تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت‌های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهارت سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات است که در ادامه مطالب قبلی در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می‌شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوراخ کردن و خزینه‌کاری قطعات (جلسه 5)

سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم)

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت‌های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهارت سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات است که در ادامه مطالب قبلی در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می‌شود.

تیز کردن انواع مته‌ها:

تیز کردن هر یک از مته‌های مختلف چوب روش جداگانه‌ای داشته به ابزار متفاوتی نیاز دارد. به طور کلی آن ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد.

الف. تیز کردن مته‌های نیش‌دار دستی؛
ب. تیز کردن مته‌های مارپیچ.

الف  سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم)برای تیز کردن مته‌های نیش‌دار از سوهان دم‌کاردی استفاده کنید. مته را بین قطعه چوب قرار داده به گیره دستگاه ببندید. سطح برنده مته را خیلی آرام و یکنواخت سوهان کنید.

دقت کنید سوهان در تمام طول مسیر با فشار مساوی کشیده شود. چنانچه سوهان کردن نیش مته هم لازم باشد، باید زاویه رأس آن را در نظر بگیرید. این زاویه برای مته‌های چوب از 60 درجه تا 90 درجه است.

سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم)

تیز کردن مته با دست آزاد

ب  سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم) تیز کردن مته‌های مارپیچ: تیز کردن این نوع مته‌ها را به وسیله ماشین سنگ سنباده انجام دهید.

این کار را با دست آزاد نیز می‌توانید انجام دهید. در این صورت باید مهارت کافی و دقت فوق‌العاده داشته باشید، زیرا ممکن است زوایای مته از فرم خودش خارج شود.

هم‌چنین باید دقت کنید زاویه رأس مته در دو طرف نیش یکسان باقی بماند، زیرا در غیر این صورت سوراخ ایجاد شده از اندازه واقعی مته بزرگ‌تر خواهد شد.

هم‌چنین ممکن است زوایای لبه‌های برنده نسبت به محور مته نامساوی شود که در این صورت عمل پوشال و براده‌برداری تنها به وسیله یکی از لبه‌های برنده انجام می‌شود و مقطع سوراخ کاملاً گرد نخواهد شد.

برای دوری جستن از این معایب، وسیله‌ای ساخته شده است که به آن مقره یا راهنما و تکیه‌گاه می‌گویند. مته را به این دستگاه ببندید و زوایای آن را تنظیم کنید و سپس به دستگاه ماشین سنگ سمباده بگیرید.

در این صورت مطمئن خواهید بود که مته شما به طور دقیق تیز شده است. یادآور می‌شود که زاویه رأس برای مته‌های فلز 118 درجه تا 140 درجه است.

سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم)

سوراخ کردن و خزینه کاری قطعات (جلسه پنجم)

راهنما یا مقره برای تیز کردن مته

زوایای مختلف سنگ برای تیز کردن مته‌های مختلف

مطالب مرتبط

سوراخ کردن و خزینه‌کاری قطعات(جلسه چهارم)


بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم: یگانه داودی