تبیان، دستیار زندگی
عصر روز عرفه با این كه براى درس اهمیت فوق العاده اى قائل بود كلاسها را تعطیل مى كرد تا طلاب دعاى ((عرفه )) بخوانند. براى محصلین پیك نیك مسجد ((جمكران )) تشكیل مى داد تا در آن مسجد دعا و نماز برگزار شود، محبوبترین و والاترین ، محصل مدرسه متهجدترین ها بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه به جای نماز شب

مطالعه به جای نماز شب

عصر روز عرفه با این كه براى درس اهمیت فوق العاده اى قائل بود كلاسها را تعطیل مى كرد تا طلاب دعاى ((عرفه )) بخوانند. براى محصلین پیك نیك مسجد ((جمكران )) تشكیل مى داد تا در آن مسجد دعا و نماز برگزار شود، محبوبترین و والاترین ، محصل مدرسه متهجدترین ها بودند نه درس خوان ترین ها

شهید قدوسى و اهمیت به نماز شب

درباره او نوشته اند: ایشان حتى به مستحبات و مكروهات بسیار اهمیت مى داد. نماز شب را براى روحانى لازم مى دانست یك شب در مسجد گوهرشاد با نگرانى خاصى مى فرمود: برایم بسیار ناگوار و غیر منتظره بود كه شنیدم یكى از اساتید مدرسه ((حقانى )) مقید به نماز شب نیست . با ایشان صحبت كردم . معلوم شد سبكى معده را در شب رعایت نمى كند .

بار دیگر مى فرمود: ما وقتى در نهاوند بودیم سال یك بار به صورت خانوادگى منزل یكى از آشنایان دعوت مى شدیم من پس از تكرار چند نوبت دیدم همان شبى كه ما در آن مهمانى غذا مى خوریم نماز صبح روز بعد به آخر وقت كشیده مى شود (و موفق به نماز شب نمى شوم ) متوجه شدم در اموال آن شخص اشكالى وجود دارد.(1)

كمتر مجلسى بود كه قدوسى در آن نتواند خواب و بستر گرم را رها كرده ، براى نماز شب از آن بگذرد، در آینده از خیلى چیزها نخواهد گذشت ... او ریا را آفت اخلاص مى دانست و در عین حال مى گفت : گاهى شیطان با همین حربه ریا نفس را بر شما حاكم مى سازد و به اسم این كه شاید ((ریا شود)) مانع نماز شب شما مى شود و جلو مناجات و دعاى شما را مى گیرد.

حضرت آیه الله العظمى خمینى مى فرمودند: نماز شب وقت چندانى نمى گیرد و بدین وسیله ضرورت تعبد را در كنار تعمم گوشزد مى كرد او مى گفت طلبه اى كه هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند از اشرار خواهد بود.

عصر روز عرفه با این كه براى درس اهمیت فوق العاده اى قائل بود كلاسها را تعطیل مى كرد تا طلاب دعاى ((عرفه )) بخوانند. براى محصلین پیك نیك مسجد ((جمكران )) تشكیل مى داد تا در آن مسجد دعا و نماز برگزار شود، محبوبترین و والاترین ، محصل مدرسه متهجدترین ها بودند نه درس خوان ترین ها. هنگامى كه برخى دوستان مدرسه مطرح مى كردند، اگر به جاى نماز شب و دعا به مطالعه پرداخته شود، و بهتر خواهد بود مى گفت مطرح مى كردند، اگر به جاى نماز شب و دعا به مطالعه پرداخته شود، و بهتر خواهد بود مى گفت ولى حضرت آیه الله العظمى خمینى مى فرمودند: نماز شب وقت چندانى نمى گیرد و بدین وسیله ضرورت تعبد را در كنار تعمم گوشزد مى كرد او مى گفت طلبه اى كه هنگام نماز شب بیدار باشد و نماز شب نخواند از اشرار خواهد بود.

قسمتى از سفارش ملا حسینقلى همدانى :

البته از غذاى حرام فرار كن مخور مگر حلال ، غذا را كم بخور و زیاد مخور. یعنى زیاده بر حاجت بنیه مخور. نه چندان بخور كه تو را سنگینى بكند و از عمل باز دارد و نه چندان كم بخور كه ضعف آورده و به سبب ضعف از عبادت مانع شود و هر قدر بتوانى روزه بگیرد به شرطى كه شب جاى روز را پر نكنى .

الحاصل ، غذا به قدر حاجت بدن ، ممدوح ، و زیاد و كم هر دو مذموم است . شروع به نماز كن با قلب پاك از حقد و حسد و غل و غش ‍ مسلمانان ، لباس و فرش و مكان نمازت باید مباح باشد اگر چه مكان غیر محل جبهه نجس بودنش به نجاست غیر متعدیه نماز را باطل نمى كند ولى نبودنش بهتر است و بایست به نماز به گونه ایستادن بنده در حضور مولاى جلیل با گردن كج و قلب خاضع و خاشع و بعد از فریضه صبح هفتاد بار استغفار كردن . و تسبیح سیده نساء حضرت زهرا علیه السلام را بعد از فریضه ترك نكن و هر قدر بتوانى لا اقل یك جزء قرآن با احترام و وضو و خضوع و خشوع بخوان و در بن خواندن حرف مزن مگر در مقام ضرورت ... و از یاد مرگ غافل مشو و دست بر گونه راست گذاشته با یاد خدا بخواب (مثل میت در قبر) و از وصیت كردن غافل مشو و ذكر مبارك لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الضالمین از علم طبیعت خارج مى شود.

میرزا جواد آقا ملكى در كتاب اسرارالصلوة خود مى نویسد:(2) این حرف ها را بپذیر و انكار نكن . خدا را شاهد مى گیرم كه من از متهجدین و شب زنده داران كسى را مى شناسم كه به هنگام سحر صداى فرشته اى كه او را بیدار مى كند مى شنود با لفظ ((آقا)) به او خطاب مى كند و آن شخص با این سخن بیدار مى شود و به نماز شب مى ایستد.(3)

یكى از كسانى كه مرحوم ملكى را زبارت كرده و از او بهره برده مى گوید: حاج میرزا جواد آقا روزى پس از پایان درس عازم حجره یكى از طلبه ها كه در مدرسه دارالشفا بود شد و من در خدمتش بودم به حجره آن طلبه وارد شد و پس از بجاى آوردن مراسم احترام و اندكى جلوس برخاست و حجره را ترك كرد و هدف از این دیدار را پرسیدم در پاسخ فرمودند:

شب گذشته هنگام سحر فیوضاتى بر من افاضه شد كه فهمیدم از ناحیه خودم نیست و چون توجه كردم دیدم این آقاى طلبه به تهجد برخاسته و در نماز شبش به من دعا مى كند و این فیوضات اثر دعاى اوست این بود كه به خاطر سپاسگزارى از عنایتش به دیدارش ‍ رفتم .(4)

________________

منابع:

1- یاد نامه شهید آیه الله قدوسى (ایشان متصدى مدرسه حقانى قم بود.

2- سیماى فرزانگان ص 60

3- كتاب سیماى فرزانگان ص 64 - 67. صاحب كتاب احتمال مى دهد این شخص خودش ‍ باشد كه از بیم توهم خودستایى با این عبارت بیان مى كند.

4- كتاب سیماى فرزانگان ص 64 - 67. صاحب كتاب احتمال مى دهد این شخص خودش ‍ باشد كه از بیم توهم خودستایى با این عبارت بیان مى كند.

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین – گروه حوزه علمیه تبیان