تبیان، دستیار زندگی
خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی می‌شوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبی‌ها شو !


اگر می‌خواهید رستگار شوید هم رنگ عالم هستی شوید رنگی که هیچ گاه فراموش شدنی نیست و آن رنگی نیست جز رنگ خدایی :

(صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ  : رنگ الهی [توحیدی را بگیرید] و چه رنگی از رنگ الهی خوش‌تر است؟ و ما پرستندگان اوییم.) ( البقرة :  138)


جماعت

ضرب‌المثل های زیادی در بین ما رایج است  و هر روز در موقعیت‌های مختلف بعضی از آن‌ها  به گوش ما می‌خورد که هر کدام به نوبه خودش دارای مفاهیم و معانی و درس‌هایی برای زندگی اجتماعی و فردی ماست برای مثال :

1) وقتی کسی را متهم به گناهی کنند ولی آن فرد گناهی نکرده باشد، گفته می‌شود: آش نخورده و دهان سوخته

2) به آدم ساده‌لوحی که برای رسیدن به هدفی تلاش کند، اما در  آخرین لحظه به دلیل نادانی و سادگی موفقیت و موقعیتش را از دست بدهد، می‌گویند بیلش را پارو کرده است.

3) در مورد دوستی با فرد نادانی که از روی محبت موجب آزار دوست خود می‌شود این مثل معروف شده که می‌گویند ”‌دوستی فلانی مثل دوستی خاله خرسه است .

4) به کسی که به فکر آینده‌اش نیست و دچار مشکل  می‌شود این ضرب‌المثل را می‌گویند: جیک‌جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟

و هزاران ضرب‌المثل دیگر که بارها هم شنیدید و هم استفاده کردید اما در میان هزاران ضرب‌المثل موجود آنچه بیشتر از بقیه در حرف‌ها و حدیث‌ها رایج می‌باشد ضرب‌المثل (خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو)است که معانی زیادی برای آن نقل کرده‌اند .

عده ای برای اینکه بار گناه خود را کم کنند این ضرب‌المثل را استفاده می‌کنند و برای مثال می‌گویند این همه دروغ می‌گویند و ماهم دروغ می‌گوییم اشکالی ندارد, این همه بی حجابی در جامعه زیاد است و ماهم بی حجاب می‌گردیم مشکلی ندارد و ... .

در این میان به سراغ آیات الهی رفتیم تا در سایه سار نسخه های طلایی قرآن کریم بتوانیم این ضرب‌المثل را بفهمیم و به آن بپردازیم .

خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی می‌شوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام می‌دهند

آیات الهی را در یک تقسیم بندی می‌توان به دو گروه تقسیم کرد.

آیاتی که انسان‌ها را دعوت به هم رنگ شدن با خوبی‌ها می‌داند و از طرفی دیگر  آیاتی که انسان را از هم رنگ شدن با بدی‌ها نهی می‌کند .

خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبی‌ها شو

1) (تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً: آسمان‌های هفتگانه و زمین و هر کس که در آن‌هاست او را تسبیح می‌گویند، و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش، تسبیح او می‌گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را در نمی‌یابید. به راستی که او همواره بردبار [و] آمرزنده است.( الإسراء :  44)

2)(وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ: و گفتند: «خداوند فرزندی برای خود اختیار کرده است.» او منزّه است. بلکه هر چه در آسمان‌ها و زمین است، از آنِ اوست، [و] همه فرمان پذیر اویند.)( البقرة : 116)

همرنگ شو تا رسوا نشوی

وقتی تمام عالم و هستی و آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه در حال ستایش و عبادت خداوند متعال هستند و وقتی همه هستی فرمان بر او هستند اگر می‌خواهی رسوای عالم و آدم نشوی باید هم رنگ جماعت شوی و این هم رنگ شدن تو هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد مگر برای خود تو .

اما اگر هم رنگ جماعت نشوی به یقین متوجه باش که :

(وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمیدا: و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ خداست. و ما به کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده، و [نیز] به شما سفارش کردیم که از خدا پروا کنید. و اگر کفر ورزید [چه باک؟ که] آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آنِ خداست، و خدا بی نیاز ستوده[صفات] است.)( النساء :  131)

پس اگر می‌خواهی رسوای عالم نشوی و موفق و خوشبخت باشی راهی جز این نداری که هم رنگ خوبی‌ها شوی .

خواهی نشوی رسوا هم رنگ بدی‌ها نشو

(قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: بگو: «پلید و پاک یکسان نیستند، هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آوَرَد. پس ای خردمندان، از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید.( المائدة :  100)

بعضی از افراد در موقع ارتکاب گناه با خود می‌گویند کسی به کسی نیست و ما در میان همه این گناهان و اشتباهات عددی نیستیم اما از دیدگاه قرآن کریم هرچند کثرت گناه و پلیدی در جامعه زیاد باشد شعار کسی به کسی نیست کاملاً غلط است

خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی می‌شوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام می‌دهند.

شعار کسی به کسی نیست

بعضی از افراد در موقع ارتکاب گناه با خود می‌گویند کسی به کسی نیست و ما در میان همه این گناهان و اشتباهات عددی نیستیم اما از دیدگاه قرآن کریم  هرچند کثرت گناه و پلیدی در جامعه زیاد باشد شعار کسی به کسی نیست کاملاً غلط است چرا که :

(لِیَمیزَ اللَّهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ یَجْعَلَ الْخَبیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیَرْکُمَهُ جَمیعاً فَیَجْعَلَهُ فی جَهَنَّمَ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ : تا خدا، ناپاک را از پاک جدا کند، و ناپاک‌ها را روی یکدیگر نهد و همه را متراکم کند؛ آنگاه در جهنم قرار دهد. اینان همان زیانکارانند.) (الأنفال : 37)

رنگ خدایی

از دیدگاه قرآن کریم یکی از بهترین اسرار و رموز خوشبختی و موفقیت در زندگی آن است که هم رنگ بدی‌ها در جامعه نباشید چرا که هم رنگ شدن نتیجه ای جز رسوا شدن ندارد و این قانون جهان هستی است که هیچ کسی با ارتکاب گناهان و حرکت برای خلاف نظام هستی که همه تسبیح گوی خداوند هستند به موفقیت و خوشبختی و عزت نخواهد رسید پس اگر می‌خواهید رستگار شوید هم رنگ عالم هستی شوید رنگی که هیچ گاه فراموش شدنی نیست و آن رنگی نیست جز رنگ خدایی :

(صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ : رنگ الهی [توحیدی را بگیرید] و چه رنگی از رنگ الهی خوش‌تر است؟ و ما پرستندگان اوییم.) ( البقرة :  138)

امین ادریسی

بخش قرآن تبیان