تبیان، دستیار زندگی
بخشندگى مَرد، او را نزد رقیبان و مخالفانش محبوب مى‏سازد و بخل او، او را نزد فرزندان خودش منفور مى‏کند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهایی برای محبوبیت !


بخشندگى مَرد، او را نزد رقیبان و مخالفانش محبوب مى‏سازد و بخل او، او را نزد فرزندان خودش منفور مى‏کند .
امام علی

امام على علیه السلام فرمود:

«جُودُالرَّجُلِ یُحَبَّبُهُ اِلىأَضْدادِهِ وَبُخْلُهُ یُبْغِضُهُ اِلىأَوْلادِهِ. » ؛

بخشندگى مَرد، او را نزد رقیبان و مخالفانش محبوب مى‏سازد و بخل او، او را نزد فرزندان خودش منفور مى‏کند. (غررالحکم ج3 ص358 )

گاهى نزدیکان، دور مى‏شوند و دوران، نزدیک.

خویشان، بیگانه مى‏گردند، و بیگانگان، خویش!

عامل آن را در نوع رفتار و معاشرت باید جستجو کرد و دریافت که چه چیزهایى محبوبیت آور است و چه عواملى نفرت و گریز پدید مى‏آورد.

در سخن مولى، جود و بخل که صفتى نفسانى در ما و نوعى رابطه مالى و مادى با دیگران است، از جمله این عوامل محبّت‏آور یا نفرت‏آور به شمار آمده است.

دوستان و خویشاوندان هم اگر شاهد بذل و بخشش نباشند، کم‏کم فاصله مى‏گیرند و رابطه‏ها را مى‏کاهند و اگر خیرى ببینند، جذب شوند و گرد مى‏آیند، هر چند خویش نباشند.

این، صفت مطلوبى نیست، ولى به هر حال، طبع بشر اینگونه سرشته است که بنده و مرید و هوادار کسى شود که بخشنده باشد. به قول سعدى:

                            بنده حلقه به گوش ارننوازى برود          لطف کن لطف، که بیگانه شود حلقه به گوش

در خانواده و نسبت به فرزندان نیز چنین است. علاوه بر حقوق واجب و تعهدات شرعى و قانونى که پدر نسبت به تأمین نیازهاى مالى فرزندان دارد، برخورد سخاوتمندانه، او را نزد همسر و فرزندان خویش محبوب مى‏سازد.

برعکس، اگر شاهد بخل و امساک باشند، بیزار مى‏شوند و چه بسا چشم انتظار روزى که پدر نباشد و آنان رها از این محدویت‏ها و سختگیرى‏ها به نوایى برسند!

جود، کلید است و بخل، قفل. مبادا قفل را در جاى کلید به کار گیریم و به جاى گشودن، ببندیم...

عملکردهایى که میزان خردمندى و فرزانگى اشخاص است، در جنبه‏هاى اجتماعى و معاشرت، بهتر نمودار مى‏گردد. فرستاده و قاصدى که از سوى شما پیام و چیزى را به دیگرى مى‏رساند، در قدرت انتقال و مراعات ادب نماینده شما محسوب مى‏شود

آراستگى

امام على علیه السلام فرمود: «أَلتَّجَمُّلُ مِنْ‏أَخْلاقِ المُؤمِنینَ»؛ آراستگى از اخلاق مؤمنان است. (غررالحکم)

وقتى خدا زیباست و زیبایى را دوست مى‏دارد، دین او هم زیباست و دستورهاى مکتبى هم آراسته و زینت بخش اخلاق و زندگى و نشاط آور براى جسم و روح است.

دین چه گناه دارد، اگر برخى پیروان آن، به رهنمودش عمل نکنند و موجب شوند چهره نازیبایى از آیین خداى جمیل و جمال آفرین انعکاس یابد؟!

نظم و نظافت و تمیزى و آراستگى، ره‏آورد غرب و اروپاییان نیست، بلکه فرمان اکید و صریح دین ماست. سیره بزرگان دین نیز، شاهد این مدعاست.

وقتى رسول خدا همواره آراسته و منظم بود و مى‏فرمود که از خلق و خوى یک مؤمن، آن است که وقتى به دیدار برادران دینى مى‏رود، یا در جمع آنان حضور مى‏یابد، آراسته ظاهر شود، نگاه مکتب به این مسأله روشن مى‏شود.

آراستگى، غیر از مدپرستى و خودباختگى و تشبیه به بیگانگان در قیافه و لباس و آرایش است.

حد و مرز گناه نیز باید شکسته نشود و به نام آراستگى قیافه‏هاى فسادانگیز نباید رواج یابد.

نه ژولیدگى و وارفتگى و بدبویى و یقه چرکى، نه تقلید از بیگانه و الگوگیرى از گروه هاى مبتذل و شکل و شمایل بى‏هویت‏ها و خود باختگى در برابر فرهنگهاى وارداتى.

بلکه... آراستگى آمیخته به عفاف و پاکدلى و پاکدامنى، آنگونه که پیشوایان دین داشتند و مى‏خواستند.

وقتى خدا زیباست و زیبایى را دوست مى‏دارد، دین او هم زیباست و دستورهاى مکتبى هم آراسته و زینت بخش اخلاق و زندگى و نشاط آور براى جسم و روح است

نشانه‏هاى فرزانگى

امام على علیه السلام فرمود:

«ثَلاثَهٌ تَدُلُّ عَلىعُقُولِ أَرْبابِها: أَلرَّسُولُ وَالْکتابُ وَالْهَدِیَّةُ»؛ سه چیز، نشان دهنده عقل و خرد صاحبان آنهاست: فرستاده، نامه و هدیه. (غررالحکم ج3 ص343 )

قضاوت ما درباره افراد، براساس عملکرد آنان است.

عملکردهایى که میزان خردمندى و فرزانگى اشخاص است، در جنبه‏هاى اجتماعى و معاشرت، بهتر نمودار مى‏گردد. فرستاده و قاصدى که از سوى شما پیام و چیزى را به دیگرى مى‏رساند، در قدرت انتقال و مراعات ادب نماینده شما محسوب مى‏شود.

نوشته و نامه‏اى را نیز، که به صورت درخواست، شکایت، انتقاد، تقاضا، یا ابراز محبت و علاقه به کسى مى‏نویسید، تراوش فکر شماست. در اینکه با چه لحن و بیانى چه مطلبى را نوشته و خواسته و گفته‏اید، باز پاى عقل و خرد شما در میان است.

هدیه و تحفه‏اى را هم که به هر مناسبت و دلیل براى کسى مى‏برید، جایزه‏اى را که به کسى مى‏دهید، سوغاتى که براى دیگرى از سفر مى‏آورید، در همه اینها مراعات اصل هدیه و جنس و نوع آن و تناسبش با مخاطب و دریافت کننده، شرط عقل است.

همچنان که تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد، تا شخصى هم چیزى ننویسد یا پیامى و قاصدى نفرستد. به میزان خردمندى او نمى‏توان پى‏برد.

در گفته‏ها، نوشته‏ها، درخواست ها و هدیه‏ها، عقل خود را به نمایش مى‏گذارید. آثار باید آینه روحیات زلال و اندیشه‏هاى درست باشد.

فرآوری : محمدی

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع : حكمتهاى علوى علیه السلام ، جواد محدّثى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.