تبیان، دستیار زندگی
سرویس رسانه شیما مُعرف سیستمی توانا با قدرت دریافت و نمایش جریان های ویدئویی است که از پروتکل اینترنت عبور می کند. این شبکه قرار است از ابتدای سال آینده (1391) با پوشش سراسری در کشور با ۱۵ کانال در دسترس متقاضیان قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیما، شبکه‌ای متفاوت


سرویس رسانه "شیما" مُعرف سیستمی توانا با قدرت دریافت و نمایش جریان های ویدئویی است که از پروتکل اینترنت عبور می کند. این شبکه قرار است از ابتدای سال آینده (1391) با پوشش سراسری در کشور با 15 کانال در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

شبکه شیما

در دهه ی گذشته با پیشرفت سرویس‌های ماهواره‌ای ، شبکه‌ های دیجیتالی ، ورود تلویزیون ‌های HD به بازار و توسعه اینترنت نیاز به تعامل دو طرفه میان بینندگان تلویزیون و تولید کنندگان برنامه‌ ها بیشتر و بیشتر احساس می ‌شود. در عصر حاضر تلویزیون ‌های جدیدی به بازار آمده ‌اند که با استفاده از پروتکل ‌های اینترنتی امکان ارائه تصاویر با کیفیت بالا (HD) را فراهم کرده و علاوه بر آن امکان برقراری ارتباط دو‌طرفه میان بیینده و تولید کننده را ایجاد می کنند.

سرویس رسانه "شیما" مُعرف سیستمی توانا با قدرت دریافت و نمایش جریان های ویدئویی است که از پروتکل اینترنت عبور می کند. هنگامی که اکثر مردم در مورد مشاهده فیلم بر روی اینترنت صحبت می کنند، بیشتر به نگاه کردن یک سری فیلم ‌‌ها و کلیپ‌ ها با کیفیت پایین در اینترنت فکر می ‌کنند،اما وقتی صحبت از پخش فیلم با کیفیت بالا (HD) و بدون تاخیر می ‌شود اینجاست که دقیقاً خدمات متنوع شبکه ی "شیما" وارد میدان می‌ شود.

شبکه ی تلویزیونی دیجیتالی "شبکه یکپارچه متعامل ایرانی (شیما)" قرار است از ابتدای سال آینده (1391) با پوشش سراسری در کشور با 15 کانال در دسترس متقاضیان قرار گیرد. این سرویس با پهنای باند 2 مگابیتی و روی سرویس اینترنت 128 کیلوبیتی مشترکان بدون هیچ گونه افزایشی در قیمت پهنای باند عرضه خواهد شد. سازمان صدا و سیما با همکاری شرکت مخابرات استان تهران و قزوین این سرویس را برای پنج هزار مشترک تهرانی و پنج هزار مشترک قزوینی تست کرده‌ اند تا پس از پایان یافتن دوره تست آن تا نیمه دوم اسفند ماه سال جاری، از ابتدای سال آینده به صورت سراسری در کشور عرضه شود (عرضه 400 کانال روی این شبکه ممکن است و سال 91 سال شکوفایی  "IP  Media"  در کشور خواهد بود.(

لطف ‌اله سیاهکلی (معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما) با اشاره به اینکه صدا و سیما از همه ی تولیدکنندگان محتوا برای ارائه محتوای تولیدی خود بر بستر "IPMedia" دعوت می‌ کند، گفت: "در این سیستم انحصار معنا ندارد و آمادگی استفاده از محتواهای تولیدی را داریم؛ در عرضه ی این سرویس به اصل واگذاری کار به بخش خصوصی اعتقاد اعلا داریم و امیدواریم سیستم با پشتوانه ی قوی پیش برود."

سازمان صدا و سیما قصد دارد در مرحله نخست بیش از 15 سرویس شامل تلویزیون، ویدیو و موسیقی درخواستی، دسترسی به اینترنت و موتور جست ‌وجو را از این طریق در اختیار مشترکان شیما قرار دهد

وی درباره ظرفیت اولیه واگذاری عرضه این سرویس گفت: "میزان ظرفیت قابل واگذاری را شرکت‌ های ارائه‌ کننده خدمات دسترسی به اینترنت (PAP) و شرکت مخابرات ایران می ‌توانند تعریف کنند. آنچه از طرف صدا و سیما قابل واگذاری است، نامحدود می باشد و میزان واگذاری آن به متقاضیان به توان این شرکت‌ ها بستگی دارد و چون این سرویس روی پهنای باند داخلی عرضه می ‌شود، نیازی به پهنای باند بین‌المللی ندارد و عرضه ی آن سهل ‌تر می گردد."

