تبیان، دستیار زندگی
پیروزی انقلاب اسلامی و تولد حکومت اسلامی در قلب خاورمیانه، غلیان احساسات و خواسته‌های فروخفته ملت‌ها را پس از چند قرن استبداد و استعمار در پی داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی


پیروزی انقلاب اسلامی و تولد حکومت اسلامی در قلب خاورمیانه، غلیان احساسات و خواسته‌های فروخفته ملت‌ها را پس از چند قرن استبداد و استعمار در پی داشت.

انقلاب اسلامی

تحولات امروزر منطقه خاورمیانه از سویی اگر در جهت خواست‌ها و نیازهای مردم منطقه و نتیجه خواسته‌های فروخفته آنان است، اما از سویی دیگر نشان‌دهنده تبلور عظمت 22 بهمن و انقلاب اسلامی است.

پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی زمینه تحول آفرینی گسترده‌ای را در جهان اسلام فراهم کرد. مقابله‌های صورت گرفته با آن در طی 33 سال گذشته، همگی نشان‌دهنده عمق نفوذ شعارهای و اهداف انقلاب در جای جای منطقه و نیز جهان است. در این راستا امام خمینی (ره) از نخستین سال های آغاز مبارزه علیه رژیم پهلوی بر اتحاد همه مسلمانان جهان و مبارزه با حاكمان ستمكار در كشورهای اسلامی تاكید داشتند. در همان سال‌های آغازین مبارزه بر نفی و نابودی رژیم صهیونیسیتی به عنوان رژیمی غیر مشروع و غاصب تاكید داشتند كه امروز عمق این كلام را می توان در وجود حماس و حزب‌الله لبنان مشاهده كرد. بی‌شك پیروزی‌های مبارزان در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه گواه این مدعاست كه كلام امام در همه جای عالم اسلام نفوذ كرده است.

مبارزات اخیر ملت‌های منطقه نیز گامی در این راستاست كه توانسته با الهام از آموزه‌های امام (ره) و انقلاب اسلامی ره‌ به سوی تلاش برای بهبود امور بردارد. امام راحل در دکترین سیاسی خود فضای کنونی جهان را به خوبی ترسیم کرده كرده و گفته‌اند: "واقعیت این است که دول استکباری شرق و غرب وخصوصا آمریکا و شوروی عملا جهان را به دو بخش آزاد و قرنطینه سیاسی تقسیم کرده اند.

مبارزات اخیر ملت‌های منطقه نیز گامی در این راستاست كه توانسته با الهام از آموزه‌های امام (ره) و انقلاب اسلامی ره‌ به سوی تلاش برای بهبود امور بردارد

دربخش آزاد جهان این ابرقدرت‌ها هستند که هیچ مرز و حد و قانونی نمی‌شناسند و تجاوز به منافع دیگران و استعمار و استثمار و بردگی ملت‌ها را امری ضروری و کاملا توجیح شده ومنطقی و منطبق با همه اصول و موازین خودساخته و بین المللی می‌دانند.اما در بخش قرنطینه سیاسی که متاسفانه اکثر ملل ضعیف عالم و خصوصا مسلمانان در آن  محصور و زندانی شده اند، هیچ حق حیات واظهارنظری وجوندارد. همه قوانین و مقررات و فرمول‌ها، همان قوانین دیکته شده و دلخواه نظام‌های دست نشاندگان و دربرگیرنده‌ی منافع مستکبران خواهدبود." این پیش‌بینی امام و یا به عبارتی واقعیت انگاری امام را می توان به خوبی در اوضاع فعلی مشاهده كرد كه مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاكید كرده‌اند و راه برون رفت از این مساله را مبارزه و ایستادگی عنوان كرده‌اند.

