تبیان، دستیار زندگی
جاده های مشهد همیشه پر از مسافران مشتاقی است که برای رسیدن به شهر طلایی عجله دارند. اما شاید بد نباشد این بار که راهی مشهد مقدس شدید، کمی بین راه توقف کنید و زیبایی های مسیر را هم ببینید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر شب‌های پرستاره
شهر شب‌های پرستاره


جاده های مشهد همیشه پر از مسافران مشتاقی است که برای رسیدن به شهر طلایی عجله دارند. اما شاید بد نباشد این بار که راهی مشهد مقدس شدید، کمی بین راه توقف کنید و زیبایی های مسیر را هم ببینید. در میانه مسیر تهران ـ مشهد به شهر و استانی می‌رسید كه در حاشیه كویر تفتیده لوت، شب‌های خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافری را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت می‌كند.

سمنان، یكی از كوچك‌ترین استان‌های كشورمان است و به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و تاریخی خود، به مجمع‌الجزایری از جاذبه‌های كویری و كوهستانی همراه با آثار تاریخی مثل كاروانسراها، قلعه‌ها و مسجدهای تاریخی، بقعه‌ها و آرامگاه‌های بزرگان دین، هنر و فرهنگ تبدیل شده است.

شهر شب‌های پرستاره

اگر به بازدید از آثار معماری و هنر دست معمارهای سنتی دهه‌های گذشته هم علاقه‌مند هستید، دیدن «دروازه ارگ» می‌تواند شما را با یكی از زیباترین آثار هنری و معماری باقیمانده از دوره قاجار آشنا كند. این دروازه در زمان ناصرالدین‌شاه در شمالی ارگ دولتی بوده است، در نمای جنوبی این دروازه كه این روز‌ها به میدانی در مركز شهر تبدیل شده است، می‌توان از دیدن كاشیكاری‌های پر نقش و نگار و تزئینات هفت‌رنگ لذت برد.‌‌

شهر شب‌های پرستاره

«مسجد جامع» نیز یكی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوره اسلامی است كه در قرن سوم هجری ساخته شده و دارای 3 شبستان شمالی، جنوبی و شرقی است كه در گوشه شمال شرقی مسجد، منار تاریخی آن به ارتفاع 20‌/‌31 متر دیده می‌شود و با كتیبه زیبایی به خط كوفی تزئین شده است.

شهر شب‌های پرستاره

در حد فاصل مسجد و امامزاده یحیی نیز «حمام و گرمابه حضرت» قرار دارد كه در زمان تیموریان ساخته و در دوره مظفرالدین‌شاه بنای آن ترمیم شده است. سر در زیبای تزئین شده به اشعار با خط خوانای نستعلیق و كاشیكاری استادانه این حمام، توجه هر هنر مند و هنردوستی را به خود جلب می‌كند. همچنین در سال‌های اخیر پس از بازسازی كلی، حمام به عنوان موزه مردم‌شناسی، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به آثار مردمی‌شناسی شده است.

شهر شب‌های پرستاره

اما یكی از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری‌ كه مسافران زیادی را به استان سمنان می‌خواند، بازدید از «پارك ملی كویر» است كه به گفته سازمان محیط زیست در آن هیچ‌گونه سكونتگاه انسانی، معدنی و پروانه چرای دام وجود ندارد و یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، غزال ایرانی، عقاب طلایی، كفتار راه‌راه و دیگر گونه‌های كمیاب حیوانات است.

شهر شب‌های پرستاره

به عنوان آخرین توصیه بازدید از «مصر» ایران را هم در این استان از دست ندهید؛ روستایی در دل كویری به همین نام‌ كه البته رفتن بدون راهنما و آذوقه كافی برای كسی كه با كویر آشنایی ندارد، كار خطرناكی است، چرا كه تا كیلومترها دریای شن بدون هیچ جنبنده و سكنه‌ای باعث سر درگمی می‌شود.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم