تبیان، دستیار زندگی
مصداق این عدم استقلال مالی ،فرزند دانشجویی که مشغول تحصیل است می باشد، آیا ازدواج آنها را تا اتمام تحصیلات به تأخیر بیندازیم ؟ فرزند مان در دوران تحصیل با غریزۀ جنسی خود چکار کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تراژدی تحصیل و غریزه ی جنسی

خانواده وازدواج فرزندشان(2)


وَ أَنكِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ  إِن یَكُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ  وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است! (نور،32)


استقلال اقتصادی فرزندان وازدواج آنها

در مقاله قبل با عنوان : آموزش قبل از ازدواج مخصوص والدین در مورد مسؤلیت والدین وازدواج فرزندشان صحبت شد . در پایان پرسشی مطرح شد که چنانچه فرزندان،به خاطر تحصیل هنوز به استقلال اقتصادی نرسیده اند چه باید کرد؟

مصداق این عدم استقلال مالی ،فرزند دانشجویی که مشغول تحصیل است می باشد، آیا ازدواج آنها را تا اتمام تحصیلات به تأخیر بیندازیم ؟ فرزندمان در دوران تحصیل با غریزه جنسی خود چکار کند؟ این پرسش هایی است که والدین در مورد فرزند دانشجوی خود دارند. در مقاله قبل گفته شد که ازدواج در حفظ سلامت روانی و جسمی و همچنین سلامت دین آنها بسیار مؤثر است ؛ هر پدر ومادری سلامت روان و دین فرزندش برایش مهم است ، واگر لازم باشد تمام ثروت خود را خرج می نماید تا فرزندش سلامت خودرا بدست آورد .!

به کلام پیامبر صلی الله علیه واله در مقاله قبل دوباره دقت نمایید :

وَ كَذَلِكَ الْأَبْكَارُ إِذَا أَدْرَكْنَ مَا یُدْرِكُ النِّسَاءُ فَلَیْسَ لَهُنَّ دَوَاءٌ إِلَّا الْبُعُولَةُ وَ إِلَّا لَمْ یُؤْمَنْ عَلَیْهِنَّ الْفَسَادُ لِأَنَّهُنَّ بَشَرٌ«پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: دختران هم نیز زمانی که آنها(میوه روی درخت ) آماده ازدواج شدند، هیچ دارویی به جز ازدواج کردن برای آنها  نیست. اگر ازدواج نکنند برآنها ایمن از فسادنباشید، زیرا آنها بشر هستند (كافی ج : 5 ص : 337).

پیامبر(صلی الله علیه واله) ،اولاً داروی دختر آماده ازدواج را « شوهر » دانسته اند و ثانیاً اگر ازدواج نکنند او را مصون از فساد ندانسته اند !! آیا شرایط امروزی امکان گناه و فساد نسبت به دوران اولیه اسلام بیشتر نکرده است ؟

با مقدمه ای که عرض شد به نظر می آید که والدین و همچنین مسؤلین فرهنگی کشور نسبت به این رفع این معضل می بایست به دنبال راهکار عملی بگردند ؛ راهکارهایی که هم فرزند این کشور بتوانند هم به کسب تحصیل بپردازند هم آن که دین خود را حفظ نماید ، به خصوص زمانی که دشمنان اسلام وبه وسیله ماهواره وانترنت وابزارهای دیگر سر راه فرزندان پاک این خاک وبوم نشسته اند.با هزار مکر وحیله بنا دارند که فرزندان این کشور را به فسادبکشانند واز دین جدا نمایند.

چه باید کرد ؟

قبل از پرداختن به راهکار عملی برای ازدواج فرزندان دانشجو یک بار دیگر آیه سوره نور را مرور کنیم :

وَ أَنكِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ  إِن یَكُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ  وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است! (نور،32)

خدا در این آیه همه رادستور می دهد که در امر ازدواج دختران وپسران بی همسر اقدام نمایند . در انتهای آیه متذکر می شود اگر آنها فقیرند وشما از فقر آنها نگران هستید،خدای مهربان از فضل خود آنها را غنی خواهدکرد؛ ودر پایان آیه خودش را به صفت (وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ )معرفی کرده است.

علاوه بر آیه فوق در آموزه های دینی ما « ازدواج » را وسیله جذب روزی معرفی کرده اند :

وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُمْ« پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: ازدواج نمایید ، زیرا آن برای شما کسب روزی می نماید » (وسائل‏الشیعة ج : 20).

وَ قَالَ ص الْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّكَاحِ‏ و نیز فرمود: « پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: روزى را از راه ازدواج بجویید »( مكارم الأخلاق، ص: 196).

وَ قَالَ ص تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ فَإِنَّهُنَّ یَأْتِینَ بِالْمَال‏ (6)« پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند:: ازدواج كنید با زنان زیرا آنها براى شما سبب روزى هستند»( مكارم الأخلاق ص 196).

والدین توجه کنند اگر به پنین پشتیبانی تن ندهند ، فرزندشان خودشان بر اثر نیاز فطری به جنس مخالف ، از راه غیر شرعی این نیاز را برآورده می نماید .هر چند که تصور شود این ارتباط ها هیچ اشکالی ندارد !

وهمچنین ایشان از ترس فقر، ازدواج نکردن را بدبینی به خدا بیان فرموده اند:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ تَرَكَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ سَاءَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏(4) پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: هر كه از ترس خرج و نفقه تزویج نكند بخدا بدگمان گشته كه خداوند فرماید: «اگر فقیر باشند خداوند از عنایت خود بى‏نیازشان گرداند»(وسائل‏الشیعة ج20 ص 43).

با توجه به آیه واحادیث فوق راهکار زیر پیشنهاد می شود:

اولاً : ازدواج دختران دانشجو مشکلی ایجاد نمی کند ؛ زیرا نفقه بر زن لازم نیست .نگرانی که است ، بیم آن باشد که بعد از ازدواج از ادامه تحصیل زن ، جلوگیری شود ، این مسئله با شرط ضمن عقد مبنی براین که « زوجه حق ادامه تحصیل داشته باشد» ،بر طرف می شود .

ثانیاً : والدین دانشجو فرزند خودشان را درحال حاضر ،پشتیبانی مال می کنند ، به عبارت دیگر در وضیعت مجردی خرج دانشگاه وخرج خوراک وپوشاک اورا می دهند ؛ اگر والدین با آگاهی وبصیرت برای حفظ دین وسلامت روحی وجسمی فرزندشان این پشتیبانی را بعد از ازدواج ،تا زمانی که به استقلال مالی برسند نیز ادامه دهند.

استقلال اقتصادی فرزندان وازدواج آنها

شاید تصور شود این توقع نادرست است که والدین پس از ازدواج فرزندشان باز هم آنها را پشتیبانی مالی نمایند ! از والدین می پرسم اگر خدای نکرده  فرزندشان تصادف بکنند وبرای نجات اوازز مرگ  ،نیاز مند به بودجه فراونی باشد ، آیا به آب وآتش نمی زنند تا این مبلغ را برای نجات فرزندشان فراهم نمایند .آیا ارتکاب به گناه صدمه اش کمتر برای فرزندشان نسبت به تصادف است ؛ در تصادف جسمش در معرض نابودی است ، در گناه ، روح ودینش در معرض نابودی است ؛ کدام مهم تر است ؟

ثالثاً : دوخانواده مراسم ازدواج را با توجه وسع یکدیگر برگذار نمایند واز یکدیگردر حد وسع شان توقع داشته باشند.تمام همتِ دوخانواده بر حفظ فرزندشان از گناه ومعصیت باشد .

رابعاً : والدین توجه کنند اگر به چنین پشتیبانی تن ندهند ، فرزند خودشان بر اثر نیاز فطری به جنس مخالف ، از راه غیر شرعی این نیاز را برآورده می نماید .هر چند که تصور شود این ارتباط ها هیچ اشکالی ندارد ! ولی بهر حال هر ارتباط با جنس مخالف بدون عقد شرعی باشد، «حرام » است ودر روایتی که در مقاله قبل بیان شد والدین نیز دز این گناه سهیم هستند.

قال رسول الله (ص): مَن بَلَغَ وَلَدُهُ النِّکاحَ وَعِندَهُ ما یُنکِحُهُ ثُمَّ أُحدَثَ حَدَثاً فَالإِثمُ عَلَیهِ «پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند: هر کسی فرزندش به سن ّ ازدواج برسد وتوان ازدواج دادن ِاورا داشته باشد ،(ولی این کار را نکند ) واز فرزندش لغزشی سر زند ، گناهش به گردن اوست » (تحکیم خانواده ص 32).

والدین گرامی در باره مطالب طرح شده فکر نمایید ، آن چه به نفع خود و فرزندتان است انتخاب نمایید.

عباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.