دهه فجر

به اعتقاد امام این مبارزه باید تا زمانی که مسلمانان به عظمت و اقتدار خود نائل نشده اند ادامه یابد. ایشان می فرمایند: "مسلمانان باید بدانند، تازمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود همیشه منافع بیگانگان برمنافع آنان مقدم می شود و هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانه‌ی حفظ منافع خود حادثه‌ای را به وجودمی آورند. راستی اگرمسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهان خواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانندآسوده خواهندبود؟هم اکنون اگرآمریکا یک کشور اسلامی را به بهانه‌ی حفظ منافع خویش باخاک یکسان کند،چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است وباید چنگ و دندان ابرقدرت ها و خصوصا آمریکا را شکست و الزاما یکی از دو راه را انتخاب نمود؛ یاشهادت، یا پیروزی که در کتب ما هر دوی آنها پیروزی است."

امام خمینی(ره) در قرن بیستم، که گفتمان غالب، اندیشه مدرنیته بود و دین جایگاهی در آن نداشت، با تکیه بر اسلام ناب کوشید تا با تصرف در جوهره مدرنیته، آن را به نفع دین و ارزش‌های اسلامی مصادره و تأویل نماید. بدین ترتیب، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با احیای دین و معنویت، امید تازه‌ای در دل ملت‌ها و نهضت‌های اسلامی دمید که بیداری اسلامی را در پی داشت و بر پایه این بیداری، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و نقطه آغازی شد بر مقابله جدی‌تر ملت‌های مستضعف در مقابل قدرت‌های استکباری.

امام خمینی(ره) در قرن بیستم، که گفتمان غالب، اندیشه مدرنیته بود و دین جایگاهی در آن نداشت، با تکیه بر اسلام ناب کوشید تا با تصرف در جوهره مدرنیته، آن را به نفع دین و ارزش‌های اسلامی مصادره و تأویل نماید

این افكار روشنگرانه همگی سبب شده است كه امروز ملت‌ها در جای جای دنیا و به ویژه جهان اسلام به این واقعیت نایل آیند و در این مسیر گام بردارند. مبارزات اخیر در منطقه علیه حكام جور كه در واقع دست‌نشانده قدرت‌های استكباری بوده‌اند بر این مساله صحه می گذارد و امید را برای تداوم آن صد چندان می كند. مؤلفه های کلیدی گفتمان اسلام امام خمینی (ره)، شعائراسلامی و اصول مشترک مسلمانان است که در قالب کلمه وحدت اسلامی جمع شده و در قالب بیداری اسلامی خود را متجلی کرده است.

دهه فجر-انقلاب

امروز مردم کشورهای منطقه عملا قواعد شطرنج آمریکایی را برهم زده و مهره های سیاه سوخته آمریکایی را یکی پس از دیگری از صفحه بازی بیرون می اندازند. ناگفته پیداست كه تجلی بیداری اسلامی در برگزاری نمازهای جماعت در میادین، و شعارهای اسلامی مردم به خوبی مشهود است. در واقع مردم مسلمان دنیای اسلام، با برهم زدن بازی شطرنج و تبدیل آن به بازی دومینو، حکومت‌های جعلی را پشت سر هم به پرتگاه سقوط می کشانند و زمینه را برای ایجاد خاورمیانه اسلامی مهیا می کنند. همچنی گام‌ برداشتن در جهت نابودی رژیم صهیونیسیتی از دیگر مولفه‌های گفتمان امام (ره) در بحث بیداری اسلامی است كه امروزه با آگاهی تمام مسلمانان این مساله نیز در شرف وقوع می باشد.

بی شک تحقق بیداری اسلامی در منطقه یکی از نتایج و ثمرات انقلاب اسلامی است که بنیانگذار کبیر انقلاب آن را پایه‌گذاری کرد. تاثیرات انقلاب اسلامی اگرچه با تاخیری به ظاهر سه دهه‌ای در منطقه آغاز شد، اما تحولات مربوط به لبنان و فلسطین و آرمان‌خواهی ملت‌های مظلوم منطقه  از همان ابتدا هویدا شد و امروز این نتایج به بار نشسته است. گسترش گرایش به اسلام و گروه‌های اسلام گرا که از کشور لائیکی چون ترکیه شروع شد، و پیروزی های حزب الله لبنان و حماس در مناطق اشغالی همگی گواه این مدعاست که پیام و کلام امام (ره) و انقلاب اسلامی به گوش جان ملت ها رسیده و راهی برای آزادی در برابر آنها گشوده است.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان