تک خوانی خانم ها در مقابل آقایان
امام خمینی (ره)
حکم، دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است. (اگر موجب گناه وحرام شود جایز نیست)
استفتائات، ج3، ص 273، س 59
آیت الله بهجت (ره)
اگر موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست و چون نوعاً(غالبا) در معرضیت آن است ،اجتناب شود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله تبریزی (دام ظله)
قرآن خواندن زن و نیز خواندن سرود- در صورتیکه غنا نبوده و مشتمل بر موسیقی لهوی هم نباشد- فی نفسه مانعی ندارد لکن اگر موجب جلب نظر نامحرم و موجب تحریک شهوت باشد جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله خامنه ای (دام ظله)
اگر موجب ریبه و فساد است و جلب توجه نامحرم می کند جایز نیست.
سوال: خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟
الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب
اگرچه صدای زن نامحرم نیست و خوانندگی زن فی نفسه منع شرعی ندارد، ولی هر گاه نفس خواندن با وضع خاص خواننده یا مضمون اشعاری که خوانده می شود به گونه ای باشد که موجب برانگیختن شهوت است، استماع صوت زن برای غیرشوهر او حرام است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله سیستانی (دام ظله)
اگر خوف ابتلا به حرام نباشد جایز است ولی جایز نیست صدای خود را به نحوی زیبا و نازک کند که معمولاً موجب تحریک شهوت باشد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله)
مستلزم فساد است و جائز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
در شرایط فعلی که معمولاً مفسده دارد جایز نیست و اگر بصورت غنا باشد حرام است.
سوال: خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟
الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب
اگر با آواز بخواند یا بصورت غنا بخواند حرام است و اگر بصورت همدلی حرف بزند کراهت دارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله گلپایگانی (ره)
بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند.
مجمع المسایل، ج2، ص231، با استفاده از س 652
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله)
جایز نیست.
استفائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله نوری همدانی (دام ظله)
اگر موجب فساد باشد اشکال دارد.
هزار و یک مسأله فقهی، ج2، ص164، س 545
بخش احکام اسلامی تبیان