تبیان، دستیار زندگی
انسانهای نخستین بواسطه نور خورشید پوست حیوانات و گیاهان خوردنی را خشک کنند، همچنین در زمان غارنشینی، محل زندگیشان را رو به آفتاب قرار می دادند، تا در ماه های سرد زمستان گرم بمانند، اما از نور خورشید استفاده های دیگری هم می توان کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید، منبع بی پایان انرژی


انسانهای نخستین بواسطه نور خورشید پوست حیوانات و گیاهان خوردنی را خشک کنند. همچنین در زمان غارنشینی، محل زندگیشان را رو به آفتاب قرار می دادند، تا در ماه های سرد زمستان گرم بمانند.اما از نور خورشید استفاده های دیگری هم می توان کرد.

خورشید، منبع بی پایان انرژی

کشاورزان نیز محصولات خود را در شیب های آفتابگیر می کاشنتد تا بهتر رشد ‌کند. آنها محصولات کشاورزی و گوشت های مختلف را زیر نور خورشید خشک می‌کردند، تا فاسد نشوند.

سال ها قبل، یک دانشمند سوئیسی آب گرمکنی ساخت که با استفاده از انرژی خورشید آب را گرم می‌کرد. این آب گرمکن، جعبه‌ای چوبی بود که در شیشه‌ای و کف سیاه و تیره داشت. قسمت سیاه، گرمای خورشید را می‌گرفت و آب را گرم می‌کرد و دمای آن را به حدود 88 درجه سانتیگراد می‌رساند. سپس در فرانسه نیز از پرتوهای خورشید برای جوش آوردن آب یک دیگ بخار استفاده میشد. بخار دیگ، یک دستگاه چاپ را به کار می‌انداخت. از این دستگاه برای چاپ روزنامه استفاده می‌کردند.

انرژی خورشیدی قابل تجدید است و منبع انرژی بی پایان است. تا زمانی که خورشید هنوز وجود خواهد دارد انرژی خورشیدی نیز در دسترس می باشد

انرژی که از خورشید بدست می‌آید، نیروی خورشیدی نامیده می‌شود. با استفاده از باتری خورشیدی می‌توان این انرژی را جمع آوری و ذخیره کرد و در زمینه های مختلف از آن بهره مند شد. از باتریهای خورشیدی برای بکار انداختن دستگاههای کوچکی مثل ساعت و ماشین حساب استفاده می‌شود. در جاهای دور افتاده‌ای که برق وجود ندارد و آفتاب نیز درخشان است، با استفاده از تعداد زیادی باتری خورشیدی می‌توان وسیله‌های بزرگتری مثل تلویزیون را روشن کرد.

اولین و اصلی ترین کاربرد انرژی خورشیدی در بخش،سیستم گرمایی ساختمان است

سیستمهای گرمایش خورشیدی بر مبنای نوع سیال هوا یا مایع، که در کلکتورهای خورشیدی گرم می شود، به چند نوع عمده تقسیم بندی می شوند که همه آنها تابش خورشید را جمع آوری و جذب کرده و حرارت بدست آمده از خورشید را جهت تامین بار گرمایش مستقیما" به فضاهای داخلی ساختمان ها انتقال می دهند.

خورشید، منبع بی پایان انرژی

استفاده این سیستم ها از منبع انرژی بی پایان و ارزان خورشیدی یکی از مزایای سیستم های خورشیدی می باشد و از همه مهمتر این سیستم ها برخلاف سوخت های فسیلی تهدیدی برای محیط زیست به شمار نمی روند و شما بابت گرم کردن آب مورد نیاز؛ گرم کردن فضای ساختمان و یا هتل؛ حتی سرمایش فضای خود تا سالها هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد .

در مرکز شهر لندن نیز پلی قدیمی به نام Blackfriars وجود دارد که در سال 1869 ساخته شده است. قرار است این اثر تاریخی تبدیل به یکی از نمادهای تکنولوژی و انرژی پاک شود چرا که سقفی از پنل های خورشیدی روی آن احداث شود. که بیش از 6 هزار متر مربع پنل خورشید روی این پل را بپوشاند.

برای این کار از 4400 پنل خورشیدی استفاده خواهد شد و در نهایت این پل 900 هزار کیلو وات انرژی در سال تولید می کند و پیش بینی می شود هر سال از تولید 500 تن گاز CO2 جلوگیری کند.

خورشید، منبع بی پایان انرژی

یکی از اهداف این پروژه 7 میلیون پوندی نشان دادن انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی کاربردی و تجدید پذیر به مردم است تا افراد بیشتری به استفاده از آن ترغیب بشوند. علاوه بر این سقف جدید به سیستمی جهت جمع آوری آب باران و نوردهی طبیعی هم مجهز خواهد شد.

حالا این پل که در عصر بخار ساخته شده، قرار است با فناوری قرن 21 ام به روز بشود. سقف مدرن پل تا تابستان سال آینده میلادی به بهره برداری می رسد.

در ادامه به مزایا و معایت انرژی خورشیدی می پردازیم

انرژی خورشیدی قابل تجدید است و منبع انرژی بی پایان است. تا زمانی که خورشید هنوز وجود خواهد دارد انرژی خورشیدی نیز در دسترس می باشد.

انرژی خورشیدی محدود به مکان خاصی نمی باشد و برای تمام افراد بدون محدودیت مکانی قابل استفاده می باشد.

برای استفاده از سوخت های فسیلی، ایستگاه های عظیم پمپاژ و شبکه های حفاری در روی زمین و زیرسطح زمین ایجاد می کنند که این امر خود هزینه بر می باشد. اما در رابطه با انرژی خورشیدی به دلیل در دسترس بودن نیازی به تجهیزات برای دستیابی نیست.

قیمت های سوخت فسیلی با توجه به تقاضای بازار جهانی دارای قیمتی در نوسان است. اما برای دستیابی به انرژی خورشیدی قیمتی پرداخت نمی شود!

سوزاندن سوخت های فسیلی منجر به انتشار گازهای مضر و محصولات فرعی و مضر می شود که باعث کاهش لایه ازن است. همچنین آسیب هایی را به محیط زیست وارد می کنند. شکی نیست که در استفاده از انرژی خورشیدی ، میزان  آلودگی صفر است .

اما معایب انرژی خورشیدی که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم

زمانی که آسمان ابری یا شرایط بارانی باشد، می تواند در مقدار نور خورشید به پانل خورشیدی می رسد تاثیر گذار باشد.

نکته دیگر مواقعی که خورشید مورد استفاده نیست چه باید کرد؟ برای مثال در شب چگونه انرژی خورشیدی تولید میشود؟ تنها راه حل ممکن ذخیره انرژی به میزان کافی در طول روز است. که بعدها می توان در شب از انرژی ذخیره شده بهرمند شد.

فرآوری: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

نارنجی ، زومیت ، ویکی پدیا