تبیان، دستیار زندگی
برای خیلی‌ دیر است این یادداشت؛ گرچه روزگاری كه دیر نبود هم نوشتیم و گفتیم و آنها نخواندند و نشنیدند، اما برای خیلی‌ها هم هنوز دیر نشده است. خیلی‌ها هنوز این راه را شروع نكرده‌اند، خیلی‌ها هم در ابتدای راهند و آنقدر جلو نرفته‌اند كه نتوانند برگردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این یادداشت را برای دوستان ارسال کنید


برای خیلی‌ دیر است این یادداشت؛ گرچه روزگاری كه دیر نبود هم نوشتیم و گفتیم و آنها نخواندند و نشنیدند، اما برای خیلی‌ها هم هنوز دیر نشده است. خیلی‌ها هنوز این راه را شروع نكرده‌اند، خیلی‌ها هم در ابتدای راهند و آنقدر جلو نرفته‌اند كه نتوانند برگردند.


اعتیاد-شیشه

برای خیلی‌ از آنها كه روی تخت بیمارستان خوابیده‌اند و مغزشان پوسیده دیر است یا آنها كه پرستارها دست‌هایشان را با دستمال به میله‌های تخت بسته‌اند تا خودشان یا دیگران را نكشند، دیر است یا آنها كه ساكنان كم سن و سال قبرستان شده‌اند و زیر خاك خوابیده‌اند.

برای خیلی‌ دیر است این یادداشت؛ گرچه روزگاری كه دیر نبود هم نوشتیم و گفتیم و آنها نخواندند و نشنیدند، اما برای خیلی‌ها هم هنوز دیر نشده است. خیلی‌ها هنوز این راه را شروع نكرده‌اند، خیلی‌ها هم در ابتدای راهند و آنقدر جلو نرفته‌اند كه نتوانند برگردند.

شكارهای شیشه را می‌گویم؛ همان‌ها كه براساس پژوهش‌ها، دو سال پس از آغاز مصرف شیشه، از هر 10نفرشان، هشت نفر حتما می‌میرند؛ همان‌ها كه گفته می‌شود پس از شش ماه مصرف شیشه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مغزشان می‌رسد و سبب ساز جنون و مرگشان می‌شود.

آنها نمی‌دانند یا باور نمی‌كنند كه مافیای مواد مخدر از سال‌ها پیش آنها را نشان كرده و درباره‌شان مطالعه كرده است و به همین خاطر چوب حراج به شیشه زده است و آن را از كیلویی 80 میلیون تومان در اوایل دهه 80 به كیلویی دو میلیون تومان در ماه‌های اخیر رسانده است و برای تبلیغات دروغ درباره‌اش، مثل ریگ پول خرج می‌كند.

برای موفقیت دردرمان بایستی سازمان ها و ارگانهای مختلف مثل سازمانهای بهداشتی آموزشی حقوقی رفاه اجتماعی و آموزش شغلی نیز در گیر شوند و واضح است كه درمان معتادان بدون توجه به مسائل روانی فرهنگی اجتماعی و خانوادگی آنان نمی تواند موفق باشد

همان تبلیغاتی كه به ورزشكارها قول كاهش وزن سریع و انرژی بی‌حد داده‌اند، به جوان‌هایی كه اهل ورزش نبوده‌اند قول افزایش میل جنسی و شادی كه همیشه در حسرتش بوده‌اند و به زن‌ها و دختران جوان قول مانكن شدن را.

همان تبلیغاتی كه روزگاری در خلأ اطلاع‌رسانی و اعلام‌خطر، به باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها هم رسید و در گوش مشتری‌های آینده شیشه دروغ گفتند كه این ماده اعتیادآور نیست و می‌تواند جای مخدرهای خطرناك دیگر را بگیرد؛ همان تبلیغاتی كه به مشتری‌هایشان چشم بند زدند تا جان كندن مصرف‌كنندگان كهنه كار شیشه را نبینند.

اعتیاد-شیشه

ما سال‌هاست درباره شیشه می‌نویسیم و هشدار می‌دهیم، به شما گفته‌ایم كه جنون و بدبینی می‌آورد و به همین دلیل معتادانش، خبرسازهای صفحات حوادث روزنامه‌ها می‌شوند، به شما گفته‌ایم كه هنوز روش درمانی معینی برای درمانش وجود ندارد و شیوه ماتریكس (شیوه درمانی بر پایه تغییر سبك زندگی با هدف ایجاد تغییرات رفتاری معتادان در طولانی مدت) نیز كه در خیلی از مراكز ترك اعتیاد استفاده می‌شود، منطبق بر مشابه استانداردش كه در كشورهای دیگر به كار می‌رود نیست، ما به شما خیلی از حقایق را گفته‌ایم، اما....

