حکم گوش دادن به ساز و موزیک
امام خمینی (ره)
اگر غنا و موسیقی نباشد مانع ندارد.
استفتائات، ج2، ص 15، س 36
آیت الله بهجت (ره)
اگر غنا و مطرنباشد مانعی ندارد.
استفتائات،ج 4، ص 541 با استفاده از، س 6394
آیت الله تبریزی (دام ظله)
اگر خواندن به نحو غناء و کیفیت لهوی باشد جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن آن جایز نیست.
استفتائات جدید، ج2، ص210، س 949 و 950
آیت الله خامنه ای (دام ظله)
جواز گوش دادن منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غناء و موسیقی لهوی مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست گوش دادن به آن اشکال ندارد.
اجوبه الاستفتائات ، ص 226 با استفاده از س 1129
آیت الله سیستانی (دام ظله)
غناء عبارت است از کلام بیهوده و لهوی که با آواز و آهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب اجراء می شود و دعاء و ثناء انبیاء و اولیاء و امامان اهل بیت (علیهم السلام) هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی، رزمی، با همان لحن و آهنگ غنائی که یاد شد بنابر احتیاط واجب حرام است و اما آوازهائی که تعریف ما (غناء) بر آن صدق نکند ذاتاً حرام نمی باشد.
فقه برای غرب نشینان، ص 319، س 551 و 552
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله)
هر آهنگ و آوازی که طبعاً طرب آور و مناسب مجالس لهو و لعب باشد به نحوی که عرفاً به آن صورت لهوی و باطل گفته شود خواندن و گوش دادن به آن جایز نیست.
جامع الاحکام، ج1، ص 296، س 1018
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
سوال: افرادی (در رادیو) مدح ائمه طاهرین (علیهم السلام) یا واقعه ی کربلا را خوب می دانند. آیا استماعش جایز است؟
اگر بصورت غنا نباشد مانعی ندارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله نوری همدانی (دام ظله)
اگر غناء و موسیقی نباشد مانعی ندارد.
هزار و یک مسأله فقهی، ج1، ص 126، س 445
پی نوشت:
برای اطلاعات بیشتر به مطالب 185128 و193489و193445 مراجعه نمایید.
بخش احکام اسلامی تبیان