تبیان، دستیار زندگی
ماهواره نوید، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده ،این ماهواره توسط ماهواره بر جدید سفیر نوید با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین


ماهواره نوید، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده ،این ماهواره توسط ماهواره بر جدید "سفیر نوید " با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر و به صورت تک باند است.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

ماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت،  طراحی و ساخته شده است.

پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B" که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت. این ماهواره با ابعاد 50*50*50 سانتی‌متر مکعب و جرم 50 کیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع 250 تا 375 کیلومتر و زاویه انحراف‌مداری 55 درجه طراحی شده‌است.این ماهواره دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

ارتباط ماهواره با ایستگاه زمینی از طریق سه فرستنده وگیرنده در باندهای وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف برقرار است و تامین انرژی آن نیز توسط صفحات خورشیدی نصب شده بر بدنه جانبی سازه ماهواره در کنار باتری و بهره‌گیری از تنظیم‌کننده‌ها و مبدل‌های ولتاژ صورت می‌گیرد.

ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه‌های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراکم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگل‌ها، شناسایی آتش سوزی جنگل‌ها، تعیین خطوط ساحلی، خشکسالی، سیل و زلزله می‌باشد.ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه‌ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند. این ایستگاه ها شامل ایستگاه ره گیری، ایستگاه تله متری و فرمان و ایستگاه مرکزی می باشند.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

ایستگاه ره گیری وظیفه ره گیری ماهواره بر سفیر در کل مسیر پرتاب و ره گیری ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دار می باشد، ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری ماهواره را ره گیری نموده و وظیفه دریافت اطلاعات تله متری از ماهواره و ارسال فرامین به ماهواره را به انجام می رساند و ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را بر عهده دارد.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

ساختار ایستگاه‌های زمینی به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

ماهواره سفیر نوید در مدت مأموریت پس از پرتاب، مراحل سه گانه ای را طی می کند. در مرحله اول پس از اتمام کار موتور مرحله اول، جدایش مرحله اول انجام شده و مرحله دوم به حرکت ادامه می دهد. در مرحله دوم، بعد از جدایش مرحله اول و قبل از جدایش ماهواره، پوشش بیرونی آن (فیرینگ) از ماهواره ب جدا شده و زمینه را جهت قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا کند.

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

و در مرحله سوم، با رسیدن سرعت لحظه ای ماهواره بر به حد مورد نیاز در آخرین مرحله جدایش ماهواره صورت گرفته و اهواره در مدار مورد نظر قرار می گیرد.

ماهواره نوید، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده ،این ماهواره توسط ماهواره بر جدید "سفیر نوید " با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر و به صورت تک باند است

از جمله دستاوردهای پروژه ماهواره نوید علم وصنعت

**ساخت اولین ماهواره دانشجویی به صورت کاملا بومی با قابلیت تصویربرداری وبرقراری ارتباط مخابراتی وانتقال داده

**کسب دانش وتجربه علمی وعملی در زمینه طراحی ، ساخت وتست زیر سیستم های مختلف ماهواره

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

**بهره گیری از دانش اساتید ودانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی در عرصه ی فناوری فضایی

**تحکیم بستر ارتباطی بین دانشگاه وصنایع داخلی در حوزه فناوری های فضایی

**ایجاد ،توسعه وبومی سازی فرآیند مهندسی سیستم ومدیریت پروژه های فضایی

**کسب دانش فنی وتجربه در زمینه برقراری مخابراتی بین تجهیزات ایستگاه زمینی وتجهیزات ماهواره

**طراحی نرم افزارهای مونیتورینگ وکنترل ماهواره

**طراحی نرم افزارهای پردازش ، فریم بندی ،کدینگ ورمز گذاری داده های تله متری وتله کامند ماهواره

**طراحی وساخت سازه ماهواره متناسب با نیازمندهای ماموریت مبتنی بر فناوری های نوین خواهد بود

**بهینه نمودن سیستم و زیر سیستم های طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر

**ایجاد زیر ساخت های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت ماهواره برها

**ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره ها

**استفاده حداکثری از توامندی های داخلی در توسعه علوم و فناوری های فضایی

استقرار ماهواره نوید در مدار زمین

توانمندی های ایجاد شده در راستای  پروژه ماهواره نوید علم وصنعت شامل

**طراحی وساخت الکترونیک روی برد ماهواره

**طراحی وساخت فرستنده وگیرنده ماهواره

**طراحی وساخت ایستگاه های TT&C ماهواره

**طراحی وساخت دوربین محموله تصویربرداری

**طراحی وساخت سیستم توان ماهواره

**طراحی وساخت عملگرها وحسگرهای سیستم تعیین وکنترل وضعیت ماهواره

**طراحی وساخت سازه های فضایی با استحکام کافی و وزن کم است

فرآوری : مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: iust.ac -isa-mehrnews-hamshahrionlhne-tabnak