تبیان، دستیار زندگی
استقلال در نیم فصل اول لیگ برتر امسال، نه تنها صدرنشین لیگ شد بلکه بهتر از سایر تیم ها بازی کرد و در مجموع، فوتبالی باکیفیت به نمایش گذاشت. اما اکنون ورق برگشته و تشت بخت این تیم از بام فروافتاده است. به راستی چرا چنین شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتح الله زاده مقصر اصلی ناکامی‌ها


استقلال در نیم فصل اول لیگ برتر امسال، نه تنها صدرنشین لیگ شد بلکه بهتر از سایر تیم ها بازی کرد و در مجموع، فوتبالی باکیفیت به نمایش گذاشت. اما اکنون ورق برگشته و تشت بخت این تیم از بام فروافتاده است. به راستی چرا چنین شد؟

فتح الله زاده

همه مشکلات استقلال از وقتی شروع شد که فرهاد مجیدی با دلیلی که بیشتر شبیه بهانه بود، از استقلال جدا شد.

زمانی که مجیدی از این تیم رفت، این پرسش مطرح شد که رفتن مجیدی از استقلال، به نفع این بود یا به ضررش؟ نفع رفتن مجیدی، پولی بود که الغرافه قطر به فتح الله زاده داد تا او بتواند با بازیکنانش در پایان نیم فصل تسویه حساب کند و بازیکنانی جدید را به استقلال بیاورد.

اما ضرر ترک استقلال از سوی مجیدی، از دست رفتن وزنه اصلی این تیم در مواجهه با حریفانش بود.

مجیدی در نیم فصل اول بهترین بازیکن استقلال بود و هیچ عجیب نیست تیمی که بهترین بازیکنش را از دست می دهد، در نیم فصل دوم افت کند.

اما دومین ضربه اساسی به پیکره استقلال، دعوای مجتبی جباری و پرویز مظلومی بود. در همه تیم های دنیا، پیش می آید که مربی و بازیکن با یکدیگر اختلاف پیدا کنند. این امری طبیعی است. اما مشکل استقلال از وقتی شروع شد که جباری در مصابه با رسانه ها، مظلومی را عنصری بی اختیار و ضعیف جلوه داد و پس از آن هم، قدرقدرت تر از قبل به ترکیب ثابت استقلال بازگشت.

در واقع در آن ماجرا، شخصیت پرویز مظلومی تا حد زیادی بی اعتبار شد. بهترین بازیکن تیم هر چه خواست به مربی اش گفت و بعد هم با حمایت مدیر تیم به ترکیب اصلی تیم بازگشت.

در این قصه، البته پرویز مظلومی هم مقصر بود که تسلیم فتح الله زاده شد و موفقیت تیمش را، با حضور جباری، به اقتدار شخصیت خودش، بدون حضور جباری، ترجیح داد.

مجیدی در نیم فصل اول بهترین بازیکن استقلال بود و هیچ عجیب نیست تیمی که بهترین بازیکنش را از دست می دهد، در نیم فصل دوم افت کند

اما از این دو عامل که بگذریم، مشکل سوم استقلال رفتار نه چندان جوانمردانه فتح الله زاده با پرویز مظلومی است.

فتح  الله زاده مدیر "روزهای پیروزی" است. او اکنون که تیمش باخته است، پشت مظلومی را خالی کرده و در شرایطی که همه از مظلومی انتقاد می کنند، به صف منتقدان مظلومی پیوسته است.

فتح الله زاده

چرا فتح الله زاده چنین می کند؟ شاید او می خواهد موقعیت مظلومی را در استقلال تضعیف کند تا فصل آینده به راحتی مظلومی را کنار بگذارد و قلعه نویی را به جای او به استقلال بیاورد. شاید هم می خواهد بگوید باخت در برابر پرسپولیس، فقط و فقط تقصیر مظلومی است. شاید هم جرات حمایت از مربی اش را در روزهای سخت پس از شکست ندارد.

هر چه هست، علی فتح الله زاده با انتقاد از مظلومی در این روزهای سخت، هیچ خدمتی به تیمش نمی کند. او با تضعیف بیش از پیش مربی تیمش، در واقع دارد قبر قهرمانی استقلال را می کند.

پرویز مظلومی در ماجرای اختلافش با مجتبی جباری، به اندازه کافی تضعیف شد. تضعیف بیشتر او در این شرایط، چه سودی برای استقلال دارد؟ این سوالی است که فتح الله زاده باید به آن پاسخ دهد.

کسی به درستی نمی داند در استقلال چه می گذرد، ولی به خوبی مشهود است که این روند منجر به تشدید مشکلات استقلال در نیم فصل دوم لیگ برتر، و احتمالاً از دست رفتن قهرمانی این تیم در پایان لیگ خواهد شد.

اگر این گونه شود، بی تردید علی فتح الله اده مقصر اصلی این ماجراست. چرا که این فتح الله زاده بود که علیرغم میل مظلومی، فرهاد مجیدی را به الغرافه قطر فروخت، مجبتی جباری را به ترکیب ثابت استقلال بازگرداند و مظلومی را پس از شکست تلخ در برابر پرسپولیس، تضعیف کرد.

بخش ورزشی تبیان


منبع :عصر ایران