تبیان، دستیار زندگی
آیا زمانی که از اینترنت استفاده می کنید و به راحتی در بین صفحات وب جا به جا می شوید و اطلاعاتی را دریافت می کنید، به این فکر کرده اید که در صورتی که اینترنت وجود نداشت، چه می شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت مزایای بیشتری دارد یا معایب؟


آیا زمانی که از اینترنت استفاده می کنید و به راحتی در بین صفحات وب جا به جا می شوید و اطلاعاتی را دریافت می کنید، به این فکر کرده اید که در صورتی که اینترنت وجود نداشت، چه می شد؟

اینترنت مزایای بیشتری دارد یا معایب؟

به جرات می توان گفت، هیچ محدودیت سنی در استفاده از اینترنت وجود ندارد و همه اقشار موجود در جامعه با اهداف متفاوت از اینترنت استفاده می کنند. در ادامه به تاریخچه ای در رابطه با اینترنت و مزایا و معایب پیدایش آن می پردازیم.

در ابتدا قصد بر این بود که شبکه‌ای بسازند که در آن داده‌ها به صورت اتوماتیک بین مبدا و مقصد حتی در صورت از بین رفتن بخشی از مسیرها جابه‌جا و منتقل شوند. هدف ایجاد یک شبکه اینترنتی نبود! فقط یک اقدام احتیاطی در مقابل حمله احتمالی موشک‌های اتمی دوربرد بود. به این ترتیب زمینه ایجاد اینترنت فراهم شد.

در سال 1966، شخصی به نام Baran که در موسسه ARPA فعالیت داشت، دو کامپیوتر را در شرق و غرب آمریکا به هم متصل کرد و انقلابی در نحوه صدور اطلاعات در دنیای ارتباطات رخ داد که نتیجه آن را امروز همه ما تجربه می کنیم.

اما اینترنت و استفاده از آن مزایای بیشتری دارد یا معایب بیشتری؟

اینترنت جایگزین تمام روش های سنتی شده است به گونه ای که امروزه می توان امور مرتبط با بانکداری، تحصیل، ارسال نامه، کتاب و تحقیقات، خواندن روزنامه، فیلم و موسیقی و ... را بواسطه اینترنت انجام داد. به این ترتیب شما در خانه می نشینید و کارهای خود را به وسیله اینترنت انجام می دهید و در زمان و هزینه صرفه جویی کرده و به امور دیگر می پردازید.

اینترنت مزایای بیشتری دارد یا معایب؟

اما  همیشه هم این فناوری مفید نبوده به طور مثال اگر در مورد کودکان بررسی کنیم به این موارد برخورد خواهیم کرد که:

کودکان علاوه بر خطر اعتیاد به بازی‌های اینترنتی در معرض آموزش بسیاری از مسائل غیراخلاقی نیز قرار می‌گیرند. در واقع عدم محدودیت در دنیای اینترنت و استفاده از آن و جاری نبودن قوانین محدود‌کننده خاص بر اینترنت، در رشد و آینده آنها تاثیر دارد. از طرف دیگر بسیاری از کودکان با جست و جو در اینترنت از موضوعات علمی آگاهی پیدا کرده و از فناوری های روز اطلاع پیدا کرده و زمینه های رشد علمی آن فراهم می گردد.

استفاده از اینترنت برای نوجوانان نیز دارای مزایا و معایبی است که با توجه به سن حساس این دوره از زندگی باید در نظر گرفته شود. از مزایای استفاده برای این گروه سنی می توان به انجام تحقیقات درسی و کسب اطلاعات مرتبط با زمینه های درسی که موجب می شود افراد مطالب درسی را بهتر درک کنند و خود به دنبال یادگیری باشند می توان اشاره کرد. حتی در این زمینه مدارس مجازی نیز ایجاد شده است.

در سال 1966، شخصی به نام Baran که در موسسه ARPA فعالیت داشت، دو کامپیوتر را در شرق و غرب آمریکا به هم متصل کرد و انقلابی در نحوه صدور اطلاعات در دنیای ارتباطات رخ داد

از طرف دیگر اینترنت دسترسی به سایت هایی را فراهم میکند که دارای اطلاعاتی است که مناسب برای همه سنین نیست و نوجوان با مشاهده آن ها به بلوغ زودرس و مشکلات دیگری دچار می شود.

در سوی دیگر دانشجویان می باشند که با استفاده از اینترنت در هر کجا و در هر مکانی می توانند به امور مرتبط با تحصیل خود بپردازند و از اینترنت به عنوان منبع و کتاب خانه ای که همیشه باز است، استفاده کنند. اما معایبی هم دارد که فرد را وابسته به جست وجو های غیر حضوری کرده و کیفیت کاری را پایین می آورد.

در زمینه های اداری نیز، امروزه تمام ادارات و سازمان ها دارای سایت هایی هستند که امکانات خود را در سایت برای افراد به نمایش گذاشته و افراد را قادر می سازد که بسیاری از کارها را به صورت غیر حضوری انجام دهند. به این ترتیب تعداد مراجعین به سازمان ها کاهش یافته و زمان کمتری برای انجام کارها نیاز می باشد. حتی مدیران می توانند بدن نیاز به حضور در شرکت و کارخانه ، سازمان خود را کنترل و مدیریت کنند، با افراد به صحبت بپردازند و دستورات لازم را صادر کنند.

اینترنت مزایای بیشتری دارد یا معایب؟

اینترنت برای آن دسته از افرادی که به دلیل های مختلف مانند بیماری های واگیردار، معلولیت و یا زندگی در نقاط دور از شهر و ... هستند نیز مفید بوده و افراد می توانند به راحتی از دنیا و تمام اتفاقات باخبر باشند. همچنین افراد بواسطه اینترنت می توانند بدون نیاز به شرکت در کلاس های حضوری، در دانشگاه های مجازی به تحصیل بپردازند.

در بسیاری از کشورها اینترنت در سیاست نیز دخیل شده و انتخابات به صورت مجازی انجام شده است. با توجه به مطالب گفته شده اینترنت در تمام مراحل کاری در زندگی روزمره حضور دارد و می توان بسیار از آن سود برد. گرچه بواسطه اینترنت تمام کارها را می توان انجام داد، اما این امر باعث کاهش فعالیت های بدنی شده و فرد را به مرور بی تحرکی می کند که این خود در آینده نه چندان دور به یک مشکل حاد تبدیل خواهد شد.

فراوری فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Khabaronline, narenji , daneshnameh roshd, wiki pedia