تبیان، دستیار زندگی
از زمانی که نام ربات در میان مردم به عنوان محصول جدید از پیشرفت فناوری، بر زبانها جاری شد زمان زیادی نمی گذرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مشعل داری المپیک تا معماری ساختمان


از زمانی که نام ربات در میان مردم به عنوان محصول جدید از پیشرفت فناوری، بر زبانها جاری شد زمان زیادی نمی گذرد اما ما شاهد سطح گسترده ای از فعالیت ربات ها در زمینه های مختلف هستیم که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

با روندی که در ساخت روبات ها دیده می شود دور از انتظار نیست که روزی فرا برسد که انسان ها نیاز به فعالیت و کار نداشته باشند و تمام کارها را به ربات ها بسپارند.

مشعل دار المپیک 2012

iCub ، مانند یک كودك است و قادر به یادگیری است. این روبات یك متری که به منظور مطالعه در رابطه با هوش مصنوعی ساخته شده است. حاصل كار گروه توسعه رباتیك در دانشگاه آبریستویث به عنوان بخشی از پروژه IM-CleVeR (ربات هایی با استعداد یادگیری تركیبی و انگیزه ذاتی) با هدف ساخت كنترل كننده رباتی بر اساس ایده های الهام گرفته از علم اعصاب و روانشناسی است.

در سپتامبر سال 2044 ، طراحی و ساخت این روبات توسط  10 موسسه از کشورهای اروپا در در زمینه های رباتیك، علم اعصاب، روانشناسی رشد و فراگیری ماشین ، شروع به فعالیت کردند.

از مشعل داری المپیک تا معماری ساختمان

جالب است بدانید که این ربات قادر به تیر اندازی نیز می باشد. پس از آموختن شیوه در دست گرفتن كمان و رها كردن تیر ، توانست طریقه  نشانه‌ گرفتن را به تنهایی انجام دهد. جیمز لاو، سازنده این روبات بر این عقیده است که به پاس قدر دانی آلن تورینگ، پدر نسل نوین برنامه نویسی، در صدمین سالگرد تولد وی، این ربات هوشمند را در المپیك لندن 2012 به عنوان مشعل دار به نمایش بگذارد.

روبات جراح

 از این ربات که داوینچی نام دارد، در عملهای جراحی حساس استفاده می شود و قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارد. به همین دلیل، مسئولین NASA با توجه به این که این روبات می تواند چنین کار حساسی را انجام دهد، به فکر استفاده از این روبات در فضا هستند.

تعمیر فضاپیما و سفینه های فضایی و اجزای موجود در ایستگاه های فضایی کاری پرهزینه است و البته با خطر همراه است. انجام این امور نیاز به هزینه زیاد برای تربیت فضانوردی ماهر و شجاع دارد.

از مشعل داری المپیک تا معماری ساختمان

به همین منظور NASA، به مهندسان سازنده این ربات که از دو دانشگاه روباتیک پزشکی دانشگاه جان هاپکیز و دانشگاه ویرجینیا هستند، مراجعه کرد و درخواست طراحی رباتی را داشت که قادر به تعمیرات در فضا باشد.

همدمی گران قیمت

 این روبات قادر است با شما به صحبت بپردازد و احساساتی شود. شرکتHammacher Schlemmer سازنده این روبات است که ERA نام دارد و دارای قیمت 65 هزار دلار می باشد.

ERA قادر است به صحبت های شما گوش دهد، مفهوم حس های پنج گانه را متوجه می شود، این روبات حدود 137 سانتیمتر بوده و می تواند با استفاده از 19 موتور کوچک بیشتر قسمت های بدن را حرکت دهد، ERA مجهز به میکروفن و دوربینی کوچک است که وظیفه دیدن و شنیدن را انجام می دهد.

همچنین این روبات می تواند در صحبت هایی که انجام می شود شرکت کند. شادی، گیج شدن، خشم، غمگینی و خجالت را بواسطه زبان بدن، میزان شدت صدا، چشمها و آنتن هایی که از LED های چند رنگی است، نشان دهد.

از مشعل داری المپیک تا معماری ساختمان

در صورتی که کاربر بخواهد حس شادی را در این ابزار ببیند، روبات صاف می ایستد و چشمهایش به رنگ سبز می درخشد و آنتن های سبز رنگ خود را نیز به صورت صاف نگه می دارد. همچنین ERA زمانی که دجار خشم می شود، رنگ چشم های وی قرمز شده و آنتن های خود را به سمت عقب می کشد.

تمام رفتارهای تعاملی موجود در این روبات را می توان از فاصله 30 متری و با استفاده از تبلتی که مجهز به  Headset است، کنترل کرد. بدنه این روبات از اسکلت بندی آلومینیومی ساخته شده است و پوسته آن پلاستیکی است و انرژی خود را به واسطه انرژی AC تامین می گردد.

ERA قادر است به صحبت های شما گوش دهد، مفهوم حس های پنج گانه را متوجه می شود، این روبات حدود 137 سانتیمتر بوده و می تواند با استفاده از 19 موتور کوچک بیشتر قسمت های بدن را حرکت دهد

رباتهای معمار

در فرانسه، روبات ها توانستند در نمایشی که بیانگر ترکیب فناوری و معماری بود یک برج 6 متری درست کنند. این روبات های پرنده مصالح مورد نیاز را بلند کرده و آن ها را روی هم قرار می دادند تا ساخت برج به اتمام رسید.

در این برنامه که به منظور نمایش قابلیت و آزمایش نهایی این روباتها انجام شد. هر یک از روبات ها بواسطه برنامه تعیین شده، بخشی از طرح برج را به صورت طور جداگانه انجام می دادند و بلوک های مخصوص ساخت را از زمین بلند کرده و در جای خود قراردادند.

از مشعل داری المپیک تا معماری ساختمان

این روباتها با هم هیچ تصادم و برخوردی نداشتند و نکته جالب اینکه قابلیت شناسایی همدیگر را در حین پرواز داشته و از طریق بی سیم قابل کنترل هستند.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

robocup

New science magazine

Pop science