تبیان، دستیار زندگی
اولین قطارها در سال 1500 میلادی ایجاد شدند و در ابتدا ریل قطار از جنس چوب ساخته شده بود و واگن‌ها توسط اسب های پر قدرت کشیده می‌شدند. قطار بخار در اوایل سال 1800 اختراع گردید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی ترن ها


اولین قطارها در سال 1500 میلادی ایجاد شدند و در ابتدا ریل قطار از جنس چوب ساخته شده بود و واگن‌ها توسط اسب های پر قدرت کشیده می‌شدند. قطار بخار در اوایل سال 1800 اختراع گردید.

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی

به گزارش پاپ‌ساینس، بین دو شهر شانگهای و هانگ ‌زو، پایتخت ایالت زجیانگ شرقی چین، قطاری حرکت خواهد کرد که از هر قطار برقی دیگری در دنیا سریع تر است این قطار با سرعت  416,59 کیلومتر در ساعت حرکت می کند.

این قطار که هارمونی نام گرفته است، قطاری الکتریکی از نوع CRH-380A است. در حقیقت رکورد قبلی هم متعلق به چینی‌ها بود. در ژوئن 2008 قطار برقی CRH3 که بین دو شهر پکن و تیانجین حرکت می‌کرد هم به سرعت 394,28 کیلومتر بر ساعت رسید تا در زمان خود، رکورددار قطارهای برقی دنیا شود. حالا با کمی ارتقاء، باز هم چین رکورددار است.

با وجود این که کشور چین گسترده‌ترین خطوط راه‌آهن پرسرعت را در کل دنیا دارد، اما در بسیاری از خطوط از جمله همین خط شانگهای به هانگ زو، مردم استقبال چندانی از قطارهای پرسرعت نکرده‌اند. دلیل عمده این عدم اشتیاق این است که قیمت بلیط قطارهای پرسرعت دو برابر بلیط قطارهای معمولی است. به علاوه بسیاری از مسافرین معتقدند که توقف‌های متعدد در بین راه، عملا پرسرعت بودن قطار بین ایستگاه‌ها را بی‌فایده می‌کند.

گلاسیراکسپرس کندترین قطار سریع السیر جهان بوده و امکان لذت طولانی مدت از زیبایی‌های طبیعت را در اختیار مسافران قرارمی دهد

حالا دولت چین امیدوار است که با این سرعت فوق‌العاده بالا، ‌مسافران استقبال بیشتری از قطارهای پرسرعت بنمایند. به همین دلیل هم دولت چین تصمیم دارد تا سال 2012 میزان ریل‌های قطارهای پرسرعت را در این کشور به دو برابر یعنی حدود 8.000 مایل (حدود 13 هزار کیلومتر) افزایش دهد.

هند دارای لوکس ترین و مجلل ترین قطار های دنیا است. به گزارش فوربس، ماهاراجه اکسپرس جدیدترین قطار فوق لوکس توریستی در هندوستان است. این قطار بسیار مجلل و در واقع اولین قطاری است که با این کیفیت ،تزئینات و خدمات ایستگاه در هندوستان راه اندازی شده است.

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی

تزئینات داخلی این قطار به طور اختصاصی و کاملا منحصر بفرد است. این قطار دارای 23 واگن و گنجایش آن 82 مسافر است، قطار ماهاراجه اکسپرس دارای 5 سوئیت بسیار مجلل و لوکس است که هر کدام از این سوئیت ها دارای چهار اتاق با امکانات کامل است.این قطار دارای اتاق خواب حمام و دستشویی های شیک و مجزا است.

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی

گلاسیر اکسپرس یا قطار سریع السیر کوه یخ، در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین و زیبا‌ترین مسافرت‌های ریلی جهان را به خود اختصاص داده است. این مسیرکه مرتبط کننده دو منطقه کوهستانی آلپ و زرمارت سویس است از 291 پل و 91 تونل تشکیل شده و درارتفاع 2033 متری سطح دریا قرار دارد.

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی

زیبایی این مسیر مناظر زیبای منطقه آلپ همچون چمنزارها، قله‌های برفی، یخچال‌ها و دریاچه‌هایی است که مسافران را تا انتهای مسیر به وجد می آورد. البته این قطار سریع السیر نیست و کندی آن است که موجب لذت افراد از مناظر  می گردد. به همین خاطر گلاسیراکسپرس کندترین قطار سریع السیر جهان بوده و امکان لذت طولانی مدت از زیبایی‌های طبیعت را در اختیار مسافران قرارمی دهد.

قطار ستاره اروپا، فاصله میان انگلستان و فرانسه را تنها در 2 ساعت 15 دقیقه می‌پیماید و با سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت سریعترین راه اتصال زمینی دو کشور محسوب می شود.

از سریعترین تا مجهزترین با تکنولوژی

ستاره اروپا یا Europe star  از سه پایانه لندن، آکسفورد و ابسفلیت آغاز و آنها را به شمال فرانسه، مرکز پاریس، منطقه دیزلی لند پاریس و بروکسل متصل می کند. روزانه مسافران و گردشگران متعددی از این مسیر برای سفرهای تفریحی خود استفاده می کنند.

فرآوری: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Khabaronline, narenji, wikipedia