تبیان، دستیار زندگی
پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده ولید گفته می‌شود و مخلد هم به معنی همیشگی است پس ترجمه آیه شریفه چنین می‌شود : اطراف مؤمنین پسرهایی که همیشه جوان هستند برای خدمت گذاری . این خادمین زیبا در بهشت جمالشان هم مانند جوانیشان همیشگی است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خادمان بهشتی چه کسانی هستند؟


یطوف علیهم ولدان مخلدون باکواب و اباریق و کأس من معین لا یصدعون عنها و لا ینزفون و فاکهة مما یتخیرون و لحم طیر مما یشتهون.

پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده ولید گفته می‌شود و مخلد هم به معنی همیشگی است پس ترجمه آیه شریفه چنین می‌شود : اطراف مؤمنین پسرهایی که همیشه جوان هستند برای خدمتگزاری . این خادمین زیبا در بهشت جمالشان هم مانند جوانیشان همیشگی است .


بهشت

خادمان بهشتی چه کسانی هستند؟

به پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده ولید گفته می‌شود و مخلد هم به معنی همیشگی است پس ترجمه آیه شریفه چنین می‌شود : اطراف مؤمنین پسرهایی که همیشه جوان هستند برای خدمت گذاری . این خادمین زیبا در بهشت جمالشان هم مانند جوانیشان همیشگی است .

بعضی از مفسرین احتمال داده‌اند مخلد از خلد به معنای گوشواره و زینت آمده باشد یعنی پسرانی که خادم اهل بهشتند آرایش شدگان به گوشواره های زرین هستند .

این خادمان بهشتی کیستند؟

برخی احتمال داده‌اند از مخلوقات ابداعی بهشت باشند مانند حورالعین که از خود بهشت آفریده شده است. اما آن از مولا امیر المومنین علیه‌السلام رسیده است این خادم‌ها اولاد کفار و مشرکین هستند که قبل از بلوغ از دنیا رفته‌اند .

اولاد مسلمانان که قبل از بلوغ از دینا می‌روند شکی نیست که بهشتی هستند و اگر پدر و مادرشان بهشتی شدند با آن‌ها محشورند و بنا بر روایتی رسیده که اگر کوچک و شیرخوار بودند و مردند در تحت کفالت حضرت ابراهیم خلیل هستند تا روز قیامت که به والدین خود می‌رسند.)( بحارالانوار ج 3 ) البته قدر مسلم اولاد شیعیان حضرت علی علیه‌السلام هستند که تحت تکفل ابراهیم و ساره می‌باشند .

بدون حجت هیچ کس معذب نمی‌شود

اما اولاد کفار و مشرکین قبل از بلوغ در دنیا تابع پدر و مادرند نجس هستند و اگر بمیرند بنا بر خبری که عبدالله بن سلام از پیغمبر(صلی الله علیه وآله) پرسید: آیا قومی را عذاب می‌کنند بدون اینکه حجت بر آن‌ها تمام شود؟ حضرت فرمودند: معاذ الله نه چنین است. عبدالله گفت بنابراین آیا اولاد کفار در بهشت هستند یا جهنم؟ اگر به بهشت بروند که استحقاق عذاب نداشتند یعنی تکلیف بر آن‌ها نبوده است .

این‌ها بر دو دسته می‌شوند گروهی وارد آتش می‌شوند و آتش آن‌ها را نمی‌سوزاند این عده به بهشت درمی آیند و ( ولدان مخلدون ) هستند که خادم بهشتیان می‌باشند و از عهده امتحان بیرون آمدند. ولی آن عده که سر پیچی کنند و به آتش نمی‌روند مورد عتاب واقع می‌شوند گویند گناه ما چیست ؟ ندا رسد اینجا بلاواسطه امر کردیم اطاعت نکردید آیا در دنیا اطاعت می‌کردید

حاصل روایت شریفه آن است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: خدای تعالی حجت را بر آن‌ها تمام خواهد فرمود همه را در محل واحد جمع می‌کند آنگاه ندا می‌شود (ما دینکم و ما الهکم و ما تعبدون) چه دینی دارید و خدایتان کیست و کی را می‌پرستید؟ گویند پروردگارا تو شاهدی که ما قبل از بلوغ از دنیا رفتیم. ندا می‌رسد آیا اگر فرمان من به شما می‌رسید اطاعت می‌کردید؟ گویند بلی. ندا می‌رسد هم اکنون به گوشه محشر بنگرید فضایی از آتش ظاهر می‌شود، به آن‌ها دستور داده می‌شود به آتش بروید .

این‌ها بر دو دسته می‌شوند گروهی وارد آتش می‌شوند و آتش آن‌ها را نمی‌سوزاند این عده به بهشت درمی آیند و ( ولدان مخلدون ) هستند که خادم بهشتیان می‌باشند و از عهده امتحان بیرون آمدند. ولی آن عده که سر پیچی کنند و به آتش نمی‌روند مورد عتاب واقع می‌شوند گویند گناه ما چیست؟ ندا رسد اینجا بلاواسطه امر کردیم اطاعت نکردید آیا در دنیا اطاعت می‌کردید. ( بحار ج 3 )

اعراف جای مستضعفین

در روایات دیگر اینست که اولاد مشرکین و کفار که قبل از بلوغ مردند مثل دیوانه‌ها هر ضعیف العقل و سفیهی و هر جاهل قاصری که در دنیا اسم خدا و آخرت را نشنیده مثلاً در جنگل‌ها و کوه‌ها زندگی می‌کرده خلاصه هر کس که حجت برایش تمام نشده این‌ها مستضعفین هستند و در قیامت در اعراف جایی میان بهشت و دوزخ آنان را جای می‌دهند، نه معذبند و نه متنعم ( همان ) چون در بهشت حتماً باید ایمان همراه باشد و جهنم جای اهل کفر و جرم است لذا این عده نه درکات دوزخ را دارند و درجات بهشت را . خدا عادل است و به هیچ کس ستم روا نمی‌دارد ولی باید از او فضلش را مطالبه نمود اللهم عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک بنابراین معنی آیه شریفه واضح گردید که بهشتیان را پسران زیبایی که همیشه جوان و زیبایند خدمت می‌کنند .

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت اهل البیت