باید توجه داشت که، صدا و سیما واگذاری سرویس‌ های شبکه یکپارچه متعامل ایرانی را بر عهده ی شرکت‌ های سرویس‌ دهنده قرار می ‌دهد و اصلا مجری واگذاری این سرویس نیست و تنها از آنها حمایت خواهد کرد.سازمان صدا و سیما خدمات شبکه ی "شیما" را تحویل شرکت‌ های سرویس‌ دهنده می ‌دهند و آنها نیز با متقاضیان و مشترکان در ارتباط خواهند بود.

شبکه شیما

در این راستا، سازمان صدا و سیما قصد دارد در مرحله نخست بیش از 15 سرویس شامل تلویزیون، ویدیو و موسیقی درخواستی، دسترسی به اینترنت و موتور جست ‌وجو را از این طریق در اختیار مشترکان شیما قرار دهد و در آینده نیز سرویس جست ‌وجوگرهای اینترنت نیز به آن افزوده خواهد شد .سرویس‌ هایی همچون "متا دیتا" و تبلیغات هوشمند نیز از جمله سرویس‌های جدید در جهان روی "IP Media" می باشد که اکنون آماده شده و به صورت انبوه تست می‌شوند.

در حالی که گفته می ‌شود هزینه ی دستگاه مبدل "شیما"، مودم ADSL و اینترنت پرسرعت مورد نیاز این شبکه 200 هزار تومان است و حق اشتراک ماهیانه آن نیز 15 هزار تومان در نظر گرفته شده اما معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما از مشخص نبودن تعرفه این سرویس خبر داد و گفت: "پس از آنکه در مورد تعرفه‌ های آن با تمامی گروه ‌های درگیر در این شبکه به توافق برسیم، آن را اعلام خواهیم کرد." البته، تعرفه ی نهایی را چند گروه شامل صدا و سیما، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات، سرویس‌ دهندگان و صاحبان محتوا تعیین خواهند کرد، چون این سرویس یک متولی ندارد همه ی این افراد با هم در تعیین قیمت سرویس، تعیین ‌کننده هستند. شبکه "شیما" به عنوان اولین رسانه ی تعاملی در کشور، سیستم تلویزیونی دوسویه‌ ای است که در یک زمان امکان برقراری ارتباط دوطرفه بین مخاطب و رسانه را برقرار می ‌کند.

این تکنولوژی یکی از جدید‌ترین شکل‌ های سرویس ‌دهی رسانه ‌ای محسوب می شود که در آن از شبکه دیتا جهت ارسال سرویس به مشترکان استفاده می ‌شود و به علت گستردگی و تنوع سرویس‌ های قابل ارائه روی شبکه‌ های دیتا مانند اینترنت، ارتباطات صدا و تصویر و شبکه IP به عنوان محیط انتقال سرویس‌های نسل جدید با اقبال بالایی رو به‌ رو شده است.

این تکنولوژی یکی از جدید‌ترین شکل‌ های سرویس ‌دهی رسانه ‌ای محسوب می شود که در آن از شبکه دیتا جهت ارسال سرویس به مشترکان استفاده می ‌شود

پخش زنده برنامه ‌های تلویزیونی، ضبط برنامه‌ های دلخواه تلویزیونی روی شبکه، ویدیوی درخواستی، فایل صوتی درخواستی، مدیریت زمان در پخش تلویزیونی، بازی ‌های محلی و تحت شبکه، ارتباط صوتی دوطرفه، ارتباط تصویری به صورت ویدیو کنفرانس، ارائه روزنامه الکترونیکی، آموزش از راه دور به صورت الکترونیکی، ارتباط دوطرفه از طریق ارسال پیامک، اطلاعات ترافیکی، پیش ‌بینی وضع هوا و اوقات شرعی، خرید از طریق تلویزیون، استفاده از خدمات بانکی ارائه ‌شده از طریق تلویزیون و پرداخت از طریق تلویزیون از جمله سرویس ‌هایی است که قرار است روی شبکه شیما عرضه شوند.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پایگاه شبکه تعاملی شیما / سایت ایتنا