تبیان، دستیار زندگی
نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده ای در ساختن جامعه دارند. آموزش و پرورش به معنای اعم، با جامعه پذیری مترادف است؛ یعنی فرآیندی که از راه آن، افراد به یادگیری نقش ها، قواعد، روابط و به طور کلی فرهنگ جامعه خود می پردازند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امور تربیتی، انتقال ارزش ها

امور تربیتی، انتقال ارزش ها

عزیزانی که در امورتربیتی هستند سعی کنند رفتار خودشان را، عاقلانه، حکیمانه، خیرخواهانه، اصلاح جویانه، صمیمانه و سرشار از محبت و صفا قرار بدهند. 
مقام معظم رهبری
نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعیین کننده ای در ساختن جامعه دارند.

آموزش و پرورش به معنای عام، با جامعه پذیری مترادف است؛ یعنی فرآیندی که از راه آن، افراد به فراگیری نقش ها، قواعد، روابط و به طور کلی فرهنگ جامعه خود می پردازند.

امور تربیتی، انتقال ارزش ها

مدرسه با آن که واسطه عمده انتقال دانش و مهارت فنی است، به اجتماعی کردن افراد و هم سازی آنان با اخلاق اجتماعی، از راه انتقال ارزش ها، هنجارها و نگرش های اجتماعی مطلوب و مناسب، توجه خاص دارد.

بر همین اساس، شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش، اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا ضمن گسترش فرهنگ اسلامی، دانش آموزان را به احترام و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کرده، آن ها را به اخلاق پسندیده روحی و شخصیتی بیارایند.

اهداف و اصول حاکم بر ستادهای امور تربیتی

ستادهای امور تربیتی، با هدف بیشتر آشنا کردن دانش آموزان با ارزش های اسلامی و ایجاد روحیه دین دوستی و تشویق و ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به داشتن اخلاق اسلامی به وجود آمد.

امور تربیتی، انتقال ارزش هامهم ترین اهداف و اصول حاکم بر ستادهای امور تربیتی را می توان،
امور تربیتی، انتقال ارزش هاپاسداری از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی،
امور تربیتی، انتقال ارزش هابرنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی،
امور تربیتی، انتقال ارزش هاتوجه جدّی به اهمیت نقش معلمان در فعالیت های تربیتی،
امور تربیتی، انتقال ارزش هاتوجه به اهمیت و نقش ویژه دانش آموزان در فعالیت های تربیتی، و
امور تربیتی، انتقال ارزش هاهماهنگی با امور تربیتی منطقه و
امور تربیتی، انتقال ارزش هارازداری در خصوص اسرار شخصی و خانوادگی دانش آموزان

برشمرد که در تمام مراحل، از آغازین روزهای شروع فعالیت ستادهای امور تربیتی تاکنون، همواره مورد توجه مسئولان بوده و می باشد و آنان همواره در تلاش اند تا به بهترین نحو به این اهداف و اصول دست یابند.

وظایف ستادهای امور تربیتی

استمرار و بقای هر جامعه، مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، گرایش ها، دانش ها و مهارت ها، از راه آموزش و پرورش به نسل های جدید است.

مهم ترین وظایف ستادهای امور تربیتی را می توان،

امور تربیتی، انتقال ارزش هاتلاش در راه گسترش فرهنگ اسلامی در بین دانش آموزان و
امور تربیتی، انتقال ارزش هاترغیب آنان به احترام و عمل به ارزش های اسلامی و سعی در تخلّق به صفات پسندیده روحی و شخصیتی،
امور تربیتی، انتقال ارزش هانظارت بر فعالیت های آموزشی و پرورشی و
امور تربیتی، انتقال ارزش هااستفاده از نیروی معلمان و کارکنان متعهد مدرسه به منظور تقویت بُعد «پرورش» در برنامه های درسی و تحقق گسترش فرهنگ اسلامی،
امور تربیتی، انتقال ارزش هانظارت بر برنامه های انضباطی و اخلاقی مدرسه و هدایت و ارشاد دانش آموزان از راه تماس با هسته مشاور منطقه، و بالاخره،
امور تربیتی، انتقال ارزش هابرنامه ریزی به منظور استفاده بهینه از انجمن اولیا و مربیان، به منظور تقویت و توسعه فعالیت های پرورشی مدرسه

برشمرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

گرد آوری و تنظیم: یگانه داودی