تبیان، دستیار زندگی
امام معصوم دوازدهم متولد شده و اكنون زنده است و هر زمانی كه خدا بخواهد ظهور خواهد كرد؛ نه آنكه بعداً متولد گردد یا نه آنكه قبلاً متولد شده و رحلت كرده باشد، زیرا هم پندار باطل عدم ولادت، ضلالت است و هم زعم ارتحال او، غوایت است، زیرا اولی را دشمن لدود ساخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدی(عج) موعود موجود

امام زمان

بر اساس فرموده حضرت ختمی نبوت‏صلی الله علیه و آله و سلم و گفتار اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) عدد امامان معصوم و جانشینان راستین رسول اعظم خدا دوازده نفر است(1) و اسامی آن ذوات مقدس و تمام ویژگی‏های هویت آنان ترسیم و تقریر گردیده است و از مطالعه تاریخ و سیره به دست می‏آید كه یازده نفر از امامان معصوم(علیهم‌السلام) به دنیا آمده و امامت كرده و با شمشیر یا زهر به شهادت رسیده‏اند؛ و بر پایه حكم مسلّم عقل و نقل هرگز جامعه انسانی بی‏امام معصوم نخواهد بود و زمین هرگز از حجت ذی عصمت خالی نیست.

نتیجه قطعی این مبادی سه‏گانه این است كه امام معصوم دوازدهم متولد شده و اكنون زنده است و هر زمانی كه خدا بخواهد ظهور خواهد كرد؛ نه آنكه بعداً متولد گردد یا نه آنكه قبلاً متولد شده و رحلت كرده باشد، زیرا هم پندار باطل عدم ولادت، ضلالت است و هم زعم ارتحال او، غوایت است، زیرا اولی را دشمن لدود ساخته و دومی را خائن و مزدور عنود پرداخته است و بیگانگان فرصت‏طلب این دو را به هم دوخته و در هر زمین و زمان مناسب از آمیختگی آن‏ها سوء استفاده می‏نمایند. شاید كینه‏توز مشترك جاهلیت كهن و جدید كه طبق فرموده خدای سبحان هر روز نیرنگ تازه به بازار زر و زور عرضه می‏كند یعنی یهود نژادپرست كه هم در صدر تاریخ و هم در ساقه آن خائنانه دسیسه كرده و می‏كند در آن سهیم بوده و هست: (ولاتَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنهُم اِلاّقَلیلاً مِنهُم).(2)

ناتوانی جناب قوشچی از شناخت «موجودیت موعود»

«موجودیت موعود» ولی پنهان از چشم مردم، حدیث دشواری است كه جز برای اهل بصر به راحتی فهمیدنی نیست، از این‏رو زمینه طرح سؤالات یا شبهات متعددی می‏گردد كه موجودیت موعود را به چالش می‏كشند و شبهه جناب قوشچی در شرح تجرید از همین دست است: او به خواجه طوسی می‏گوید كه شما گفتید اگر كسی معتقد باشد به امام غائب كه ظهورش مترقّب و ممكن است هر لحظه ظهور كند، همین عقیده او را كنترل می‏كند و ضامن تأمین سعادت اوست؛ امّا چه محذوری دارد كه چنین امامی موجود نباشد و خدای سبحان هر وقت كه اراده كند او را ایجاد نماید؛ آن‏گاه با اعتقاد به چنین امام خلق الساعه‏ای همه آن بركات و آثار كه برشمردید، بر چنین امامی نیز مترتب می‏گردد و دیگر از امام موجود ولی غائب كه انتظار ظهورش كشیده شود بی‏نیاز می‏شویم، بلكه انتظار حدوث و ولادت ووجودش نیز در تأمین آن اهداف كافی است.

(3)

با امامان آسمان‏ها و زمین‏ها از نعمت هستی برخوردارند، چون این ذوات قدسی مظاهر اسمای حسنای خدایند. با نظر به این دو بیان نورانی می‏توان دریافت كه مطابق دعای شریف كمیل اسمای الهی و برابر دعای ناحیه مقدسه ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) آسمان‏ها و زمین را به اذن خدا هویت بخشیده‏اند

پاسخ شبهه یاد شده كه در ظلمات شك و تردید در ضرورت موجودیت موعود، همچون خورشید پرتوافشانی می‏كند آن است كه بدانیمامام تنها برای راهنمایی و رهبری بشر نیست، تا با حصول منافع اعتقاد به امام موعود، از امام موجود بی‏نیاز شویم، بلكه شئون دیگری از قبیل (یاءادَمُ اَنبِئهُم بِاَسمائهِم)(4)،(یُمسِكُ السَّموتِ والارض)(5) و بكم فتح الله و بكم یختم(6) نیز وابسته به وجود امام موجود است.

امیر مؤمنان علی(علیه‌السلام) در دعای كمیل می‏فرماید:و بأسمائك التی ملأت أركان كلّ شی‏ء(7)؛ خدایا! تو را قسم به اسمای حسنایت كه سراسر عالم را پر كرده است! امام عصر(عج) نیز در دعای ناحیه مقدسه خود كه از اعمال ماه رجب است، انسان‏های كامل و دوده طاها و یاسین را این‏گونه تبیین می‏كند: فبهم ملأت سماءك و أرضك(8)؛ یعنی با امامان آسمان‏ها و زمین‏ها از نعمت هستی برخوردارند، چون این ذوات قدسی مظاهر اسمای حسنای خدایند. با نظر به این دو بیان نورانی می‏توان دریافت كه مطابق دعای شریف كمیل اسمای الهی و برابر دعای ناحیه مقدسه ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) آسمان‏ها و زمین را به اذن خدا هویت بخشیده‏اند.

اگر جناب قوشچی بداند كه امام، آن است كه به مَلأ الله السماوات والارض ، دیگر به ساحت مقدس مرحوم خواجه طوسی چنین اشكال نمی‏كند كه همان اثرات اعتقاد به امام موجود، بر باور به امام موعود غیرموجود هم مترتب است.

امام نشئات فراوانی را بر عهده دارد كه یكی از آنها نشئه طبیعت است و انتظار ظهور ویژه این نشئه است، پس روشن شد مبنای اشكال جناب قوشچی غفلت از این نكته عمیق است كه آن امامی كه به ملأ الله السماوات و الأرض است، تنها امام منتظر حی موجودِ موعودِ است؛ نه امام معدومی كه در آینده بخواهد متولد بشود.

پی نوشت ها:

1-  ر.ك: الكافی، ج1، ص529؛ الخصال، ص 477.

2-  سوره مائده، آیه 13.

3-  ر.ك: شرح قوشچی، ط. رحلی، ص 474.

4-  سوره بقره، آیه 33.

5-  سوره فاطر، آیه 41.

6-  البلد الامین، ص 302؛ من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.

7-  البلد الامین، ص 188.

8-  مصباح المتهجد، ص 740؛ اقبال الاعمال، ص 145.

بخش مهدویت تبیان


منبع: سایت اسراء ( امام مهدی موجود موعود، صفحه 103- آیت الله جوادی آملی )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.