تبیان، دستیار زندگی
در ادامه آشنایی با موشک های سطح به سطح به معرفی موشک هاتف ساخت کشور پاکستان می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موشک سطح به سطح "هاتف"


در ادامه آشنایی با موشک های سطح به سطح به معرفی موشک هاتف ساخت کشور پاکستان می پردازیم.

کلیات

توسعه موشک هاتف در اوایل 1980 شروع شد. علی رغم اینکه دولت پاکستان ادعا می کند که این موشک در پاکستان طراحی و ساخته شده است. پاره ای از گزارش ها از آن است که منابع خارجی برای انجام این پروژه با پاکستان همکاری کرده اند. به هرحال بررسی های به عمل آمده از عکس موشک هاتف نشان می دهد که ساختمان این موشک مشابه اسکاد نمی باشد.

موشک سطح به سطح هاتف

یک منبع موثق در اوایل سال 1989 دستیابی پاکستان به موشک هاتف (مدل های 1و2) را اعلام کرد. گزارشهای دیگری نیز حاکی است که یک موشک دیگر با برد 600 کیلومتر که احتمالا هاتف می باشد، به وسیله پاکستان آزمایش نهایی شده است.

غیر از موارد فوق، پاکستان یک نقاله فضاپیما به نام ساپراکو با توان حمل محموله 150 کیلوگرمی را تا ارتفاع 480 کیلومتر در دست توسعه داشته است. چنانچه کار ساپراکو به اتمام رسیده باشد؛ اساس یک موشک بالستیکی برد متوسط را در آینده می تواند به همراه داشته باشد.

هاتف -1

موشک تاکتیکی با برد کوتاه که برد نهایی آن 80 کیلومتر است. قطر موتور 55 سانتی متر، جرم موشک 5/1 تن و طول آن 6 متر می باشد. هدایت موشک احتمالا اینرسی است. موتور ان یک مرحله ای است. چهار بالک مستطیلی شکل که سطوح آیرودینامیکی (جهت تثبیت پرواز) آن را تشکیل می دهند، در ابتدای بدنه قرار دارد.

هاتف -2

برد موشک 300 کیلومتر، طول آن 75/9 متر ( مرحله اول 75/3 متر و مرحله دوم 6 متر)، قطر آن 82 سانتی متر بوده و احتمال می رود دو مرحله ای باشد. جرم موشک حدود 5500 کیلوگرم و جرم سرجنگی آن 500 کیلوگرم گزارش شده است.

هر دو مرحله دارای پیشرانی از نوع سوخت جامد هستند و این مشخصه ها بیان گر این است که این موشک بیشتر شبیه موشک های نوع M چین است تا موشک های روسیه. چهار بالک مثلثی در وسط بدنه و چهار بال دیگر در ابتدای موشک، کنترل آیرودینامیکی موشک را به عهده دارند

هر دو مدل متحرک و قابل کشش می باشند. فیلم ویدیویی نشان می دهد که موشک های مزبور در تریلرهای تغییر یافته و دارای مسلسل زمین به هوای "ایکس وردوار-2" می باشد. به نظر می رسد از سال 1992 این موشک ها وارد خدمت ارتش شده اند و سرجنگی آنها می تواند از نوع معمولی، شیمایی و یا هسته ای به قدرت 100 الی 200 کیلوتن می باشد. گزارش های حاصله دستیابی پاکستان را به قدرت هسته ای تایید می کند.

موشک سطح به سطح هاتف

گزارش هایی حاکی از آن است که پاکستان موشک ضد هوایی "آنزا" را که مشابه HN-5 چینی و SA-7 می باشد، توسعه داده است. طبق همین گزارش ها پاکستان 70 درصد قطعات و بخش های این سلاح را تولید و در حال تکمیل بقیه قسمت ها است. در رژه نظامی 1989 این موشک به نمایش گذاشته شد. بنابر گزارش های دیگری، پاکستان موشک هوا به هوایی را آزمایش کرده که برد این موشک 16 کیلومتر می باشد. این کشور همچنان مصمم است، موشکی شبیه AIM-9 آمریکا و R-550 فرانسه را تولید کند.

مشخصات انواع موشک هاتف:

هاتف 1: به طول 6 متر، قطر 56 سانتی متر، جرم1500 کیلوگرم، با کلاهک سرجنگی منفرد، سرجنگی 500 (HE)کیلوگرم شیمیایی یا هسته ای اینرسی، با پیشران سوخت جامد و با برد 80 کیلومتر(HATF-1) و 100 کیلومتر (HATF-2A).

هاتف 2: به طول 75/9 متر، قطر 56 سانتی متر، جرم 300 کیلوگرم، با کلاهک سرجنگی منفرد، سرجنگی 500 (HE)کیلوگرم شیمیایی یا هسته ای اینرسی، با پیشران 2 مرحله ای با سوخت جامد و با برد 300 کیلومتر.

هاتف 3: به طول 10 متر، قطر 1 متر مرحله اول و 56 سانتی متر مرحله 2، جرم 6500 کیلوگرم، با کلاهک سرجنگی منفرد، سرجنگی 500 (HE)کیلوگرم شیمیایی یا هسته ای اینرسی، با پیشران 2 مرحله ای با سوخت جامد و با برد 600 کیلومتر.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:janes weapon systems 1997، yaghub aslani vol2