تبیان، دستیار زندگی
سفرهای هوایی برای خیلی از مسافران با حالت های ناخوشایندی همراه است. چون در این سفرها تغییرات فیزیکی خاصی به بدن شما تحمیل می شود. اگر ناچار به سفر هوایی هستید و با این حال از سلامتی تان نگرانی داریداین نکته های مهم را بخوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامتی در سفرهای هوایی (2)


سفرهای هوایی برای خیلی از مسافران با حالت های ناخوشایندی همراه است. چون در این سفرها تغییرات فیزیکی خاصی به بدن شما تحمیل می شود. اگر ناچار به سفر هوایی هستید و با این حال از سلامتی تان نگرانی دارید، یا اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا به تازگی عمل جراحی داشته اید، این نکته های مهم را بخوانید.

سلامتی در سفرهای هوایی (2)

بیماران چشمی

1.اگر از لنزهای چشمی (contact lens) استفاده می کنید، احتمالا در طی پرواز دچار خشکی چشم خواهید شد، به همین علت استفاده از قطره های اشک چشم توصیه می شود.

2.اگر اخیرا جراحی آب مروارید داشته اید از مالیدن چشم در طی پرواز خودداری کنید زیرا به علت خشکی هوا در طی پرواز ممکن است دچار ترشح زخم شوید.

3.اگر جراحی شبکیه داشته اید به علت تزریق گاز در چشم، دچار افزایش فشار داخل چشم ناشی از اختلاف فشار هوا در ارتفاعات می شوید. پس تا هنگامی که حباب های گاز داخل چشمی به 30 درصد حجم شبکیه کاهش پیدا نکند نباید سفر هوایی انجام دهید.

4.سفر هوایی بلافاصله پس از عمل جراحی داخل چشم، توصیه نمی شود زیرا حالت تهوع و استفراغ ناشی از افزایش فشار داخل چشم ممکن است به پارگی زخم بیانجامد.

عمل جراحی و پرواز

برخی عمل های جراحی به دلیل داشتن عوارض احتمالی، تا مدت زمان مشخصی منع پرواز را به دنبال دارند.

1. بیمارانی که تحت عمل جراحی روده قرار گرفته اند به دلیل خطر پارگی بخیه ها و سوراخ شدن و خونریزی از زخم باید مسافرت هوایی را 2-1 هفته به تعویق بیاندازند.

2.در صورت انجام کولونوسکوپی (بررسی مجاری مدفوعی) به خاطر وجود مقدار گاز موجود در کولون و وجود ریسک خونریزی تا 24 ساعت سفر هوایی نباید انجام شود.

3.در صورت انسداد روده نیزسفر هوایی توصیه نمی شود، چون گازهای داخل روده، افزایش حجم پیدا كرده و آسیب روده ای گسترش می یابد.

4. در صورت انجام لاپاراسکوپی، 24 ساعت منع سفر هوایی توصیه می شود (چون گاز CO2 باقیمانده در داخل حفره شکمی، سریعا جذب بافتها می شود.)

5.به خاطر کاهش پذیرش خون از سوی بیماران پس از عمل جراحی (به علت بیماری های منتقله از راه خون) این افراد دچار کم خونی می شوند که اگر هموگلوبین آنها کمتر از 7 باشد از پرواز آنها جلوگیری می شود.

نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند توجه ها و مراقبت های پزشکی خاص در طول پرواز نیاز خواهند داشت بنابراین باید پزشکان پرواز را در جریان قرار دهید

پرواز با نوزادان

نوزادان از جمله گروه های خاصی هستند که ممکن است در سفر هوایی دچار مشکل شوند.

1.نوزادان زیر 7 روز اجازه پرواز ندارند. زنانی که کمتر از 7 روز از وضع حملشان گذشته هم اجازه پرواز ندارند.

2.نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند توجه ها و مراقبت های پزشکی خاص در طول پرواز نیاز خواهند داشت بنابراین باید پزشکان پرواز را در جریان قرار دهید.

3.تغییرات فشار کابین هواپیما سبب ایجاد اختلالات تنفسی و ناراحتی های گوش در نوزادان می شود که می تواند با مکیدن پستانک تخفیف یابد.

4.نوزادان بیشتر از افراد بالغ مستعد خشکی و از دست دادن آب بدن هستند پس بهتر است قبل و بعد سفر به آنها مایعات کافی داده شود. در عین حال مصرف بیش از حد آب میوه، به خصوص در پروازهای طولانی توصیه نمی شود.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: ایران سلامت، مرکز پزشکی هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران