تبیان، دستیار زندگی
زمانی مردم پول های نقد خود را در جعبه یا مکانی که به اشیاء قیمتی خود اختصاص می دادند در خانه مخفی کرده و از اموال خود محافظت می کردند.البته گاهی نیز در اثر عدم مناسب بودن محیط نگهداری پول ها، ممکن بود سرمایه فرد از بین برود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانکداری الکترونیکی، تحول دهه آینده


زمانی مردم پول های نقد خود را در جعبه یا مکانی که به اشیاء قیمتی خود اختصاص می دادند در خانه مخفی کرده و  از اموال خود محافظت می کردند.البته گاهی نیز در اثر عدم مناسب بودن محیط نگهداری پول ها، ممکن بود سرمایه فرد از بین برود.

با پیدایش بانک ها مردم پول های خود را به جایی امن می سپردند و زمانی که به آن نیاز داشتند، به بانک مراجعه کرده و مبلغ مورد نیاز خود را مطالبه می کردند. اما مشکل زمانی بود که فرد در ساعات به غیر از وقت اداری به پول نیاز پیدا می کرد .

برای مثال زمانی که باید مبلغی را جهت وصول چک یا پرداخت بدهی به حسابی واریز می کرد، در صف های طولانی  قرار می گرفت و نمی توانست به موقع به کار خود برسد.اما امروزه با استفاده از  دستگاه های خودپرداز و یا سیستم های اینترنتی کارها سرعت بیشتری گرفته است.

اما در حالت دیگر شما می توانید در هرکجا و در هر زمانی به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشید و امور بانکی خود را به وسیله اینترنت و یا موبایل به راحتی انجام دهید.

اما بانکداری الکترونیک چیست؟

بانکداری الکترونیکی به معنای از استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری بر اساس شبکه و مخابرات به منظور تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است که به این صورت نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک ها نیست.

تاریخچه atm

انواع سیستم بانکداری الکترونیک را می توان در سه بخش تقسیم کرد:

** اطلاع رسانی: در این سطح، بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات های خود را بوسیله شبکه های ارتباطی دولتی و خصوصی فراهم می کند.

** ارتباطات: در این سطح، مبادله بین سیستم بانکی ومشتری انجام می گردد.

** تراکنش: این سیستم با توجه به نوع اطلاعات و ارتباطات خود دارای بیشترین ریسک است. در این سطح مشتری در یک ارتباط متقابل قادر است تا اعمالی مانند صورتحساب، صدور چک، انتقال وجه و ارایه ی صورت حساب را انجام بدهد.

در بانک هایی که در خدمات بانکداری الکترونیک فعالیت دارند، کانال های مختلف  در زمینه بانکداری با هم ترکیب شده  و سیستم یکپارچه ای ایجاد میشود. پس مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری بهبود پیدا کرده و رضایت مشتری، صرفه جویی در هزینه و زمان، تولید و درآمد بیشتر برای بانک ها را  ایجاد می کند

زیر مجموعه های بانکداری الکترونیک را با توجه به نیازهای بازار بانکداری الکترونیک می توان به صورت زیر بیان کرد:

بانکداری اینترنتی: در این حالت فرد می تواند به وسیله اینترنت به سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کند و امور بانکی خود مانند اتنقال وجه ، پرداخت صورت حساب،خرید و ... بپردازد.

بانکداری مبتنی برتلفن همراه وفناوری های مرتبط با آن: فرد می تواند به وسیله اینترنت و یا یا از بانک فایل مربوط به خدمات بانک را دریافت و روی گوشی خود را نصب کند. به این وسیله تمام امکاناتی که می تواند در بانک و یا به صورت اینترنت انجام دهد را در اختیار دارد و می تواند در مکانی که کامپیوتر ندارد نیز به کارهای بانکی خود بپردازد.

تاریخچه atm

بانکداری تلفنی:

بانک ها دارای شماره هایی هستند که برای ارنباط با مشتری در اختیار افراد می گذارند. به این ترتیب فرد با داشتن رمز دوم کارت خود می تواند اموری مانند دریافت اطلاعات حساب  ، پرداخت قبوض و ... را داشته باشد.

بانکداری مبتنی بر دستگاههای خودپرداز:

در این حالت نیز فرد می تواند به تمام امور بانکی بپردازد. واژه خودپرداز (ATM) ، در نقاط مختلف جهان متفاوت می باشد . در ادامه به تعدادی از این عناوین اشاره می کنیم.

Automated Banking Machine

Money Machine

Cash Machine

Whole in the wall

Cashpoint

Bankomat  (در تعدادی از کشورهای اروپایی)

Multi Banko(بر اساس از یک نام تجاری در پرتغال)

Anytime Money (هند)

ایجاد وسیله ای به منظور ارائه خدمات بانکی به صورت خودپرداز ابتدا بطور همزمان در کشورهای ژاپن، سوئد ، آمریکا و انگلیس مورد مطالعه قرار گرفت. لوتر گئورگ سیمجیان در آمریکا از سال 1959 آغاز و در سال 1960 ، برای نخستین ماشین شمارش خودکار و بسته بندی  اسکناس را اختراع کرد. البته به دلیل عدم پذیرش و اعتماد مردم به دستگاه مدت زمان ثبت و استفاده این دستگاه سه سال زمان برد. تلاش های بسیاری  انجام شد تا آنچه امروزه به عنوان دستگاه خودپرداز مورد استفاده قرار می گیرد، در دسترس قرار گیرد.

بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش:

توسط کارت خوان نیز می توان به امور بانکی پرداخت و  خرید کرد.

تاریخچه atm

بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی

مزایای بانکداری الکترونیک

از دید مشتریان، استفاده از بانکداری الکترونیک و عدم نیاز به حضور فیزیکی، باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می گردد. از دید موسسات نیز به حفظ مشتریان حتی در صورت تغییر مکان و همچنین جلوگیری از اختلاس از مزایای استفاده از بانک داری الکترونیک می باشد.

در بانک هایی که در خدمات بانکداری الکترونیک فعالیت دارند، کانال های مختلف  در زمینه بانکداری با هم ترکیب شده  و سیستم یکپارچه ای ایجاد میشود. پس مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری بهبود پیدا کرده و رضایت مشتری، صرفه جویی در هزینه و زمان، تولید و درآمد بیشتر برای بانک ها را  ایجاد می کند.

به این ترتیب با توجه به روش های بالا نیازی به حضور در بانک ها نمی باشد و افراد به راحتی در هر زمان و مکان قادر هستند به کارهای بانکی بپردازند.

فائزه سید خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان