تبیان، دستیار زندگی
امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت رشد و پیشرقت تکنولوژی با شتابی فراوان در حال حرکت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی به شرط مهارت


مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که ما در بهتر زیستن و حل منطقی و سازگارانه مسایل پیش آمده یاری می کنند.

زندگی به شرط مهارت

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت رشد و پیشرقت تکنولوژی با شتابی فراوان  در حال حرکت است. اگر چه تکنولوژی و پیشرفت از جمله ملزومات زندگی بشر امروز است. و چنانچه به درستی از آن استفاده شود منجر به آسایش در زندگی انسان ها خواهد شد. اما برای یک زندگی بهینه به تنهایی کافی نیستند. چرا که انسان ها در مسیر زندگی خود علاوه بر آسایش به مقوله ای به نام آرامش نیز نیازمندند، و رسیدن به این آرامش مستلزم دست یابی به ابزار و وسایل آرامش است که میتوان از آن تحت عنوان مهارت های زندگی نام برد.

در واقع می توانیم زندگی را همانند یک سفر طولانی تشبیه کنیم که بدون شک در این مسیر خواسته و ناخواسته با فراز و نشیب ها و پستی و بلندی های فراوانی روبه رو خواهیم شد.

بنابراین برای اینکه بتوانیم همچون یک رونده کاربلد و کارکشته این مسیر را طی کنیم و موانع را یک به یک پشت سر بگذاریم نیاز به این داریم که از اصولی تبعیت کنیم و خود را مجهز به ابزار و وسایلی به نام مهارت های زندگی کنیم.

مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که ما در بهتر زیستن و حل منطقی و سازگارانه مسایل پیش آمده یاری می کنند. مهارت های زندگی به ما می آموزند که خود را شناخته و با نقاط قوت و ضعف خود به درستی روبرو شویم و توانایی ها و استعدادهای خود را راکد نگذاریم و آن ها را در مسیر درستی هدایت کنیم. و در سایه همین تصویر واقع بینانه ای که از خود داریم اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را برای خودمان خلق کنیم و با هر گام نزدیک شدن به این اهداف گام های بلندی را در بالا بردن عزت نفس خود برداریم.

مهارت های زندگی به ما آموزند که با هنر ارتباط موثر آشنا شویم. و اینکه چگونه می توانیم با برقراری ارتباط موثر و روابط بین فردی صحیح و سالم  بیشترین کارایی را در ارتباطاتمان داشته باشیم.

مهارت های زندگی به ما نشان می دهند که با چه عینکی به معماهای زندگی خودمان نگاه کنیم و چگونه بدون توسل به راه های خشونت آمیز و آسیب زا آن ها را حل کنیم

مهارت های زندگی به ما می آموزند که چگونه می توانیم تلاش کنیم تا احساسات و عواطف دیگران را درک کنیم. مهارت های زندگی راههای برخورد صحیح کنار آمدن با هیجانات و تنظیم آن ها را به ما نشان می دهند. به ما می آموزند که انتقاد کردن به شیوه ای سازنده هنری است که می توانیم آن را به دیگران هدیه دهیم.

با توجه به تمامی مزیت های گفته شده از مهارت های زندگی بهتر است یادگیری آن در سنین پایین انجام شود. تا بتوانیم با توسل به این پیشگیری اولیه از بروز بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی جلوگیری کنیم. چراکه محققان بسیاری تاثیر کارآمد و مثبت مهارت های زندگی را در کاهش رفتارهای خشونت آمیز و همچنین کاهش سوء مصرف مواد و افزایش اعتماد به نفس تایید کرده اند.

به طور خلاصه می توانیم مزیت های کاربرد مهارت های زندگی را این چنین بیان کنیم:

** آگاهی از نقاط قوت و ضعف خویش(خودآگاهی)

** تقویت اعتماد به نفس

** مجهز شدن به روش هایی برای مقابله با فشارهای روانی

** برقراری ارتباط سالم و موثر

** درک و پذیرش دیگران(همدلی)

** پیشگیری از مشکلات اجتماعی- فردی و..

بنابراین می توان گفت فردی که خود را با مهارت های زندگی واکسینه می کند گام های مسیر زندگی خود را با موفقیت و رضایت بیشتری بر میدارد و همچنین سهم عظیمی را در کاهش آسیبهای فردی و اجتماهی خواهد داشت.

آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

همدلی سیری چند؟

کنترل استرس در دست تو

هنری به نام بخشش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.