شیشه بیداد می‌كند، شكارهایش را دیوانه می‌كند، رنج می‌دهد و می‌كشد. ما هشدار می‌دهیم، می‌گوییم، می‌نویسیم، فریاد می‌زنیم، برخی می‌شنوند و خیلی‌ها هم نمی‌شنوند، اما می‌دانید نكته غم‌انگیز كجاست؟ خیلی از آنهایی كه شكارهای بالقوه شیشه محسوب می‌شوند، اصلا اهل روزنامه خواندن نیستند و صدای ما به گوششان نمی‌رسد و هشدارهایمان را نمی‌بینند و بی‌خبر می‌مانند و به همین خاطر است كه می‌گوییم حالا دیگر به جایی رسیده‌ایم كه باید هشدارهای مربوط به شیشه را از صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بیرون بكشیم و به اندازه خیلی از اخبار زرد كه هر روز و هر ساعت از دهان‌ها به گوش‌ها و از گوش‌ها به دهان‌ها می‌رسند، تكرارشان كنیم.

نكته مهم در درمان این است كه به فرد معتاد به عنوان یك انسان و یك عضو جامعه كه درحال حاضر نیازمند كمك است نگریسته شود نه مثل یك فرد خاطی مجرم و گناه كار كه مستوجب كیفرو یا دلسوزی است

افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روز افزون این مواد پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت که مستقیما نسل جوان و بشریت را تهدید می‌کند. گسترش شبکه قاچاق بین‌المللی و دام اعتیاد ، میلیون‌ها نفر جوان را به فساد و کام مرگ می‌کشاند و سوداگران مرگ را به ثروت و قدرت می‌رساند. اعتیاد یک مسئله بزرگ بهداشتی و بلایی  اجتماعی و دارای جنبه‌های متعدد اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی ، روانی ، اخلاقی و حقوقی واجتماعی است. از اینرو آگاهی خانواده‌ها درباره سرانجام نکبت‌بار اعتیاد در پیشگیری و مهار آن کمکی موثر به ‌شمار می‌آید.

درمان فرد معتاد:

درمان معتاد یك فرآیند است و از زمانی شروع می شود كه فرد مصرف كننده مواد مخدر به مراكز درمانی مراجعه می كند و فرد معتاد تحت یك برنامه درمانی خاص قرار می گیرد این برنامه ممكن است تا زمانی كه فرد به بالاترین سطح بهداشتی و احساس خوب بودن برسد ادامه یابد.

شیشه

برای موفقیت دردرمان بایستی سازمان ها و ارگانهای مختلف مثل سازمانهای بهداشتی آموزشی حقوقی رفاه اجتماعی و آموزش شغلی نیز در گیر شوند و واضح است كه درمان معتادان بدون توجه به مسائل روانی فرهنگی اجتماعی و خانوادگی آنان نمی تواند موفق باشد .

نكته مهم در درمان این است كه به فرد معتاد به عنوان یك انسان و یك عضو جامعه كه درحال حاضر نیازمند كمك است نگریسته شود نه مثل یك فرد خاطی مجرم و گناه كار كه مستوجب كیفرو یا دلسوزی است .

از نكات مهم دیگر كه لازم است در درمان اعتیاد به آن توجه كرد اینست كه از یك طرف معتاد نسبت به درمان یك نگرش دو گانه ای دارد به ا ین صورت كه علی رغم میل دائمی برای ترك و تصمیم های مكرر جهت ترك از مراجعه به مراكز درمانی به علت اینكه مصرف مواد مخدر خلاف عرف و ارزش های جامعه است اكراه دارد و از طرف دیگر معتاد ممكن است با اصرار والدین همسر خواهر یا برادر دوستان معلمان و یا روسای محل كار برای ترك مراجعه كرده باشد .

در این حالت باید دقت شود كه احتمال عدم همكاری بیمار یا بروز حالت های دفاعی وخصمانه وجود دارد بنابراین می بینیم كه اولین برخورد و نحوه ارتباط با فرد معتاد و جلب اعتماد او نقشی مهم در روند درمان ایفا می كند بعد از پیدایش این ارتباط واعتماد لازم است كه برای درمان وی نیز تشویق صورت گیرد.

فكرش را بكنید اگر هر كدام از شما كه این یادداشت را می‌خوانید به یك نفر كه گمان می‌كنید در خطر اعتیاد به شیشه است خطر را گوشزد كنید، امروز هزاران هزار هشدار رد و بدل می‌شود؛ هزاران هزار هشداری كه شاید یكی‌شان، زندگی جوانی را عوض كند.

فرآوری: تعالی

بخش اجتماعی تبیان


منابع:سایت تابناک/ جام جم/  وب سایت عطش برای رهایی

لینکهای مرتبط:

اعتیاد زنان ، مشکلات 6 برابری

سه ضلعی خطرناک

اگر هم گریستی زانو نزن