تبیان، دستیار زندگی
خانم‌ها، آقایان این همه استرس و تنش برای چیست؟ آرامشتان را حفظ کنید زیرا کاهش استرس به خوش اندام شدنتان کمک می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس‌تان را کم کنید تا خوش‌اندام شوید


خانم‌ها، آقایان این همه استرس و تنش برای چیست؟ آرامشتان را حفظ کنید زیرا کاهش استرس به خوش اندام شدنتان کمک می‌کند.

استرس

کورتیزول که به هورمون استرس معروف است اگر به طور مداوم ترشح شود باعث می‌شود که چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم تجمع کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیای تعداد از افراد بزرگسال چاق را تحت نظر گرفتند. آن‌ها می‌خواستند بدانند با ایجاد تغییراتی در زندگی این افراد یعنی با کنترل استرس آن‌ها و بالا بردن اعتماد به نفسشان چه تغییراتی رخ می‌دهد.

محققان 47 زنی که شاخص توده‌ی بدنشان 31.2 بوده را به دو گروه تقسیم کردند: گروه اول برنامه‌هایی برای غلبه بر استرس دریافت کردند و 23 نفر باقیمانده هیچ برنامه ای برای کنترل استرس و تنش‌های روزانه نداشتند و زندگی روزمره‌شان را ادامه دادند.

هیچ‌کس در این پژوهش رژیم لاغری نداشته و هر دو گروه تنها در کلاس‌های آموزشی تغذیه‌ی مناسب و همچنین کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کردند.

به مدت 9 هفته زنان گروه اول مجبور بودند برنامه‌هایی برای کنترل استرس و غلبه بر خواسته های غذایی‌شان مثل احساس گرسنگی، سیری و غیره را دنبال کنند. به این متدها روزانه 30 دقیقه مدیتیشن نیز اضافه شد.

در نهایت محققان ملاحظه کردند زنانی که اطلاعات دقیق‌تری نسبت به بدن خود و علائم آن دریافت کرده بودند استرس‌هایشان را بهتر کنترل کرده‌اند و میزان کورتیزول و چربی‌های ناحیه‌ی شکم آن‌ها کمتر شده است.

کورتیزول که به هورمون استرس معروف است اگر به طور مداوم ترشح شود باعث می‌شود که چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم تجمع کنند

جنیفر دوبنمیر که مسئولیت سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته است می‌گوید: «در این پژوهش ما سعی کردیم توجه افراد را به نوع احساس گرسنگی، لذت تغذیه‌ی مناسب و احساس سیری جلب کنیم. این اطلاعات باعث می‌شود افراد میزان غذایی که مصرف می‌کنند را کنترل کنند. بسیاری از چاقی‌ها ناشی از گرسنگی‌های روانی است. افرادی که استرس دارند نمی‌توانند تغذیه‌ی مناسبی داشته باشند. ما سعی کردیم این احساسات و پارامترهای بیرونی که منجر به پرخوری می‌شود را کنترل کنیم.»

محققان توصیه می‌کنند برای سالم زیستن و پیشگیری از اضافه وزن، استرس‌هایتان را کنترل کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:lanutrition

مطالب مرتبط:

مطالبی جامع و کامل درباره‌ی رژیم ‌های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.