تبیان، دستیار زندگی
ما همگی کم و بیش دارای اسناد ،عکس ها و یا مدارکی هستیم که گذشت زمان باعث از بین رفتن آنها می شود. گاه ممکن است مدارک مهم بوده در صورت از بین رفتن، فرد قادر نباشد که نسخه دیگری از آن را تهیه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از نگهداری عکس تا ویدیوی سه‌بعدی


ما همگی کم و بیش دارای اسناد ،عکس ها و یا مدارکی هستیم که گذشت زمان باعث از بین رفتن آنها می شود. گاه ممکن است مدارک مهم بوده در صورت از بین رفتن، فرد قادر نباشد که نسخه دیگری از آن را تهیه کند. اینجا فناوری به کمک بشر می آید.

تعریف ساده ای از Scanner

Scanner یا پویشگر وسیله ای است که شما را قادر می سازد، از سندی کاغذی تصویربرداری برداری کرده و به کامپیوتر انتقال دهید

از نگهداری عکس تا ویدیوی سه‌بعدی

تعریف گسترده تری از اسکنر:

اسکنرها درحقیقت یکی از انواع دستگاه های ورودی هستند که به دلیل کاربردهای وسیع و متفاوتی که دارند، از تنوع و گستردگی بسیاری برخوردارند.

برای مثال اسکنر اثر انگشت و اسکنر چهره و انواعی از اسکنرها که برای بررسی مغز و قسمتهای مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرند این نوع اسکنرها نقش به سزایی در شاخه پزشکی دارند.

اسکنرهای تصویر نیز، یکی از انواع اسکنرها هستند که برای انتقال تصاویر، متون و یا دست نوشته ها به کامپیوتر متصل می شوند تا به منظور ذخیره و یا ویرایش تصاویر، مورد استفاده قرار گیرند. این اسکنرها نیز به نوبه خود دارای انواع متفاوتی هستند که از میان آنها، اسکنرهای صفحه تخت(مسطح)، به دلیل قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و استفاده راحت، رایجترین نوع اسکنرها محسوب می شوند.

ولی انواع دیگری از اسکنرها نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده اند و کاربردهای تخصصی و یا حرفه ای دارند.

اسکنرها را می توان جانشینی برای دستگاه های اولیه عکس برداری از مسافت دور دانست، که یک سیگنال آنالوگ خطی را از میان خطوط استاندارد تلفن به گیرنده ارسال می کردند و به طور همزمان، شکل متناسب با آن، روی کاغذ مخصوص چاپ می شد

این سیستم بین سالهای 1920- 1990 مورد قرار میگرفت. تصاویر رنگی نیز به شکل 3 تصویر مجزای قرمز- سبز- آبی فرستاده می شد، که البته به دلیل هزینه بالای ارسال، انتقال تصاویر رنگی به این روش، تنها به مناسبت های خاص صورت می گرفت. این دستگاه ها به تدریج توسعه یافتند و در نهایت به شکلی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند در آمدند.

اسکنر سه بعدی

TopShot Laserjet Pro M275 محصولی از HP است که از جسم مورد نظر شما شش تصویر تهیه می کند و با ترکیب آنها در انتها یک عکس سه بعدی در اختیارتان می گذارد.

«این اسکنر همچنین قابلیت اتصال به شبکه بیسیم شما را هم دارد و به محض اتمام اسکن، می توانید تصویر آماده شده را به سیستم مورد نظر انتقال دهید.» جالب است بدانید که این محصول علاوه بر اسکنر سه بعدی، یک چاپگر لیزری هم هست که با برنامه ePrint از طریق اکثر سیستم ها و ابزارها به صورت بیسیم دستور چاپ را دریافت می کند.

از نگهداری عکس تا ویدیوی سه‌بعدی

اسکنر موبایل

اسکنر موبایل که در نمایشگاه CES معرفی شده بود، می تواند فایل های اسکن شده را به صورت بیسیم به کامپیوتر و سیستم عامل های iOS و اندروید ارسال کند. این اسکنر برای ارسال فایل ها برای دیگر ابزارها از یک کارت حافظه اس دی Eye-Fi چهار گیگابایتی استفاده می کند.

نکته دیگر در رابطه با این گجت این است که این دستگاه می تواند فایل شما را هم به صورت عکس و هم PDF ذخیره نماید. شما می توانید با استفاده از دکمه های آن حتی فایل را به صورت رنگی یا سیاه و سفید در اختیار داشته باشید.

از نگهداری عکس تا ویدیوی سه‌بعدی

اسکنر مذکور از یک باتری قابل شارژ استفاده می کند و همچنین با هر بار شارژ می تواند تا 300 صفحه را اسکن کند. تصور کنید که شما به کامپیوتر دسترسی ندارید و باید اسناد شرکت را برای رئیس تان ایمیل کنید، کافی است آنها را از طریق این اسکنر به PDF تبدیل کرده و برای موبایل خود ارسال نمائید. شما همچنین می توانید با وارد کردن صفحات پشت سرهم برای مثال با فواصل زمانی کمتر از 5 ثانیه، آنها را به صورت یک فایل PDF ذخیره نمائید.

از نگهداری عکس تا ویدیوی سه‌بعدی

اسکنر مایکروسافت

مایکروسافت قصد دارد رابط کاربری صوتی و حرکتی جدیدی را به محیط بازی ها و برنامه ها بیاورد، که بیشتر شبیه یک سرگرمی کودکانه می مانند.

دلیل انتخاب نام fusion برای پروژه مایکروسافت این است که قرار است داده های سه بعدی را با نقشه اتاق و دستورات حرکتی در یک کینکت ساده 150 دلاری با هم ترکیب کرده و نتایج قابل توجهی را خلق کنند. کینکت فیوژن نه تنها حضور شما در اتاق را تشخیص می دهد، بلکه حجم بدن شما و تمام اشیاء داخل اتاق را تشخیص داده و یک تصویر سه بعدی کامل از آن می سازد. در یک نمایش آزمایشی با استفاده از نرم افزار ویژه ای، مایکروسافت توانست کینکت فیوژن را تبدیل به یک اسکنر سه بعدی کارآمد کند. جالب است بدانید زمانی که کار اسکن به صورت همزمان انجام شود شما میتوانید به جای یک عکس سه بعدی، در حقیقت یک ویدیوی سه بعدی زنده داشته باشیم که می تواند با اشیاء مجازی در تعامل باشد.

فرآوری: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

techfresh،نارنجی،آشیانه