هیدروژنی استفاده می کند و از اگزوز آن تنها حرارت و آب خارج می شود. بوئینگ اعلام کرده است این آزمایشها می توانند راه را برای نسل جدید هواپیماهای سبز هموار کنند.

آینده محدود

سه پرواز آزمایشی این هواپیمای دو نفره درماه فوریه و مارس در جنوب مادرید انجام شد. این هواپیما به گونه ای تغییر داده شده بود که در آن امکان نصب یک باتری هیبرید و سیستم سوخت هیدروژنی ساخته شده توسط شرکت بریتانیایی "اینتلیجنت انرجی" فراهم شود.

سلولهای سوخت که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن الکتریسیته تولید می کنند، به یک موتور الکتریکی متصل شده بودند که ملخ توسط آن به گردش در می آمد. در هنگام از زمین بلند شدن، از باتری های هواپیما برای دستیابی به نیروی بیشتر استفاده شد، اما در هوا، تنها سلولهای سوخت، نیروی این هواپیما را تامین می کرد.

بوئینگ اعلام کرده است که این هواپیما می تواند به مدت 45 دقیقه پرواز کند اما در هر آزمایش، زمان پرواز، نصف این میزان بوده است.

هرچند آزمایشها موفقیت آمیز بوده است اما این شرکت اعلام کرده است نمی توان به سلولهای سوخت به عنوان تنها منبع تامین کننده انرژی هواپیماهای بزرگ مسافربری اتکا کرد.

با این وجود، آنطور که نیه‌وس لاپنا، مهندس مسئول انجام پروازهای آزمایشی می گوید، این سلولها را می توان بعنوان یک منبع جنبی تولید انرژی در هواپیماهای بزرگ تر بکار گرفت، هرچند ممکن است تولید کردن آنها برای مصارف تجاری به زمان نیاز داشته باشد.

او گفت: "به نظر من، باید وقفه ای حدودا 20 ساله را در نظر گرفت."

مدل بی سرنشین

آسمان سبز

هواپیما هایی که از سوخت هیدروژنی استفاده می کنند در گذشته هم به پرواز در آمده اند اما هرگز پرواز آنها با خلبان صورت نگرفته است.

در سال 2005، موسسه آئرووایرومنت (AeroVironment) که مقر آن در کالیفورنیا است، آزمایش هواپینمای بدون سرنشین خود، که از هیدروژن مایع استفاده می کرد و Global Observer نام داشت، را با موفقیت به پایان برد.

نگرانی ها از تغییر شرایط جوی کره زمین بخاطر آلودگی های تولید شده، شرکتهای دیگر را هم به تلاش برای ایجاد هواپیماهایی که کمتر به محیط زیست آسیب می رسانند، واداشته است.

در اوایل سال جاری، شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک، اولین پرواز تجاری با هواپیمایی را انجام داد که بخشی از نیروی آن توسط سوخت های زیستی تامین می شد.

سال گذشته هم شرکت تولید کننده تجهیزات نظامی کینه‌تیک (Qinetic) هواپیمایی را که با انرژی خورشیدی کارمی کرد، به مدت 54 ساعت به پرواز درآورد.

این هواپیما کهZephyr"" نام داشت، رکورد پیشین طولانی ترین پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را شکست.

برترند پیکارد، هوانورد سویسی، هم قصد دارد در سال 2010 هواپیمایی سرنشین دار را به پرواز در بیاورد که توسط انرژی خورشیدی حرکت می کند.

عرض بال این هواپیما 80 متر است که از بالهای ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان نیز عریض ترمحسوب می شود، و هدف پرواز با این هواپیما به دور دنیا است.

هواپیماهای تک سرنشین ساخته شده با این روش می بایست آزمایش های فراوانی را پشت سر بگذارند تا در سالهای دیگر مورد استفاده آنها گسترده تر شود.

منبع:انجمن هوانوردی